Hej!
Är precis i färd att köpa hus och vill nu givetvis hitta de bästa villkoren för lånet.

Har fått följande "första" bud från den lokala sparbanken:
Botten, bundet 5 år : 4.15%
Botten, rörligt: 2,97%
Topp, rörligt: 4,25 %

Är sedan tidigare kund hos SEB, och väntar på svar på vad de kan erbjuda.
Vad är rimligt att sikta på? Vill låna cirka en miljon kronor.

 
Emma N skrev:
H
Är sedan tidigare kund hos SEB, och väntar på svar på vad de kan erbjuda.
Vad är rimligt att sikta på? Vill låna cirka en miljon kronor.
0,9 i kundbonus/rabatt på rörligt borde du kunna snacka till dig.
 
Tack för snabbt svar!

vet någon varför det skiljer sig så mycket på den officiella rörliga räntan (= den de skriver ut på hemsidan) mellan bankerna. SEB har 3,65, Sparbanken 2,99%. Någon annan orsak än att locka in kunder som bara letar efter första bästa låga siffra?

Hur ska man tänka kring den bundna räntan? Vi vill binda en större del av lånet för att kunna sova gott.


 
Det finns helt rörlig ränta o sen finns det 3 månaders rörlig ränta. Detta är anledningen till att det ser ut att skilja rätt mycket mellan bankernas rörliga räntor, men oftast är det ingen större skillnad om du kollar vilken slags rörlig ränta det är. Tror jag i allafall....
 
Emma N, det du fått i erbjudande från sparbanken gällande bottenlån är de räntesatser som dom erbjuder via BolåneDirekt (deras internetbolånevariant). Hoppas och tror att detta inte är det lägsta sparbanken erbjuder (sitter själv just nu och väntar på sparbankens bud). Har som alternativ fått indikationer från annan bank att det finns prutmån så man hamnar en liten bit under BoläneDirekt-nivån.
 
Den "erfarenhet" jag har säger att man kan få lägre räntor.

Dessa är de "officiella" och bankerna erbjuder bättre räntor vid förhandling och beroende på hur "bra" kund man är, och banken bedömer sin risk.

Det jag blev erbjuden av FSB var 2,49% botten rörligt, innan höjningen 0,25%.

Det skulle betyda 2,74% idag. Detta utan större diskussion, jag hoppas det går att pressa lite till när det blir dags.

Det finns de som fått lägre, var smärtgränsen går just för er bank får ni försöka lista ut.

Jag har sett en del som fått (i dagens räntekläge) 2,49% ränta, kommer man dit får man vara nöjd. Det kan gå att pressa någon tiondel till men det är inte vanligt. Om man lyckas få Reporäntan +0,5% så är det faktiskt en bra ränta, anser jag.
 
Emma N skrev:
Hur ska man tänka kring den bundna räntan? Vi vill binda en större del av lånet för att kunna sova gott.
Jag brukar ofta få mothugg när jag kör mitt resonemang kring att binda så mycket det bara går. Min motivering är enkel, man vet precis vad man kommer att betala och slipper fundera så mycket på det.

Jag kommer att köra på att binda så mycket som möjligt, så länge som möjligt så kan man sova gott de närmaste 12 åren i alla fall. Visst lär det vara perioder då det är mycket dyrare än rörligt, men jag vet i alla fall vad jag betalar...
 
Då det gäller att binda eller inte binda så är mitt val enkelt.

Allt rörligt.

För att hantera detta krävs en smula planering och god ordning på ekonomin.

Jag väljer att ha allt rörligt men avsätter det jag sparar jämfört bunden ränta på ett särskilt konto. Sedan väljer man framöver om man vill amortera mer, ha en buffert för ökade räntor eller om man väljer att konsumera något efter behov.

Då sover man gott, och har billigaste räntan. Det är som jag ser det en krasst ekonomisk fråga och det enda som styr individer att låsa räntan är psykologi. Under de senaste 10 åren har bundet varit en bra affär endast vid ett par tillfällen, så oddsen att man "prickar" in dessa tillfällen får betecknas som mycket små.

Detta är var och ens val, och jag säger bara vad jag anser och tror är den mest ekonomiska lösningen.

Lycka till!
 
Så har då SEB kommit med sitt bud
Botten, bundet 5 år : 4,01 ( Sparbanken 4.15%)
Botten, rörligt: 2,65 (Sparbanken 2,97%)
Topp, rörligt: 3,15 (Sparbanken 4,25 % )
Blancolån, bundet 4,25-4,50

Vi slängde in vårt billån på 32 000 i leken också, därav blancolånet som innefattar bilen + 150 000 på huset. Huset behöver renoveras och banken föreslog värdering när det är klart. Varför erbjuder de blancolån på 150 000 till huset? Det är samma summa vi sagt behövs till renovering. Tidigare har de lagt renoveringspengarna i topplånet.


Får se vad sparbanken har att sätta emot! Det här är ju riktigt kul!
 
Skulle tro att du får ta ett blancolån innan de värderat era renoveringar. De kan ju inte veta om ni använder de 150.000:- till annat :)

Då ni renoverat färdigt bör ni kunna få dessa pengar som topplån på huset. Samt att de kan höja värdet på huset så erat nuvarande topplån blir botten.

Men som sagt vill de nog se att ni gjort tillräckliga renoveringar först.
 
Emma N: Lyckades du verkligen få ränterabatt på den rörliga delen av SEB?

(dvs = 0,33 om det var en 3-månaders eller = 1,00 om det var rent rörligt)

När jag nyss pratade med SEB så "gav dom aldrig rabatt" på rörliga lån
 
Jodå, vi fick rabatt på den rörliga delen. Fick siffran över telefon men är helt säker på att jag hörde rätt. (repeterade många gånger så att det skulle bli rätt. ) Har sett inlägg från andra här som också fått rabatt på SEB.

Vet inte vad banken kallar för "bra kund", men jag har haft banken hela livet, haft en del pengar placerade där, sparat regelbundet, har en personlig bankman (som byts ut varje år, men ändå) och hade alltså en kontakt att ringa direkt. Det kan nog vara värt en hel del. Har också visat tendenser till att vara "otrogen" när deras villkor inte har passat mig och gjort vissa placeringar utanför banken, vilket jag också berättat för dem. Det kanske gör att de känner att risken finns att jag byter bank om lånevillkoren inte blir bra.

Upplever att bankerna är väldigt sugna på att låna ut pengar, de vill helst låna ut hela beloppet och är inte särskilt intresserade av att höra att man vill göra en kontantinsats...
 
Det är klart att SEB ger rabatt på rörligt!
 
Emma och Mathias, nu har ni gett mig lite mer råg i ryggen!

No more mr nice guy  :cool: nu börjar förhandlingen på riktigt
 
Någon som fått ränterabatt på rörligt hos Länsförsäkringar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.