Redigerat:
Ingen som äger någon av dessa som kan ge mig lite kött på benen??
 
Det är ju samma tillverkare med två olika produktlinjer. Felder är tänkt för professionellt bruk och Hammer för avancerade hobbyister och lättare professionell användning. Jag gissar att Feldermaskinen har lite högre spec. på lager och liknande, även om grundkonstruktionen kan vara densamma. Allt detta utan att ha sett någon av maskinerna. Jag skulle titta på Feldermaskinen. Jag gissar att de är mer attraktiva på begagnatmarknaden om man skulle vilja sälja maskinen. Mycket gissningar och antaganden från min sida alltså...
 
mattiasp skrev:
Det är ju samma tillverkare med två olika produktlinjer. Felder är tänkt för professionellt bruk och Hammer för avancerade hobbyister och lättare professionell användning. Jag gissar att Feldermaskinen har lite högre spec. på lager och liknande, även om grundkonstruktionen kan vara densamma. Allt detta utan att ha sett någon av maskinerna. Jag skulle titta på Feldermaskinen. Jag gissar att de är mer attraktiva på begagnatmarknaden om man skulle vilja sälja maskinen. Mycket gissningar och antaganden från min sida alltså...
Ja,det är precis så jag också tänker.Köper man Felder så känner man sig lite säkrare över kvaliten och att den kanske har påkostats med detaljer som förlänger livslängden på den presicionsmässigt iaf.
 
Båda sågarna är italienska kvalitetsmaskiner (ACM). Jag har tittat en hel del på Hammern och tycker den verkar vara ett bra köp. För mig har den fördelen att jag kan använda samma bordsförlängningar som till min hyvel och såg (också Hammer).
Är du i Stockholmstrakten så titta in hos Sernbrandts som har en i princip ny N4400 stående. Skulle köpt den själv om jag haft plats :)
/B
 
bengtn skrev:
Båda sågarna är italienska kvalitetsmaskiner (ACM). Jag har tittat en hel del på Hammern och tycker den verkar vara ett bra köp. För mig har den fördelen att jag kan använda samma bordsförlängningar som till min hyvel och såg (också Hammer).
Är du i Stockholmstrakten så titta in hos Sernbrandts som har en i princip ny N4400 stående. Skulle köpt den själv om jag haft plats :)
/B
jo den verkar ju vara en kanonfin såg och jag är mycket nära att välja den fast
det blir nog ändå feldern då den verkar vara snäppet högre och skillnaden i pris är ju inte heller helt avskräckande.
Det är ju dock inte det verktyg jag använder mig mest av men det är också en viss njutning att veta att man får ut det mesta möjliga i prescision när den väl används.

Tack för råden.
 
Jag kan bara jämföra mellan hammer justersåg och felder justersåg 900 serien
och skillnaden i pris är mera än 100% och prisskillnaden är väl motiverad om man söker de sista tiondelarna och repeterbarheten.

Med min erfarenhet utan att tittat på just deras bandsågar live bara i katalog så skulle jag direkt byta annhållet verkar vara bökigt att ändra för avdriften om det ens går.(kan ha fel).

Mvh Pär H
 
pär h skrev:
Jag kan bara jämföra mellan hammer justersåg och felder justersåg 900 serien
och skillnaden i pris är mera än 100% och prisskillnaden är väl motiverad om man söker de sista tiondelarna och repeterbarheten.
När det gäller justersågar och hyvlar är det helt rätt som du säger. Däremot när det gäller Feldergruppens bandsågar så är de byggda av ACM i Italien och skiljer sig inte särskilt mycket åt annat än, möjligen, beträffande anhåll och tillbehör. Förutom hjulstorleken och motoreffekt i det här fallet.

/B
 
Redigerat:
Jag tänkte även höra vad försäljaren anser och hoppas på att han är opartisk,dvs att han inte talar väl för den han har mest förtjänst på.
 
Låt oss få veta vad du kommer fram till. Speciellt beträffande skillnaden i anhåll som Pär var inne på ovan.
/B
 
Hur blev det?
 
mattiasp skrev:
Hur blev det?



Jo efter mycket funderande så blev det faktiskt en begagnad fd skolbandsåg EJCA.
Dels prisbilden,dels lättillgänglighet på reservdelar,dels kvaliteten som säljaren ansåg vara högre än hammern.
Om man ställt in sågen och bordet rätt och använder skarpa klingor så tror jag att avdriften blir minimal men skulle det visa sig bli ett problem så skulle den kunna avhjälpas med ett annat anhåll förslagsvis detta:http://www.lagunatools.com/accessories/bandsaw-fences/bandsaw-driftmaster
 
Å det där har jag åkså tittat på. Vill ha det men det är dyrt.

Även jag har en ejca bandsåg det enda jag saknar är broms och anhåll.

Mvh Pär H
 
Det finns det här också:
http://www.axminster.co.uk/product.asp?pf_id=789850&name=kreg+fence&user_search=1&sfile=1&jump=0

Vad tror ni om ursprungsfrågan Felder FB400 vs Hammer n4400?
För prisskillnaden kan man få en hel del extra lull-lull och godis till Hammern, bl a Kreganhållet, hjulsats och kanske en broms (om det finns någon som passar)

Är Feldern är styvare i ramen än Hammern? Vad motiverar egentligen prisskilnaden? Båda är tillverkade av ACM i Italien, samma som gör Lagunas bättre segment.

Feldergruppen är inte direkt frikostiga med information om sina bandsågar.
 
mattiasp skrev:
Det finns det här också:
[länk]

Vad tror ni om ursprungsfrågan Felder FB400 vs Hammer n4400?
För prisskillnaden kan man få en hel del extra lull-lull och godis till Hammern, bl a Kreganhållet, hjulsats och kanske en broms (om det finns någon som passar)

Är Feldern är styvare i ramen än Hammern? Vad motiverar egentligen prisskilnaden? Båda är tillverkade av ACM i Italien, samma som gör Lagunas bättre segment.

Feldergruppen är inte direkt frikostiga med information om sina bandsågar.
När jag pratade med en svensk representant för knappt ett år sen så menade han att Hammer bandsågar var "prisvärda" vs. Felder dito. Förmodligen innebär det att det är (för) liten skillnad mellan modellserierna. Jag har också noterat bristen på detaljerad info, specar och manualer som de flesta leverantörer i övrigt idag lägger ut på nätet för allmän access. Det är svårt att göra en vettig bedömning "på papperet".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.