Nimajneb skrev:
Är det bara Androidplattor som slutar att fungera då efter några år om man inte köper den allra dyraste för då kommer den att funka i hundra år :p

Jag frågar eftersom jag själv inte har någon Androidplatta och dom jag känner och som har en säger att deras 2 år gamla plattor fortfarande fungerar tom bättre än när dom köptes. Kanske dom hade tur som köpte rätt modell även om det inte var den dyraste o bästa vid det tillfället.
Hur du kan dra den slutsatsen är jag helt oförstående till...
 
peternicklas skrev:
...Summa lägg lite till när man köper sin surfplatta, det har man igen, framför allt när det gäller lagring. Min har 16GB vilket idag är på tok för lite.
Det är därför man endast skall köpa plattor och telefoner, med minneskortplats (SD/microSD). Dvs nya nexus-plattan = FAIL!
 
peternicklas
Cujo skrev:
Det är därför man endast skall köpa plattor och telefoner, med minneskortplats (SD/microSD). Dvs nya nexus-plattan = FAIL!
Stämmer bra, min har bara 16 GB internt utan kortplats, kan dock koppla USB minne till den men är lite jobbigare.
Nästa platta ska mycket internt och kortplats.
 
sj6 skrev:
Hur du kan dra den slutsatsen är jag helt oförstående till...
Jag baar läser vad du skriver.. mao att en platta med det senaste o bästa är framtidssäker och en som inte har dom senaste komponenterna är det inte. Sedan kanske vi lägger olika betydelse i ordet framtidssäker.
För mig betyder det att den antingen snart slutar att fungera vs att den kommer att fungera i en väldigt lång tid framöver med alla framtida funktioner..
 
Varför behöver man så mycket minne till en surfplatta? Jag har 16Gb och har aldrig upplevt detta som för lite.
Visst, ska man ut o luffa i flera månader kan det ju vara kul att fylla upp den med en massa film, men det är ju ganska få som har det behovet.
 
Nimajneb skrev:
Jag baar läser vad du skriver.. mao att en platta med det senaste o bästa är framtidssäker och en som inte har dom senaste komponenterna är det inte. Sedan kanske vi lägger olika betydelse i ordet framtidssäker.
För mig betyder det att den antingen snart slutar att fungera vs att den kommer att fungera i en väldigt lång tid framöver med alla framtida funktioner..
Ja... är det så du tolkar ordet framtidssäker.. att om en produkt inte är det så slutar den plötsligt fungera? Ja då uppfattar vi det ordet väldigt olika. Sunt förnuft talar ju om för mig att saker inte helt plötsligt slutar fungera bara för att det sitter vissa komponenter i den. Detta kan hända med vilken elektronisk pryl man än köper...

Då... går vi igenom hur jag menar då då och förhoppningsvis är jag så tydlig att man inte kan lägga ord i munnen på mig och tala om hur jag mena... Fråga istället om du inte fattar...

1. Framtidssäker: Att köpa en produkt med kraftfull teknik/hårdvara. Ju bättre hårdvara en padda/mobil har med Android som OS har större chans att få uppdateringar. Alla enheter fick inte ICS t.ex.

2. En nyare platta har ofta små ändringar mot föregående generationer som ska bättra på allt från stabilitet, skärmens känslighet, batteritid etc. Tyvärr har batteritiden fått stryka på foten i jakten efter prestanda men vi hoppas väl på att S4 kan ändra på detta då låg värmeutveckling förtäljer en låg strömförbrukning.

3. Utifrån mina egna erfarenheter, som jag skrev innan, så är det bättre att lägga lite mer vid ett inköp än att snåla speciellt när det gäller hårdvaran då produkten, fortfarande enligt mina egna erfarenheter, håller prestanamässigt
längre.

Du höll på likadant i den andra tråden och lägger i ord i munnen på mig. Fråga om du inte fattar vad man menar istället är du snäll.
 
OK Sj6,

ska jag tolka att det du skriver är att just Android plattor lider av Windows syndromet på 90-talet, mao att varje uppgradering krävde så mycket mer av hårdvaran prestandamässigt. MEN att det nu kan vara så att den trenden kommer att vända.

Eftersom du lyfter fram prestandan så mycket, för vem är den viktig...? Om vi tar den vanliga surfplatteägaren som är nöjd med dagens läge o läsa tidningen, surfa på BH, lyssna på lite musik, se någon videosnutt samt spela angry birds. Varför är det så viktigt för denna att göra alla uppgraderingar?
 
Nimajneb skrev:
OK Sj6,

ska jag tolka att det du skriver är att just Android plattor lider av Windows syndromet på 90-talet, mao att varje uppgradering krävde så mycket mer av hårdvaran prestandamässigt. MEN att det nu kan vara så att den trenden kommer att vända.

Eftersom du lyfter fram prestandan så mycket, för vem är den viktig...? Om vi tar den vanliga surfplatteägaren som är nöjd med dagens läge o läsa tidningen, surfa på BH, lyssna på lite musik, se någon videosnutt samt spela angry birds. Varför är det så viktigt för denna att göra alla uppgraderingar?
Jag är idiot på surfplattor (fick en ipad2 wifi 16gb) och är trött som tusan på att den inte klarar flash, inte har plats för minneskort och tar en evighet att ladda.
Spankulerade då in på Telia i Uppsala för att känna lite på en Galaxy tab 2. Usch, jag vet inte om det var fel på den men den laggade något vansinnigt. Testade också en kompis htc wildfire (pektelefon) med android 2, oanvändbar.
Förlåt mig Apple, jag tar tillbaka allt ont jag sagt om er, men flash kunde ni ju fixa. Det är bra många stora företags hemsidor som inte fungerar.
 
Nimajneb skrev:
OK Sj6,

ska jag tolka att det du skriver är att just Android plattor lider av Windows syndromet på 90-talet, mao att varje uppgradering krävde så mycket mer av hårdvaran prestandamässigt. MEN att det nu kan vara så att den trenden kommer att vända.

Eftersom du lyfter fram prestandan så mycket, för vem är den viktig...? Om vi tar den vanliga surfplatteägaren som är nöjd med dagens läge o läsa tidningen, surfa på BH, lyssna på lite musik, se någon videosnutt samt spela angry birds. Varför är det så viktigt för denna att göra alla uppgraderingar?
Precis som med windows, Linux eller Apples skit OSX så blir det bättre givetvis med varje uppdatering.

Det som brukar bli bättre är, vad jag förstått:

Stabilitet
Säkerhetshål täpps igen
Snabbar upp, blir mjukare för användaren
Fler funktioner impleteras
Stöd för filer etc förbättras.
Prestanda förbättras för multicore.

Detta har inte att göra med att det blir mer krävande utan för att produkten man köpt är så pass aktuell att företaget som gjort den släpper en uppdatering. Visst kan man roota och hålla på men tror inte en svensson vill hålla på med det.

Hade en X10 Mini Pro som första Android, att den inte skrämde över mig till WP är ju en gåta men gillar Google som företag och deras öppna OS, den hade 1.6 från början. Hängde sig, dålig batteritid, dåligt stöd för moderna appar etc. Sen kom 2.3 och det blev bra mycket bättre. Den har inte uppdaterats till ICS d.v.s. 4.0.

Windows på 90-talet fram till XP så krävdes det ordentlig uppgradering av hårdvaran ja MEN sen har det planat ut och win7 idag är riktigt bra och stabilt på en gammal P4 med ordentligt med ram. Vista funkar även det bra efter SP1

Skillnaden är att man inte kan byta ut hårdvaran (än) i plattor och mobiler.
 
Maxikatten skrev:
Jag är idiot på surfplattor (fick en ipad2 wifi 16gb) och är trött som tusan på att den inte klarar flash, inte har plats för minneskort och tar en evighet att ladda.
Spankulerade då in på Telia i Uppsala för att känna lite på en Galaxy tab 2. Usch, jag vet inte om det var fel på den men den laggade något vansinnigt. Testade också en kompis htc wildfire (pektelefon) med android 2, oanvändbar.
Förlåt mig Apple, jag tar tillbaka allt ont jag sagt om er, men flash kunde ni ju fixa. Det är bra många stora företags hemsidor som inte fungerar.
De flesta vettiga företag överger Flash då det är förlegat och fruktansvärt dåligt. Detta enligt en vän som är programmerare och det ar samma syn på flash hos hans kollegor.

Att galaxy taben inte funkar är ju konstigt men jag vet inte vad han har laddat hem för att få den seg. Wildfiren är en budgetlur med en, tror jag, 600MHz processor så det är inte konstigt att den laggar som ett as om man inte håller den i trim med hjälp av diverse appar.

Och nej du är inte en idiot på surfplattor.
 
Redigerat:
Nimajneb skrev:
Varför behöver man så mycket minne till en surfplatta? Jag har 16Gb och har aldrig upplevt detta som för lite.
Visst, ska man ut o luffa i flera månader kan det ju vara kul att fylla upp den med en massa film, men det är ju ganska få som har det behovet.

Förstår inte hur folk klarar sig på ynka 16 GB!

OS, några appar och ett navigationsprogramm så är det slut... Film eller tv-serier är bara att glömma! Och eftersom appar och media får tyngre grafik hela tiden och därmed tar mer och mer plats så behöver man ofta mer plats efter ett år eller två.
 
Cujo skrev:
Förstår inte hur folk klarar sig på ynka 16 GB!

OS, några appar och ett navigationsprogramm så är det slut... Film eller tv-serier är bara att glömma! Och eftersom appar och media får tyngre grafik hela tiden och därmed tar mer och mer plats så behöver man ofta mer plats efter ett år eller två.
Navigation har man väl inbyggt i bilen eller annars en lös navigator eller i telefonen.
 
SJ6, jag måste medge att din analys ovan faktiskt är i stort sätt korrekt.
Jag börjar även förstå vad du menar med Android budgetmaskiner. För att få samma prestanda och smidighet som en Apple så måste den kosta minst lika mycket annars blir man tydligen bara besviken.
Men åter då till den typiska pad-användaren, duger inte dom enklare Android modellerna för dennes behov?
 
sj6 skrev:
De flesta vettiga företag överger Flash då det är förlegat och fruktansvärt dåligt. Detta enligt en vän som är programmerare och det ar samma syn på flash hos hans kollegor.
Upplever det sakande Flashstödet som iPadens absolut största svaghet. Skrämmande att det fortfarande kodas sidor som kräver Flash...
 
Nimajneb skrev:
SJ6, jag måste medge att din analys ovan faktiskt är i stort sätt korrekt.
Jag börjar även förstå vad du menar med Android budgetmaskiner. För att få samma prestanda och smidighet som en Apple så måste den kosta minst lika mycket annars blir man tydligen bara besviken.
Men åter då till den typiska pad-användaren, duger inte dom enklare Android modellerna för dennes behov?
Nja...

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s100023737&cols=1122,438,114&o=produkt_pris_inkmoms#prodlista

Ska du ha en Android med en Dualcore så kan du komma ända ner till 1500:-

Men ska du ha en modern platta:

http://www.bazula.se/Google-Nexus/Google-Nexus-7---8GB.htm

2000:- Tegra 3 som är quadcore, visst bara 8 GB minne men ska man ha den till det du listat kommer denna platta hålla i många år.

Nimajneb skrev:
Upplever det sakande Flashstödet som iPadens absolut största svaghet. Skrämmande att det fortfarande kodas sidor som kräver Flash...
Skrämmande att flash överlevt så satans länge som det har.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.