pappskallen skrev:
Köket vistas man mycket i och ska förhoppningsvis hålla många år så dom extrapengarna man lägger där tycker JAG är värt varenda öre.
QUOTE]

men grejen är ju att du inte får bättre kvalitet om du köper ett dyrare kök hos Ballingslöv.
Det är oftast inte stommarna och fronterna som havererar i ett kök, istället är det vitvarorna som är dom kritiska punkterna i ett kök och som tenderar till att gå sönder och inte hålla kvaliten.
Köp IKEA kök och lägg besparingen på bättre vitvarorna tycker jag.
 
Ikea lämnar 25 år på sina kök och 5 år på vitvaror. Om köket pajar om 10-15 år skulle jag inte ha några problem med att åka till Ikea och reklamera när jag vet att deras reklamation avd är riktigt bra att ha med att göra. Men att åka till Ballingslöv med ett 10 år gammalt beslag till en låda som har gått sönder skulle kännas sådär. känns inte som du skulle få samma bemötande utan mer. "vad kommer du här med ett 10 år gammalt kök för". men det är ju bara en åsikt som alla andra på forumet.
 
mype skrev:
pappskallen skrev:
Köket vistas man mycket i och ska förhoppningsvis hålla många år så dom extrapengarna man lägger där tycker JAG är värt varenda öre.
QUOTE]

men grejen är ju att du inte får bättre kvalitet om du köper ett dyrare kök hos Ballingslöv.
Det är oftast inte stommarna och fronterna som havererar i ett kök, istället är det vitvarorna som är dom kritiska punkterna i ett kök och som tenderar till att gå sönder och inte hålla kvaliten.
Köp IKEA kök och lägg besparingen på bättre vitvarorna tycker jag.

det var inte i första hand kvaliteten jag syftade på utan känslan i köket, ska jag ha ett kök i kanske 20 år så har jag hellre ett ballingslöv än ett IKEA. I tvättstugan som man inte spenderar så myvket tid (framför allt kvalitetstid) i kan det däremot kanske duga med IKEA.
I mitt eget fall köpte vi ett snickarbyggt kök med massa speciallösningar, massiva stommar, utan passbitar och annat klabb, och vi njuter varje dag. Att det sen inte blev dyrare än tex. ett Ballingslövskök gjorde ju bara det hela ännu bättre.

Var och en har ju naturligtvis sina krav men ingen ska ju inbilla mig att man inte får ett mervärde genom att köpa ett Ballingslön kontra ett IKEA, huruvida det sen är värt pengarna är ju upp till var och en, men i min värld hade det varit ett enkelt val.
 
Redigerat:
Morsan och farsan har balingslöv och inte fasen märker jag någon skillnad i "känsla". Luckdämpare har väl alla tillverkare idag!

Bortkastade pengar!

/M
 
Vad jag vet så tror jag att Ballingslövs och Marbodals största fördelar gentemot IKEA köken är att dom har fler o snyggare passbitar samt lite fler skåplösningar för att bygga köksöar.
Men jag betalar hellre halva priset och får högre kvalitet genom att köpa IKEA köket än att få en rosagredelin 42mm passbit.
 
Det var en massa snack om Ballingslöv och IKEA. IKEAs priser sätts ju självklart utefter den volym som produceras. Med varuhus i länder över hela världen så blir det några köksluckor per år vilket skapar utrymme att ha lägst pris på marknaden.

Jag har ett IKEA-kök och är mycket nöjd med det. Du ska självklart välja det kök du tycker är snyggast och har bäst funktioner. IKEAs kök har 25 års garanti så garantiaspekten vs Ballingslöv kan du nog glömma.
 
Garantitiden säger väl ingenting om kvaliteten? Kia har fem års nybilsgaranti, BMW bara två. Innebär det att Kia har högre kvalitet i sina bilar?
 
sandhall skrev:
Garantitiden säger väl ingenting om kvaliteten? Kia har fem års nybilsgaranti, BMW bara två. Innebär det att Kia har högre kvalitet i sina bilar?
Dålig jämförelse, KIA måste köpa sig in på marknaden för att bygga långsiktiga marknadsandelar. Då Q är nog den största skeptiska punkten när det gäller Koreanska bilar så har man valt detta sätt. Kommer nog kortsiktigt att kosta skjortan för KIA.

IKEA har ju saftat på med Vitvarugarantin, troligtvis av samma anledning att skapa förtroende för IKEA som vitavarusäljare. Sedan kan väl undra om det är IKEA eller Whirlpool som eg tar sig an detta. Skulle inte förvåna mig om WP o IKEA gemensamt bestämt sig för att höja kvalitetsreceptionen hos kunderna, WP står för garantikostnaden och IKEA för marknadsföringen..
 
Värt att notera är att Ikea inte länge har BLUMS mekanik som dom dyrare alternative. Dom kör numera HETTICH. Tidigare kände jag ingen skillnad mellan Ikea och dyrare alternativ men HETTICH känns inte alls lika kul. Puttar du till en låda med den mekaniken så stannar den halvvägs (i alla fall dom på Ikea i Uppsala).
 
Nimajneb skrev:
Dålig jämförelse, KIA måste köpa sig in på marknaden för att bygga långsiktiga marknadsandelar. Då Q är nog den största skeptiska punkten när det gäller Koreanska bilar så har man valt detta sätt. Kommer nog kortsiktigt att kosta skjortan för KIA.
Det var ingen jämförelse utan bara ett konstaterande att garantitiden inte behöver vara kopplad till kvaliteten.
 
Vilken köksleverantör som man tycker är bäst beror väl till stor del på vilka krav man har.

IKEA erbjuder väl mindre valmöjligheter jämfört med exempelvis Ballingslöv men passar IKEA stommarna till det kök man tänkt sig så är det väl ett väldigt prisvärt alternativ. IKEAs fördel och koncept bygger väl på stora volymer och mindre valfrihet för att hålla ner kostnaderna, vilket ger billiga kök men att det skulle innebära någon större kvalitetsskillnad är jag mer tveksam till.

Förhoppningsvis så får man väl ett mervärde i mer "gedigna" material och mer speciallösningar om man väljer någon av de dyrare tillverkarna men om det sen väger upp prisskillnaden är väl upp til var och en att bedömma. Precis som det gäller allt annat som man köper så är man ofta beredd att betala en hel del för märket (mig själv inräknad ibland ;)) men hur förnuftigt det är i slutänden kan man säkert diskutera hur länge som helst.
 
Vi köpte kök från ikea i januari, i jönköping, och då hade de blums "mekanik". Isåfall har de ändrat det nyligen isåfall. Eller så är det olika från butik till butik. vad vet jag. Man får betala för märket, inte varan. Kan man spara de pengarna istället så är väl det ett plus, kan man lägga på nåt annat.

KingHippo skrev:
Värt att notera är att Ikea inte länge har BLUMS mekanik som dom dyrare alternative. Dom kör numera HETTICH. Tidigare kände jag ingen skillnad mellan Ikea och dyrare alternativ men HETTICH känns inte alls lika kul. Puttar du till en låda med den mekaniken så stannar den halvvägs (i alla fall dom på Ikea i Uppsala).
 
boopo skrev:
Vi köpte kök från ikea i januari, i jönköping, och då hade de blums "mekanik". Isåfall har de ändrat det nyligen isåfall. Eller så är det olika från butik till butik. vad vet jag. Man får betala för märket, inte varan. Kan man spara de pengarna istället så är väl det ett plus, kan man lägga på nåt annat.
Dom bytte i februari tror jag och kör samma över hela landet.
 
Snailman
tja, då låter det ju som om man får skippa ikea då, om dom nu inte hinner byta tillbaka innan det är dags att köpa alltså...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.