Det är naturligtvis HTML5-appar som kan köras utan att man kan binda dem till en identitet i en app-store. Apple och Google skulle naturligtvis blockera dessa appar i sina butiker.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Men krasst så är det en fråga mellan affärer/företag utifrån företagsperspektiv och Mobilt BankID hur man löser det.
För mig har det idag ingen betydelse utifrån ett användarperspektiv då jag inte har brottsliga avsikter.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, jag håller inte med. Ett riktigt ID har en hel del saker som är svåra att fejka. En bild på en telefon är lätt att fejka.
Om du bara kollar på bilden och aktivt väljer att ignorera funktionerna för att kontrollera det, håller jag med.

I praktiken har jag sällan sett någon i en vanlig ICA kolla mitt id, utan de försöker scanna baksidan och sen svär de och skriver in personnumret manuellt.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Ur perspektivet för mig som ska legitimera mig är det utan tvekan säkrare med ett digitalt, förutsatt att jag litar på BankID eller frejaid.

Varje legitimering loggas och jag tänker att även position används. Försöker en motpart påstå att jag legitimerar mig går det att kontrollera, vilket inte går med ett fysiskt.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
Jag har ingen qr kod på mitt fysiska id och hämtar ofta PostNord paket.
Jag hämtar ut min frus paket med hennes körkort utan att behöva visa upp mitt körkort.
(Slarv?)
På apoteket har de frågat efter min frus leg när jag hämtar hennes medicin med medgivande.
(Är det något moment som blir snabbare/enklare? )

Hmm, räcker det att blippa leg så kassamaskinen är nöjd?
 
blackarrow blackarrow skrev:
Jag hämtar ut min frus paket med hennes körkort utan att behöva visa upp mitt körkort.
(Slarv?)
Ja, det är slarv och brott mot deras regelverk.
blackarrow blackarrow skrev:
På apoteket har de frågat efter min frus leg när jag hämtar hennes medicin med medgivande.
(Är det något moment som blir snabbare/enklare? )
Ja, du slipper rabbla hennes personnummer och de slipper knappa in det.
 
Senaste gångerna med paket har jag kunnat godkänna i appen, vidaresända paketID och min fru visar bara sin egna legitimation. Utvecklingen går framåt digitalt.😉 Smidigt om jag är vid fritidshuset och min fru, eller annan person, vid bostaden och kan hämta paketet.
 
A AndersS skrev:
Senaste gångerna med paket har jag kunnat godkänna i appen, vidaresända paketID och min fru visar bara sin egna legitimation. Utvecklingen går framåt digitalt.😉 Smidigt om jag är vid fritidshuset och min fru, eller annan person, vid bostaden och kan hämta paketet.
Min fru/mina barn behöver inte ens visa leg när de hämtar paket som jag signerat...
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Min fru/mina barn behöver inte ens visa leg när de hämtar paket som jag signerat...
Ja, men det är väl så det ska fungera?
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Ja, men det är väl så det ska fungera?
Ja, det trodde jag också till dess att jag läste inlägget som jag citerade.
 
tveksamt tveksamt skrev:
Ja, men det är väl så det ska fungera?
Inte för de paket jag fått, då ska den som hämtar legitimera sig.
Men det kanske blivit borttaget också för det var i våras jag fick senaste.
 
Redigerat:
A AndersS skrev:
Inte för de paket jag fått, då ska den som hämtar legitimera sig.
Spännande. Här har vi nog något missförstånd...

Lösningen, som är en funktion i PostNords app, gör att mottagaren kan identifiera sig med hjälp av Mobilt BankID. När det är gjort räcker det med att visa den digitala avin i appen för att hämta ut paketet. Mottagaren kan själv använda avin eller skicka den vidare till en bekant som då kan hämta ut paketet.
Hämtat på denna länk:
- https://www.postnord.se/om-oss/nyheter-press-och-artiklar/e-handel/hamta-paket-med-bankid/

Edit: Eftersom de inte vet om att du är du så måste ju du i så fall visa ID även när du signerat med bankID, vilket gör hela funktionen oanvändbar.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Minns inte vem det var som levererade, kan också varit DHL.
 
A AndersS skrev:
Minns inte vem det var som levererade, kan också varit DHL.
Från DHL (notera stavfelet):
Kan jag hämta ut paket åt en vän?

Hämtar du paket åt någon annan behöver du visa både din och mottagarens legitimation. Det är också möjlöigt att legitimera dig med digitalt ID och därefter få en QR-kod som du kan dela med någon.
 
Och Schenker:

BankID​


När paketet finns att hämta får du ett sms med en länk som leder till identifiering med BankID. Därefter skapas en QR-kod som du visar för ombudet (inget leg behövs). Du kan även skicka QR-koden till någon annan, som också kan hämta ut paketet utan att visa legitimation.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.