Så här var det:
Felder 400 väger 145 enligt manualen och 190 enligt hemsidan. För Hammern har jaga bara hittat uppgiften om 140 kg.
 
Dessutom kommer gjutjärnsbordet icke monterat så det kan man ju bära ner separat. Med andra ord så på två man borde man väll kunna bära/släpa ner för en trapp. Ena ändan är dock tyngre då motorn sitter i golvändan.

maskiner vägandes runt 300 kg är ju lite värre. Då har jag varit med om vinch varianten men även dragkroken på bilen har varit aktuell :) Då har vi tagit av maskinen på pallen och kasat den nedför trappen på ett par plank. Av de historier man fått höra på jobbet så är det nog så att vill man få ner maskinen så brukar det ordna sig. Finns ju till och med de somm ställt in maskinen i verkstaden innan de satt upp väggarna :)
 
Tack för de "lätta" beskeden! Jag grävde upp runt kåken för att dränera i somras. Tanken fanns där: ska vi passa på att slå ut en vägg lite snabbt- bosa in en altendorf och sedan mura igen...
 
God jul på er allihopa! Jag drog just iväg en beställning på en Laguna Drift master och ett resaw king blad med hårdmetalltänder. Originalanhållet kommer nog att passa till fräsbordsbygget. Recensioner kommer inte förrän i februari.

Kolla här och titta gärna på videorna:
http://www.lagunatools.com/accessories/bandsaw-fences/bandsaw-driftmaster

Jag är fortfarande inte uppe i priset för Feldermodellen. Fint med hårda klappar!
 
Ja, när inte tomten gör sitt jobb får man själv agera standin. Hur brett är det resawing-bandet? Vad landade Driftmaster-anhållet på?
 
Jag beställde ett 3/4" blad på 158 tums längd. Bredden på bladet är 0.6 mm och bredden på tänderna är 1,2 mm. Bladet var inte så billigt, 232 USD. Anhållet gick på 295 USD och frakten med FedEx på 94 USD. Totalt 621 USD. Sen tillkommer tull och moms med ca 27%.

Ny hoppas jag verkligen att bladet är bra, med tanke på priset.

Du ser väl på min avatar att det är jag som ÄR tomten?
 
Redigerat:
Jag är sjukt avis. Skulle väldigt gjärna vilja se en sådan i verkligheten (Drift master)


God jul på er alla

Mvh Pär H
 
Ser fram mot recension, funderar på samma paket. Driftmastern tro jag är grym, väldigt nyfiken på bladet!
 
pär h skrev:
Jag är sjukt avis. Skulle väldigt gjärna vilja se en sådan i verkligheten (Drift master)


God jul på er alla

Mvh Pär H
Eller kan man montera en trekantslist stående på befintligt anhåll.Kostar en tia.
Se hur killen här har gjort även om filmen snabbt sveper förbi denna lösning.ligger på 2:30 in i filmen
http://www.youtube.com/watch?v=f_MlMjwBLPM&NR=1
 
ikeahantverkaren skrev:
Eller kan man montera en trekantslist stående på befintligt anhåll.Kostar en tia.
Se hur killen här har gjort även om filmen snabbt sveper förbi denna lösning.ligger på 2:30 in i filmen
[länk]
Trekantslisten är ett bra tips när man vill såga på "fri hand" (tex såga ut en remsa från ett rimligt kurvformat ämne). Men ett bra (och rätt inställt) anhåll gör livet enklare när man har en rak sida att utgå ifrån... då slipper man ju att sikta rätt utmed snittet. Man kan jämföra det med att använda en startpinne istället för anhållet på fräsbordet.
 
Prova du att klyva fram fanér med den trekantslisten ikeahantverkarn... ;)
 
Redigerat:
Lite efterforskningar har visat att Resaw King-bladet inte är ett riktigt hårdmetallblad. Jag har mailat och försökt avbeställa bladet. Om det lyckas blir det ett riktigt blad från Lenox i stället. Jag har hittat en leverantör av Lenoxblad här:
http://www.spectrumsupply.com/
 
Jo, en elegantare form av trekantslisten finns beskriven i Lonnie Birds "The bandsaw book" Där finns även en hel del annat godis. Däremot behövs ett seriöst vinklingsbart anhåll om man skall såga 2 mm faner
 
Aha, det var fasiken, inte hårdmetall?! Säg till om du beställer så hänger jag på och delar fraktkostnad. Vilka blad blir det för dig? Woodmaster? Tri-master verkar också intressant med lite fler alternativ. Splitta detta till en ny tråd?
 
Jag skriver igen när jag har hört något från Laguna. Håller du koll på din e-post, Dr_Jekyll?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.