Fairlane
Konsertbiljetter var det man talade om på radio, då Taylor Swift just haft konserter och några hade blivit lurade på biljetter. Det kan givetvis vara något helt annat nästa gång, men Tant Agda och farbror Sven som inte kan hantera ett BankID kanske inte handlar på Blocket, Tradera eller Facebook Marketplace i någon större utsträckning heller. Det var mer som ett inlägg för att visa att Blocket tydligen gör något arbete med säkerheten.

P paralun skrev:
Jo kort så är det nog klart förvirrande för de äldre att man använder ett bankid lite varstans som man gör idag och ser inte något konstigt med att man blir anmodad av någon.
Men med en statlig e-legitimation som används lite varstans så kommer det inte bli förvirrande?
Äldre lär ha en vana att även skaffa vanlig fysisk legitimation via banken och den legitimationen användes lite varstans.

Jag tror inte problemet är BankID vs Statlig e-legitimation utan snarare fysisk legitimation vs e-legitimation.
 
  • Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men med personliga biljetter så kommer då direkt utmaningen som det är med flygbiljetter.
Ska man ändra ett namn på en biljett så får man betala en avgift inkl att flygbolagen då har koll på eventuella svarta flygbiljetter som florerar på marknaden.
Nej. Sålda biljetter återköps för samma summa och säljs på nytt. Det går inte att ändra namn.

Kommer det att finnas ett problem med falska biljetter efter det? Troligen, eftersom nån alltid kommer att tro att det inte gäller just dem, att detta är speciella biljetter som de kan köpa på andrahandsmarknaden med hjälp av ett statligt eID med högsta tillitsnivån. Men det hade löst 99% av problemet.

Hade det skapat problem för besökarna. Absolut. På samma sätt som att vänta två dagar skapar frustration. Men det löser problemet.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
Nej. Sålda biljetter återköps för samma summa och säljs på nytt. Det går inte att ändra namn.

Kommer det att finnas ett problem med falska biljetter efter det? Troligen, eftersom nån alltid kommer att tro att det inte gäller just dem, att detta är speciella biljetter som de kan köpa på andrahandsmarknaden med hjälp av ett statligt eID med högsta tillitsnivån. Men det hade löst 99% av problemet.

Hade det skapat problem för besökarna. Absolut. På samma sätt som att vänta två dagar skapar frustration. Men det löser problemet.
Jo det är ju ett antal som blir frustrerade över flygbolag och namn också.... men man förefaller ha fått ordning på falska biljetter till populära länder därute i världen. (sen är det då även en identifiering mot passet eftersom man inte använder personnummer därute i den stora världen)
 
P paralun skrev:
Jo det är ju ett antal som blir frustrerade över flygbolag och namn också.... men man förefaller ha fått ordning på falska biljetter till populära länder därute i världen. (sen är det då även en identifiering mot passet eftersom man inte använder personnummer därute i den stora världen)
Har det varit ett problem flygindustrin försökte lösa? Falska biljetter? Är inte det mest en extra inkomstkälla att ta betalt för att byta namn? 😉

Men återköp är ju det mest rimliga när det gäller koncertbiljetter. Det innebär också att fans kan köpa biljetter i ett senare skede och inte bara fem minuter i samband med släppet.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Konsertbiljetter var det man talade om på radio, då Taylor Swift just haft konserter och några hade blivit lurade på biljetter. Det kan givetvis vara något helt annat nästa gång, men Tant Agda och farbror Sven som inte kan hantera ett BankID kanske inte handlar på Blocket, Tradera eller Facebook Marketplace i någon större utsträckning heller. Det var mer som ett inlägg för att visa att Blocket tydligen gör något arbete med säkerheten.


Men med en statlig e-legitimation som används lite varstans så kommer det inte bli förvirrande?
Äldre lär ha en vana att även skaffa vanlig fysisk legitimation via banken och den legitimationen användes lite varstans.

Jag tror inte problemet är BankID vs Statlig e-legitimation utan snarare fysisk legitimation vs e-legitimation.
Nej jag tror man kan göra det mycket tydligare om man får en till chans med en statlig e-legitimation. Jag gillar skarpt själv bankid men inser hur tokigt det blev samt förvirrande för främst de äldre
 
AndersPS AndersPS skrev:
Har det varit ett problem flygindustrin försökte lösa? Falska biljetter? Är inte det mest en extra inkomstkälla att ta betalt för att byta namn? 😉

Men återköp är ju det mest rimliga när det gäller koncertbiljetter. Det innebär också att fans kan köpa biljetter i ett senare skede och inte bara fem minuter i samband med släppet.
Nej som jag har uppfattat det är det dels att få til en identiering mot en pass sedan har man även fått ordning på svarta flygbiljetter som florerat.
Därav det övertydliga rådet vid bokningar att namnet måste vara exakt som det är skrivet i passet. Jag har stött på de som förtvivlat står vid en incheckning och får betala ett "akut namnbyte" på en flygbiljett när man förklarat felskrivningen samt identiteten är bekräftad av incheckningspersonalen.

Sen vet jag inte riktigt hur man får till ett enkelt system för alla slags biljetter/köp/försäljningar? precis allt förefaller man nu pröva och uppfinningsrikedomen verkar vara enorm hos de kriminella.
 
D
AndersPS AndersPS skrev:
Har det varit ett problem flygindustrin försökte lösa? Falska biljetter? Är inte det mest en extra inkomstkälla att ta betalt för att byta namn? 😉

Men återköp är ju det mest rimliga när det gäller koncertbiljetter. Det innebär också att fans kan köpa biljetter i ett senare skede och inte bara fem minuter i samband med släppet.
Biljetthanteringsfirmorna har ju lite olika lösningar här, det varierar stort, allt från att man kan skicka över sin biljett till någon annan, utan att få betalt, via att den säljs till ursprungspris och man får pengarna tillbaka, till att man kan sälja den dyrare. Detta kommer säkert att utvecklas, här finns ju en liten förmedlingsavgift att tjäna så varför inte ta hand om det själv.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Nej jag tror man kan göra det mycket tydligare om man får en till chans med en statlig e-legitimation. Jag gillar skarpt själv bankid men inser hur tokigt det blev samt förvirrande för främst de äldre
Är Freja skyddat från bedrägerier då?
Kanske, eftersom du i dagsläget troligen inte kan logga in där du faktiskt kan lura folk, men om det hade gått att logga in på exvis banken.
 
D djac skrev:
Biljetthanteringsfirmorna har ju lite olika lösningar här, det varierar stort, allt från att man kan skicka över sin biljett till någon annan, utan att få betalt, via att den säljs till ursprungspris och man får pengarna tillbaka, till att man kan sälja den dyrare. Detta kommer säkert att utvecklas, här finns ju en liten förmedlingsavgift att tjäna så varför inte ta hand om det själv.
För att inte prata om möjligheten att sälja restplatser direkt vid dörren, biljetter som anses ogiltiga kan ”raderad” och bli fullt giltiga biljetter som man kan sälja - snacka om att det finns pengar att göra (för arrangörerna alltså).
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
P paralun skrev:
Nej jag tror man kan göra det mycket tydligare om man får en till chans med en statlig e-legitimation. Jag gillar skarpt själv bankid men inser hur tokigt det blev samt förvirrande för främst de äldre
Så hur anser du att man ska göra för att få det tydligare, vad ska man skriva och vad ska man säga?

På vilket sätt är det mer förvirrande med Bank-id som används på en massa ställen än med en annan e-leg som används på en massa ställen?
 
  • Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Nej jag tror man kan göra det mycket tydligare om man får en till chans med en statlig e-legitimation. Jag gillar skarpt själv bankid men inser hur tokigt det blev samt förvirrande för främst de äldre
Vad är det man ska få en chans till att göra? Informera användarna? Låter väldigt mycket som att gå över ån efter vatten om man ska skapa en helt ny produkt bara för att skicka ut ny (samma gamla) information (igen).

Exakt vad är det som är tokigt med BankID?

Att vissa äldre inte förstår hur det funkar är ofrånkomligt, det kommer inte lösas oavsett hur mycket information det delas.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Så hur anser du att man ska göra för att få det tydligare, vad ska man skriva och vad ska man säga?

På vilket sätt är det mer förvirrande med Bank-id som används på en massa ställen än med en annan e-leg som används på en massa ställen?
Jo vad är egentligen en legitimation och när/hur används den? Jag kan inte tänka mig att bankerna när de satte igång bankid-projektet tänkte sig utvecklingen när man nu inkuderar bankid "lite varstans".
Hela tänket är ju ett stort "säkerhetshål" som nu nyttjas av organiserad kriminell verksamhet.
Men jag tror bankerna kan komma långt med "follow the money".
 
Blir inte bättre med olika e-legitimation beroende på vad man vill göra, för den som idag har problem med BankID blir det ännu mera att förstå med flera och olika hantering/utseende.
Läser man tråden är de flesta eniga om det.😉
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
P paralun skrev:
Jo vad är egentligen en legitimation och när/hur används den? Jag kan inte tänka mig att bankerna när de satte igång bankid-projektet tänkte sig utvecklingen när man nu inkuderar bankid "lite varstans".
Hela tänket är ju ett stort "säkerhetshål" som nu nyttjas av organiserad kriminell verksamhet.
Men jag tror bankerna kan komma långt med "follow the money".
På vilket sätt skiljer det sig mellan Bank-id och en framtida statlig e-leg?
Även en statlig e-leg kommer ju att kunna användas "lite varstans".
Varför tror du att en statlig e-leg inte kommer att utnyttjas av organiserad kriminell verksamhet?
Det är ju lika lätt att lura att någon att legitimera sig med den någonstans som med Bank-id.

Tycker du att polisen har kommit långt med att följa pengarna i över 100 år?
 
  • Gilla
16386 och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
P paralun skrev:
Jo vad är egentligen en legitimation och när/hur används den? Jag kan inte tänka mig att bankerna när de satte igång bankid-projektet tänkte sig utvecklingen när man nu inkuderar bankid "lite varstans".
Varför tror du inte man tänkte sig den utvecklingen?
Det var ju uppdraget...
"Ta fram en e-legitimation som kan användas överallt".

Det känns som du tänker att BankID plockades fram för att hantera inloggning på Internetbanken, det var inte alls det som var tanken, utan en bieffekt.
P paralun skrev:
Hela tänket är ju ett stort "säkerhetshål" som nu nyttjas av organiserad kriminell verksamhet.
Nej, inte mer än vad en statlig e-legitimation kommer bli isåfall eller nationellt ID-kort eller pass eller vilken legitimation som helst.
P paralun skrev:
Men jag tror bankerna kan komma långt med "follow the money".
Jag tror man kan komma en bit på vägen, det är knappast något nytänk, men det är reaktivt, bättre om folk är lite proaktiva, men det behövs eftersom folk alltid kommer göra fel, oavsett om det är BankID eller en statlig e-legitimation.
 
  • Gilla
16386 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.