Vortex skrev:
Jag kan ju bara svar för mig, men jag fick alltså 2,60% på bottenlån rörligt och 3,25% på topplån rörligt och det är rätt långt ifrån dina procentsatser.. borde gå att få ner ganska mycket tycker jag, speciellt när du lånar såpass mycket. Du går säkert in med en del kontant också antar jag? Vi fick ju jättebra(?) räntor även fast vi lånade 100% så går man in med lite kontant bör man kanske kunna få ännu lägre.

Att de har räntegaranti är ju bra, men om de med det menar att du alltid får lägre än de andra bankernas utgångsräntor så är det ju askasst. Det är ju efter lite prutande man kommer ner till rimliga nivåer.

Utgångsbudet till mig var 2,80 / 4,25 tror jag och behövde inte säga nåt mer än att oj, det blir ju högre snittränta än t.ex sbab som har 2,98 rakt igenom så vips var vi på budet vi sedan tog. Försökte mao inte pruta nånting alls i princip.
Vortex: kör du allt rörligt på bottenlånet till 2,60% då med andra ord eller?
 
Stämmer bra det.. tills vidare iaf!
 
Vortex skrev:
Stämmer bra det.. tills vidare iaf!
Hur mycket lånade du?
 
Ungefär 1,55 i bottenlån + 0,25 i topplån
 
Jag ska ha allt rörligt.

Fick ett första bud av FSB på 2,74% i dagens ränteläge. Jag kommer att försöka pruta ner det några tiondelar till, när det blir dags.

Man kan ha som regel att ha allt rörligt men spara undan mellanskillnaden mot en högre bunden ränta, på så sätt vänjer man sig vid ett högre ränteläge. Man bör tjäna på att välja rörligt, så har det varit historiskt, med några få undantag. Har du under tiden räntan är låg sparat undan en hel del slantar så klarar du galant en räntehöjning och samtidigt har du en bra buffert.

Jag ska låna ca 1,5 mille och lägger ca 200.000:- kontant.
 
Har nu fått detta som bud:

3 mån rörligt 2,60 %
3 år bundet 3,60 %
5 år bundet 4,00 %
Topplån 3,25 % rörligt

Synpunkter?
 
Samma rörliga ränta som mig så jag hoppas att det är bra :D
 
Vortex skrev:
Samma rörliga ränta som mig så jag hoppas att det är bra  :D
Utgick från dina siffror när jag pratade med honom och jag tror att det var nog smärtgränsen! Sen ska man ju inte heller kolla på de siffror folk fick för ca. 6 månader sedan.
 
GreenTurtle skrev:
Har nu fått detta som bud:

3 mån rörligt 2,60 %
3 år bundet 3,60 %
5 år bundet 4,00 %
Topplån 3,25 % rörligt

Synpunkter?
Ett med dagens mått mätt godkänt bud enligt min mening. Se bara till att få rabatt på den rörliga delen under en längre tid.
 
Sylvester skrev:
[quote author=GreenTurtle link=1142236195/30#51 date=1146203719]Har nu fått detta som bud:

3 mån rörligt 2,60 %
3 år bundet 3,60 %
5 år bundet 4,00 %
Topplån 3,25 % rörligt

Synpunkter?
Ett med dagens mått mätt godkänt bud enligt min mening. Se bara till att få rabatt på den rörliga delen under en längre tid.[/quote]
Hur menar du? Som jag förstått det hela, så utgår man från 2,60% och höjer banken sedan räntan med 0,25% så blir den nya rörliga 2,85%. Eller har jag fel? Menar du att man bör få rabatt på 0,25 också?
 
Vi har den rabatten under 5 år sen återgår det till deras vanliga prissättning antar jag. Många ger tydligen rabatten enbart under 2 år så det kan ju va bra att kolla upp. Efter de 5 åren blir det väl en diskussion antar jag.. vill de inte fortsätta ge rabatten så får man väl byta till en bank som är mer villig :)
 
Dagens rörliga ränta från din bank är antagligen inte 2.6 % utan att du har prutat, inte sant?

I så fall har du förhandlat till dig en rabatt på deras rörliga ränta. Eftersom den rörliga räntan skrivs om efter tre månader så kan då din bank hävda att de har fått sämre marginaler och kan då inte ge dig samma rabatt. Det är detta du ska försäkra dig mot genom att skriva att den rabatt du fått idag ska gälla i tex 5 år, även på den rörliga delen av lånet.
 
Sylvester skrev:
Dagens rörliga ränta från din bank är antagligen inte 2.6 % utan att du har prutat, inte sant?

I så fall har du förhandlat till dig en rabatt på deras rörliga ränta. Eftersom den rörliga räntan skrivs om efter tre månader så kan då din bank hävda att de har fått sämre marginaler och kan då inte ge dig samma rabatt. Det är detta du ska försäkra dig mot genom att skriva att den rabatt du fått idag ska gälla i tex 5 år, även på den rörliga delen av lånet.
Men om jag har 2,60% i rörlig ränta, jag har förhandlat till mig att den skall vara lika rabatterad i 5 år, och räntan höjs med 0,25%. Vad skulle då min rörliga ränta bli?
Ursäkta min okunskap :-[
 
Det du egentligen förhandlat till dig är rabatt från utgångsräntan så om nu deras officiella rörliga är 2,97% så har du 0,37%-enheter rabatt från den i 5 år (eller vilken tid som nu sagts).

Höjs räntan med 0,25 till 3,22% så får du alltså 3,22 - 0,37 = 2,85%.. vilket förstås är samma sak som 2,60% + 0,25 :)
 
Ok, så ingen rabatt (prutning) på kommande räntehöjningar med andra ord :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.