Ojoj, sluta genast. Nu blir det en till beställning från andra sidan pölen, min ekonomi pallar inte allt för mycket sånt här. :-/ Mitt anhåll suger och jag undviker bandsågen och "resågar" på bordssågen istället, dumt. Jag som egentligen tycker om bandsågen.
 
Felder bandsågen har ett veck i den vertikala balken som styvar upp konstruktionen något. Även plåten är något tjockare. Bladstyrningen är nästan densamma och anhållet är samma om du gämför med Felders FB400, 500, 600 osv. De så kallade 540 640 osv har ett anhålli gjutjärn istället. Fördelen med anhållet i alu är att det går att använda liggandes oxå.

FB400 är dessutom lite låg så den behöver man ställa upp på några reglar om du ska ha en vettig arbetshöjd.

Med andra ord väldigt små skillnader. Om valet står mellan Hammer N4400 och Felder 400 så rekomenderar jag Hammers. Just det bandlängden är lite olika med 3585 på Felder och 3980 på Hammer.

Mvh
Dan
 
Jag fick uppfattningen av försäljaren att det inte alls var speciellt mycket likhet mellan dem.Han ansåg hammern vara smäckig i jämförelse med feldern som han höjde till skyarna.
 
Sådärja, nu är Hammern beställd. Leverantören skakade fram en ägare av respektive maskin på min hemort. Tyvärr fann jag inte tiden att besöka ägarna. Däremot läste jag allt som fanns att läsa om maskinerna på alla engelsk- och tyskspråkiga forum. Min slutsats var att beställa Hammern osedd.

Det som verkar saknas på båda maskinerna är möjligheten att kompensera anhållet för blade drift. Många ägare menar att det inte behövs om man har en väljusterad maskin med skarpa blad. Författaren till "The Bandsaw Book", Lonnie Bird, menar att att man skall ha ett kompenseringsbart anhåll.

Tillverkaren av båda maskinerna, italienska ACM gör även de finare maskinerna till Laguna. Laguna tillhandahåller ett justerbart anhåll som extrautrustning till sina sågar. Det kan innebära att det ibland kan finnas ett behov av ett sådant. Vi får se hur det blir. Jag är beredd att beställa ett Kreganhåll med möjlighet till justering om det skulle visa sig att det behövs. Lagunas "drift master"-anhåll sägs vara dyrt.

Maskinen beräknas levereras i mitten på februari, vilket innebär att jag måste skynda på med renoveringen av verkstaden. Jag har bett att få den levererad då, så jag vet inget om leveranstiden om man har bråttom.

Återkommer med mina reflektioner i februari. Den här gången efter att ha provat maskinen, så slipper jag pinsamma dementeringar av felaktiga recensioner.
 
Fräckt! Den får du ta med dig ner till Skåne till våren!
 
Trevligt. Hur stor motor är det? Själv har jag en serva electra beckum på 2,5 Hk, räcker oftast. Tyvärr alubord, men det är ok. Ang drifting så tror jag det är i princip oundvilkligt att det någon gång "driftar" på mindre eller normalstora bandsågar i takt med att bladet slits etc. Så för mig blir nästa inköp ett laguna driftmaster... På min såg är absolut viktigast är bra blad, minsta skevhet, dålig svetsning etc så blir slutresultatet kasst oavsett hur mycket man försöker ställa in sågen.
 
Stor motor! 3 kW/4 Hk bör räcka till det mesta man kan hitta på med sågen. Har du sett något pris på Driftmaster? Hur verkar anhållet stå sig mot Kreganhållet?
 
Grattis till beställningen! Apropå recensioner så kanske det vore läge att skaffa en signatur: "Ingen recension förrän maskinen är prövad." Låter väl ganska självklart egentligen...
 
Jag jämförde anhållen lite snabbt tidigare, läste några recensioner och trådar på varderA. Laguna-anhållet verkar vara i en klass för sig tycker jag, frågan är om det är värt prisskillnaden, nästan tre gånger pengarna. Kreg-varianten behöver man en insexnyckel till för att ändra "drift", att slippa det är värt mycket. Mitt nuvarande anhåll är nog smidigare att ändra drift på än på KRegs, så till det byter jag inte. Den stora fördelen, nu är jag inte 100 på det, men det såg ut som om man kunde montera rälsen på enbart den vä sidan av bordet och med luft däremellan. Det skulle betyda att jag slipper lossa hela rälsen varje gång jag vill byta blad. Det skulle vara värt mycket.
 
Någon som testat special-bandsågsbladen för fanérsågande som finns på andra sidan pölen?
 
Nå´n som vet vad hammer-sågen väger? (Tydligen ingen viktig info för de flesta, för jag hittade inget om det på hemsidan...) Behöver veta om det finns nå´n chans i h----e att den kan baxas/lyftas/släpas in , där jag vill ha den...
 
För nerförsflyttning av maskinen är ett vajerspel med reversibel gång och/eller broms till stor hjälp, men det kan ju vara åt andra hållet också...
 
Den ska nerförs... Den dagen mina maskiner måste flytta kommer alla vänner och bekanta fly fältet. För då ska ett antal hundra kilo "järnskrot" uppförs... (Bl.a. passera en lagom trång halvtrapp.)
 
Jag vinschade ner min bandsåg efter att jag spännt fast den på en pall...Inga problem då jag har vinsch på bilen som klarar 4 ton.
 
140 kg enligt manualen. Jag har för mig att jag har sett en annan uppgift på ca 170 kg någon annanstans. Det kan vara mitt minne som sviker. Kanske gällde det någon helt annan maskin?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.