Jag tänker närmast på att efter ett prisförslag från säljaren kan han alltid ge ett tillgodohavande på tillbehör på tex 50 000, detta blir ju då en bruttokostnad för säljaren och på vilken han sannolikt får en rabatt. Kostnaden för säljaren blir således lägre än de 50 000 extra som han ger till dig som extrarabatt.
 
skall man bygga ett hus för 2-3 miljoner så skall man inte snåla på grejorna. IKEA kök är jättebra om du skall renovera ett gammalt kök, men om du bygger nytt så köp riktiga grejor. Det finns en anledning till att dessa luckor är lackade 1 gång och Ballingsöv 8 ggr - det syns på priset. Byggt med FH sedan något år och är jättenöjd.
Alltså IKEA om du rustar ett gammalt...
 
Vi har oxå byggt med FH och vägde för- och nackdelar med Ikea vs Ballingslöv. I slutändan konstaterade vi att det inte gick att få de uppgraderade vitvaror som vi ville ha billigare någon annanstans om vi inte tummade på kvaliteten. Själva köket från Ikea skulle kosta lika mkt som uppgraderingen + avdraget från FH. Vi valde att uppgradera eftersom Ballingslövsköket säkert höjer värdet på huset. Idag när köket är monterat är jag nöjd med valet. Har fått kommentarar på det tjusiga köket och jag tycker det ser ut att hålla bättre kvalitet än Ikea, även om jag hade varit mer än nöjd med Ikea-köket, tycker de är jättefina nu för tiden.
 
Som gammal möbelsnickare skulle jag rekomendera IKEA kök alla dagar i veckan. Att dom skulle vara sämre lackade är bara bullsh..t. Vad som gör IKEA köket så mycket billigare är givetvis deras otroliga volymer, skulle tro att IKEA säljer minst 25 gånger mer kök per år änn Ballingslöv. Detta gör också att kvaliten är mer stabil när du kan köra samma färg (och andra maskiner) utan ständiga byten i maskinerna.
 
Vi har har byggt ett FH Spoven med inflyttning maj 08. Vi har Ballinglöv kök med tillval för ca 60 000:- och jag kan säga det är värt varenda krona.
Skåpen är ihop monterade och klara vid lev, luckorna är hö ELLER vä hängda. IKEA har samma luckor oavsett. IKEAs luckor har frästa hål för gångjärn både på hö och vä sida, sen får du med en plast mojäng som du ska sätta i hålet där du ska ha handtaget för att sedan borra i till skruven för handtaget. Hållbart???? Skulle inte tro det, snyggt??? Inte det heller..... I vissa lägen så får det kosta. Vi resonerade så att ett kök byter man inte på kanske 10-20 år, så får det också kosta. Vi kollade också upp att ta vitvaror via Elgiganten istället för de som följde med, blev dyrare. Vi valde FH:s alu utbud och jag är jättenöjd.
Vi har en kompis som precis har renoverat sitt kök för ca 90 000:- han köpte på IKEA. Många paket blev det, mycke fel blev det också, många bilturer till IKEA och som han säger "Dom där j-vla plast mojängerna ramlar ur när jag borrar"
Välj kvalite och bekvämlighet istället för pris är mitt råd
 
pressa säljaren genom att gå till en annan husleverantlör,då får du säkert se resultat.
även f-h borde väl ha märkt att det är lågkonjuktur.
och märker säljaren att han har dig på kroken då får du fyrt betala.
slutligen ikea kök är inga som helst fel på och masinerna kan du köpa där åxå,eller så köper du allt på elgiganten eller likande.
lycka till
 
als73564 skrev:
Skåpen är ihop monterade och klara vid lev, luckorna är hö ELLER vä hängda. IKEA har samma luckor oavsett. IKEAs luckor har frästa hål för gångjärn både på hö och vä sida, sen får du med en plast mojäng som du ska sätta i hålet där du ska ha handtaget för att sedan borra i till skruven för handtaget. Hållbart???? Skulle inte tro det, snyggt??? Inte det heller.....
Har aldrig sett en IKEA lucka som har dubbla urfräsningar, vad jag vet så är alla deras luckor helt symetriska, mao man vänder dom bara upp-o-ner.
 
als73564 skrev:
Vi har har byggt ett FH Spoven med inflyttning maj 08. Vi har Ballinglöv kök med tillval för ca 60 000:- och jag kan säga det är värt varenda krona.
Skåpen är ihop monterade och klara vid lev, luckorna är hö ELLER vä hängda. IKEA har samma luckor oavsett. IKEAs luckor har frästa hål för gångjärn både på hö och vä sida, sen får du med en plast mojäng som du ska sätta i hålet där du ska ha handtaget för att sedan borra i till skruven för handtaget. Hållbart???? Skulle inte tro det, snyggt??? Inte det heller..... I vissa lägen så får det kosta. Vi resonerade så att ett kök byter man inte på kanske 10-20 år, så får det också kosta. Vi kollade också upp att ta vitvaror via Elgiganten istället för de som följde med, blev dyrare. Vi valde FH:s alu utbud och jag är jättenöjd.
Vi har en kompis som precis har renoverat sitt kök för ca 90 000:- han köpte på IKEA. Många paket blev det, mycke fel blev det också, många bilturer till IKEA och som han säger "Dom där j-vla plast mojängerna ramlar ur när jag borrar"
Välj kvalite och bekvämlighet istället för pris är mitt råd
Det var inte många rätt i detta antagande. Vi har IKEA stommar och luckor på toaletten och där är det bara urfräst på en sida. Det är inte heller färdiga hål för handtagen. Ikeas handtag (som vi köpt) har heller ingen "plastplugg" utan är gängad invändigt.. (kanske olika på olika modeller men jag tvivlar).
 
Läste igenom als73564 inlägg igen o de ta-me-f...n en riktig rövarhistoria han drar upp här.
Antingen är han lättlurad o dum eller så har han ekonomiska fördelar av att promota sitt kökspaket......
 
jag skulle föredra att ta ikeakök istället. Ikea har lika bra luckor som ballingslöv enda du betalar för är märket. Ballingslöv och ikea använder sig av samma beslag. Vi köpte luckan Ädel av ikea, och vi betalade cirka 30 000 för vårat. Vi hade en pott på ballingslöv på 68 000 för kök, och det fick man nästan bara ett vanligt standardkök för. Ett likadant kök som ikea skulle gå på mycket mer. köp ikea och spara pengarna istället. Lägg på andra saker....
 
Elgiganten är nog knappast billigast heller, dom låg i topp när jag bad om offerter inför vårt köksbyte.
 
IKEA - kök är garanterat precis lika bra som Ballingslöv men visst känns det bättre om det är Ballingslöv som gjort köket när släkten kommer på besök. Ni som vill ha IKEA kör Volvo o de som vill ha Ballingslöv åker Mercedes ;)
 
Eftersom jag vill ha bra kvalitet så kör jag Merca och har IKEA kök.

Grannarna har "ballingslöv o V70".... dom är ganska trötta på detta....
 
Kul diskussion! Men vad har ballingslöv med Mercedes att göra? Vill man ha kvalitet så kör man väl Toyota eller nåt annat (Volvo?). Jag kopplar inte direkt ihop Mercedes med kvalitet eller missade jag poängen. Är man förnuftig så väljer man IKEA och är man bara ute efter märket om man väljer ballingslöv???
 
Redigerat:
Jeben skrev:
men visst känns det bättre om det är Ballingslöv som gjort köket när släkten kommer på besök
Du har inte funderat på att man kanske vill ha ett Ballingslövskök (eller andra tillverkare för den delen) själv, för egen del.
Köket vistas man mycket i och ska förhoppningsvis hålla många år så dom extrapengarna man lägger där tycker JAG är värt varenda öre.


Vad gäller jämförelsen med bil så undrar jag hur många som klabbar med att bygga ihop den från halvfabrikat??
Förnuftiga Skodaägare finns det gott om -dom är ju billiga, men ack så tråkiga bilar........
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.