D
galento galento skrev:
Jag uttryckte mej nog lite dåligt 😎 , de tre husen såldes till för oss okända personer. 2 hus var dödsbon så vi frågade extra då man inte visste riktigt läget då ingen av oss andra bott där på nåt decennium. Men vill minnas att mäklaren också lade till en klausul som köparen skrev under.

Mäklaren sa också att det var köparens ansvar att få fastigheten besiktigad om inte säljaren gjort det och all undersökningsplikt låg på husköparen sa han.
Men kontraktet innehöll två identifierade parter, får man anta?
 
C cpalm skrev:
Hur skulle det gå till, menar du?
Vem räknar antalet försök och vem uppdaterar spärregistret om max antal försök överskrids?
Det spärras I appen.
Vad för spärr register ska uppdateras menar du?

Bank idts kod är spärrad och det går ej göra flera försök, ett nytt måste skapas hos banken.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
En partiell avstängning är inget problem. Jag säger att Kalle inte längre får ansluta till min sida. Jag använder BankId för att se vem som försöker logga in och när Kalle försöker så säger jag bara, du är inte välkommen.

Kalle får fortsätta logga in på andra ställen såklart. Jag ser inte att BankID eller bankerna ska hindra Kalle från att använda en e-legitimation mot 1177.
Jo men mitt resonemang är mer emot att är man målvakt på ett ställe så ligger det nära att man är målvakt för flera bedrägerier på andra ställen. Det borde ju vara rimligt att även bankerna hade rätt att då hålla en viss koll på någons konto/konton. Sen är det då förmodligen ännu enklare för att det kommer ett antal Swishbetalningar till ett visst konto på ett oförklarligt sätt.
 
C
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Exakt hur det fungerar vet inte jag heller, men om banker och statliga myndigheter bedömer att mobilt BankID är tillräckligt säkert så har jag mer förtroende för dessa än några förståsigpåare på byggahus.
Själv skulle jag gissa att PIN-koden funkar som t.ex. traditionella bankomatkort. Dvs. den skyddar inte nyckeln, utan den skickas till det centrala systemet tillsammans med nyckeln för att auktorisera transaktionen. Dvs. den går inte att jämföra med lösenordet för det gamla icke-centraliserade BankID på fil, eller PIN-koden för BankID-på kort som de-facto skyddar nyckeln och inte lämnar användarens enhet.

Det är ett robust system, så inget fel med det annat än beroendet till en central funktion.
 
Jag ville inte gissa utifrån min certifiering gjordes för ca 25 år sedan inom kryptering och identifiering.😉
Och i lite andra system.
 
galento
D djac skrev:
Men kontraktet innehöll två identifierade parter, får man anta?
Vi kan ju inte nåt om detta utan mäklaren tog hand om allt så han hade ju uppgifter om köpare och säljare. När det handlar om dödsbon så är det mkt att tänka på ändå så det är ju bra att mäklaren sköter det hela , kan ju helt klart vara värt hans kostnad.

Angående Bank id på blocket så får man hoppas att bedrägerierna minskar , de gånger man köpt och sålt på tradera har det fungerat bra än så länge.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vi kan slå vad om 10 tusen spänn om du vill
Jag är liiiite sugen på att ta dig på det vadet 😂
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Folk betalar för annonser som de sen inte får.
Det är gratis att annonsera, förutom för fordons- och bostadsannonser. Men om något inte funkar finns det en utmärkt kundservice som garanterat löser problemet. Det är bara tramsigt och lågintelligent att tro att Blocket själva skulle lura sina annonsörer.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
djac har betalt 200kr för en vacker blomvas av mig och påstår att han inte fått den.
Vad gör blocket, vad gör polisen?
Djac är antingen dum i huvudet sin skickat pengar innan ni träffades, att betala i förväg för att sedan hämta något är ingen höjdare. Eller så beställde djac med Blockets leverans och får tillbaks pengarna efter det att han anmält det till Blocket.

Ska du ställa den typen av frågor är det väl rimligt att du vet hur det egentligen fungerar?
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Bra fråga, den får du nog ställa till Finansiell ID-teknik om du vill ha ett korrekt svar, jag har inte hittat dokumentation på den detaljnivån hos dem tidigare.
(Och jag skrev *via* applikationen, jag vet inte om det sker on-device eller
Man kan i vart fall konstatera att det inte går att använda BankID utan tillgång till uppkoppling.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
P paralun skrev:
Jo men mitt resonemang är mer emot att är man målvakt på ett ställe så ligger det nära att man är målvakt för flera bedrägerier på andra ställen. Det borde ju vara rimligt att även bankerna hade rätt att då hålla en viss koll på någons konto/konton. Sen är det då förmodligen ännu enklare för att det kommer ett antal Swishbetalningar till ett visst konto på ett oförklarligt sätt.
Ja bankerna vill ju ha ett register över målvakter, men det har egentligen ingen koppling till BankID. BankID används för att autentisera en individ och sen får mottagaren av informationen avgöra vad individen får göra (auktorisation). Att blockera folk från att autentisera sig generellt för att de är misstänka målvakter tycker jag är helt galet. Även en misstänkt målvakt måste kunna kolla sina medicinska recept. Det ska inte banken hindra.
 
  • Gilla
BirgitS och 4 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ja bankerna vill ju ha ett register över målvakter, men det har egentligen ingen koppling till BankID. BankID används för att autentisera en individ och sen får mottagaren av informationen avgöra vad individen får göra (auktorisation). Att blockera folk från att autentisera sig generellt för att de är misstänka målvakter tycker jag är helt galet. Även en misstänkt målvakt måste kunna kolla sina medicinska recept. Det ska inte banken hindra.
Slogan för ev. kommande e-legitimation "För oss målvakter som inte längre kan använda BankID" 😉
 
  • Haha
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
AndersPS AndersPS skrev:
Det är gratis att annonsera, förutom för fordons- och bostadsannonser. Men om något inte funkar finns det en utmärkt kundservice som garanterat löser problemet. Det är bara tramsigt och lågintelligent att tro att Blocket själva skulle lura sina annonsörer.
Det kan ju vara intressant för dig att läsa vad folk skriver om blocket då.
Prova att läsa ett par tiotal av omdömena här:
https://se.trustpilot.com/review/www.blocket.se

Det här är ju en sak jag själv upptäckte för typ 10 år sedan och slutade då att annonsera. För att några år senare helt sluta att ha med skiten att göra.
 
Mikael_L
AndersPS AndersPS skrev:
Ska du ställa den typen av frågor är det väl rimligt att du vet hur det egentligen fungerar?
Där har du en riktigt bra poäng.
Jag vet ju inte hur blocket fungerar idag, då jag inte brytt mig om dem i sju års tid nu.

Du skriver något som får mig att misstänka att det finns någon slags leveransservice idag där blocket garanterar .... något ...
 
  • Haha
djac och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det kan ju vara intressant för dig att läsa vad folk skriver om blocket då.
Prova att läsa ett par tiotal av omdömena här:
[länk]

Det här är ju en sak jag själv upptäckte för typ 10 år sedan och slutade då att annonsera. För att några år senare helt sluta att ha med skiten att göra.
Visst är det många som är missnöjda. Men kanske inte så konstiga reaktioner. Har du företag behöver du företagskonto. Kantigt med jo, så är reglerna.

I övrigt, att köpare är skumma, inte blockets ansvar. Ser ingen som betalat och blivit blåst på annonsen bland de tiotals första kommentarerna jag läste.

Har denna veckan för första gången på flera år lagt ut tre annonser, helt utan problem. En nekades för att den låg i den kategori, så jag letade upp en mer passande. Kunde deras automatiskt system förutom att dölja att det var fel även föreslagit rätt kategori, antagligen.

Sen är det många som rent ur ljuger i omdömena. Svårt att logga in med flera inlogggningar, sms och annat konstigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.