Detta är vad man kan lästa på Skandiabankens hemsida:

Prislista Bolån

Villa/Fritidshus/Bostadsrätt  

3 mån 2,94%  

1 år    3,23%  

2 år    3,49%  

3 år    3,85%  

5 år    4,15%  


Volymrabatt:  

1 000 000 - 1 499 999   - 0,10%  

1 500 000 - 1 999 999   - 0,20%  

2 000 000 - >> - 0,30%  


Övrigt  

Uppläggningsavgift 0 kr  

Aviseringsavgift vid autogiro 0 kr


---------------

Eftersom Skandiabanken kan lämna volymrabatt på upp till -0,30 % bör en kund som presenterar sig och dessutom kanske är trogen få minst detsamma.

Alltså bör man inte betala mer än:


3 mån  2,64%  

1 år    2,93%  

2 år    3,19%  

3 år    3,55%  

5 år    3,85%  


Lycka till!  :) :) :)
 
Tack för den informationen Familjen_Bygg !
 
Räntan verkar just nu ha höjts överlag med 0,10 % på långa perioder. Någon som har lånat med 5 år löptid under 3,85%, efter den 17 mars 2006?

Lycka till! :) :) :)
 
Vi lånade på 5 år till 3,59% den 16 mars. Hade det varit den 17 mars hade vi fått ge 3,69%.
 
IoI: Det lät ju bra. De som höjde den 17 mars var Nordea. Är er ränta förbunden med något särskilt som att ni är anställda i Nordea m m eller fick ni den räntat pga att ni är bra förhandlare?

Lycka till!  :) :) :)
 
Bygger nytt och väljer SEB.... får 0,7% i rabatt på samtliga bindningstider och 0,8% på rörligt ("helrörligt"), när vi tecknar om från kreditiven till bolån....

Ingen annan kunde konkurrera... Fick runt 0,3% på de övriga bankerna (Föreningssparbanken, Länsförsäkringar, Handelsbanken)....

 
Då har vi bestämt oss. Det blir den lokala sparbanken. Bye, bye SEB
efter 27 år. Vi fick nästan identiska räntor hos de båda bankerna, men sparbanken gav oss räntefritt lån på handpenningen fram till tillträdet i sommar, samt lade in 200 000 för renovering + 32000 för vår bil i topplånet.

Här kommer räntorna:
botten, bundet 5 år - 3,95
botten, rörligt - 2,63

Topp, rörligt - 3,15

(SEB sänkte i sista steget rörlig botten till 2,6 och topplånet till 3,10 men gick inte med på renoveringspengar och bil i topplånet.)

Vi har sparat många sköna tusenlappar med bara några telefonsamtal och mejl. Det lönar sig att shoppa runt! Men jag har lärt mig att man är mer betydelsefull för en mindre bank i en mindre stad än för stora SEB i storstan där vi bodde tidigare.


 
Vill inte strö salt i era sår men... ;)  I juni -05 så fick vi 0.5% på bundna och 0.3% på rörligt. Vi band enligt följande:
1 000 000:-   12år  3.76%
400 000    5år  2.99%
450 000 rörligt 2.29%  (ligger fortfarande en bra bit under 3%)

:D ;D Föreningssparbanken Oskarshamn
 
Familjen_Bygg skrev:
IoI: Det lät ju bra. De som höjde den 17 mars var Nordea. Är er ränta förbunden med något särskilt som att ni är anställda i Nordea m m eller fick ni den räntat pga att ni är bra förhandlare?

Lycka till!  :) :) :)
Bra förhandlare. ;) Vi är långvariga kunder i banken men fick ett mycket bra erbjudande från en av de andra bankerna vi kontaktade, så då fick Nordea bekänna färg.
 
Är mycket intresserad av att höra om någon har några dagaktuella bästa räntesatser...
 
kobban skrev:
Är mycket intresserad av att höra om någon har några dagaktuella bästa räntesatser...
idag från SHB

3 månader  2,63
1 år  3,0
2 år  3,30
3 år  3,60
5 år  3,99  
8 år  4,25

de långa kan pressas lite till.. inkl bolåneskydd

vi fortsätter med rörligt och sparar mellanskillnaden upp till 4% i aktiefond
 
Menar du att dessa inkluderar bolåneskydd?
- Hur vet du att de långa kan pressas lite till?
 
Fick 2,6 % på rörligt på SEB igår.
 
kobban skrev:
Menar du att dessa inkluderar bolåneskydd?
- Hur vet du att de långa kan pressas lite till?
japp, skydd ingår. dock skall inte denna förväxlas med adra skydd som t.ex betalar änta vid sjukdom mm. detta är i princip en ren livsförsäkring på 40 basbelopp (1600000kr). se mer info på

http://www.handelsbanken.se/shb/inet/icentsv.nsf/vlookuppics/a_finansiering_laneskydd_folder/$file/folder_laneskydd.pdf

vad gäller de långa vet jag inte, men fick bara den känslan. långa tjanar banken på då de i sin tur lånar för motsvarande period. mellanskillnade stoppar de i fickan. sen är det inte ovanligt att mycket kan hända på 7-10 år, vilket innebär ännu mer pengar till banken för förtidsinlösen mm. Vad de själva lånar för går att se i affärstidningar, då kan man titta på marginalerna för de olika bindningarna och se om de är större på vissa än andra (samt mellan bolagen). på så sätt kan man spå lite... ;)

Kobban, jag såg att du nämner tidigare att du är beredd att betala 4,5% för att sova gott om nätterna. Vi var själva inne på att binda längre period. I sommras kunde jag få en 10 årig under 4%. Då gjorde vi så istället att vi satte allting (2,7 mille) rörligt MEN lotsas att vi har fast ränta på 4%, vilket vi ändå skulle ha betalat. i slutet varje månad dras 4% av lånet från vårt konto till "huskontot". där betalas den aktuella räntan, resten köps det fonder för. då var det ett marginal på 2%, nu har den sjunkit något men jag sover lika gott när jag vet att på mindre än ett år har jag redan 50.000kr i buffert för den dagen räntan går över 4%. (om den nu kommer över huvudtaget). Varför ge banken dessa pengar när du själv kan göra detsamma.

Är du sedan något businessminded kan du satsa på rätt fonder (jag har 8 olika i huskontot) och se en avkastning på 20-80%. Även om avkastningen denna höst och vår vad gäller vissa fonder (ryssland, europa, emerging markets etc) varit extremt bra, får man ha i kalkylen att det kan gå ner också. men jag räknar på 10 års basis en tillväxt i de fonder jag väljer på minst 7-8%.

för varje dag under 4% ränta har du tjänat pengar...

Ibland måste man våga för att vinna :cool: :cool:
 
Vi kommer nogf binda hela lånet på 5 år, 2,6 miljoner, inget toplån. Det ska bli spännande att se vad vi kan förhandla ner räntan till. Tyvärr är det först när huset är klart (Oktober) som man kan binda räntorna, och det verkar ju inte precis som om de tänker sjunka... :'(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.