Jag och min man byggde pool och vi har inga barn. Badar jättemycket!
Vi kom fram till att thermopool var bäst. Har inget automatiskt system för jag tycker det är väldigt lätt slänga i en klorpuck och mäta värdena då och då.
 
  • Gilla
AMR74 och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Märkligt resonemang. Man bygger väl inte pool för att spara pengar eller göra en lönsam affär?

Spela roll om man bara använder poolen i 15 år, du hade iallafall roligare än du haft med pengarna på banken. Tröttnar man är det ju ingen som tvingar dig att bada........

Bygga pool är att investera i vardagslyx - bara att köra på!

Hade jag lagt 350kkr på en bil för 12 år sedan hade den nog varit mindre värd utrustningen till poolen idag.
Vet inte om du missade det jag avslutade med?
"Fast - det finns ju fler aspekter än lönsamhet förstås. 👍"

Och det är inte jag som sagt detta utan mina vänner som de facto haft pool länge.

Men att investera 400-800 000 på en pool, det får man rätt mycket annat kul för kan jag själv känna.
Sedan när man "tröttnat" då kostar poolen fortfarande massa pengar i underhåll om den inte skall förfalla helt och tappa det investerade värdet vid en ev. försäljning av fastigheten.

Tror personligen att det i åtminstone Sthlms-området finns personer som bygger pool (och andra saker) som en ren investering.
Sedan om det går att nyttja den "på vägen" så är det mer ett plus för dem.

Men en sak är säker - spara pengar gör man garanterat inte på en pool! 😂😂
 
  • Gilla
Winston2009 och 1 till
  • Laddar…
Det är ingen investering här i stockholm heller. Sett till husets värde så skrämmer det iväg hälften av köparna och attraherar den andra hälften, så jag tror man lurar sig själv om man ser det som en investering.

I stockholm, och säkert på andra ställen, har det varit en poolboom under covid-tiderna. Efter detta är det nog naturligt några som tröttnat när vardagen nu ser lite annorlunda ut. Ungefär som med hunden de också skaffade samtidigt....
 
  • Gilla
Winston2009
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Det är ingen investering här i stockholm heller. Sett till husets värde så skrämmer det iväg hälften av köparna och attraherar den andra hälften, så jag tror man lurar sig själv om man ser det som en investering.

I stockholm, och säkert på andra ställen, har det varit en poolboom under covid-tiderna. Efter detta är det nog naturligt några som tröttnat när vardagen nu ser lite annorlunda ut. Ungefär som med hunden de också skaffade samtidigt....
Har ett bra exempel:
Tjejen köpte en jacuzzi till sin uteplats, trots att jag avrådde henne.
Nu två år senare tror jag den utnyttjas ca 5....kanske 10 ggr, det blir liksom inte av, hur mysigt och skönt det än är när man väl sitter i plurret.

Min uppfattning är att man måste vara VÄLDIGT intresserad av pool, jacuzzi mm. för att det skall vara en vettig investering.
Och om man dessutom inte har automatik på rengöring, klorering mm. och pooltak tror jag det är lätt hänt att dessa "leksaker" ganska snart/till slut bara blir stående. Antingen av kostnad och/eller bekvämlighetsskäl.

Med det sagt, skulle som sagt själv vilja ha en MEN.....jag vet samtidigt att jag sannolikt skulle tröttna efter ett par år, så jag avstår. Även om jag hade haft större tomt och möjligheten att skaffa en. 🤷‍♂️
 
....men man kan inte titta på sin bekantskapskrets och baserat på vad tre personer tycker dra slutsatser från det. Alla jag känner använder den frekvent, men det betyder ju inte ett skit för den som inte vill bada. De flesta som skaffar pool använder den, några tröttnar och vill gräva igen den. Konstigare än så är det nog inte.
 
  • Gilla
Winston2009
  • Laddar…
vi går i pooltankar. Jag har ingen erfarenhet av att bygga eller äga en pool men här kommer mina (teoretiska) tankar om ämnet:

Storlek. Bygg en 8x4 om du har bra med plats och bra mark att gräva ner den i. Har du trängre eller knepig mark med berg kan man gå ner i storlek men väljer man en 3x6 blir det nära mellan sidorna vilket kan kännas trångt om barn leker i den. Vi kommer nog gå på en 3,5x7 som är en kompromiss pga tillgänglig yta och berg där den ska stå.

Konstruktion. Har googlat en del på detta. Träpool håller bra men i samband med linerbyte efter 15 år kan man behöva byta några träskivor. Funkar bäst om man kan motfylla och avsevärt billigare om man lejer ut hela jobbet. Sanbotten kan det bli avtryck i. Therompool eller tjällden är ett bättre val om man inte kan motfylla mot alla sidor. Sen håller det för evigt? Har man råd så är det valet.

Tak. Pooltak är fult,dyrt och kräver uppställningsyta. Annars bara fördelar med energiförbrukning och möjligheter till bad under tak och enkelhet att dra undan.

Jag tror att en snyggt integrerad pool med en trevlig miljö runt omkring alltid ger ett högre pris om huset i övrigt attraherar barnfamiljer.
 
  • Gilla
Winston2009
  • Laddar…
U Uppner skrev:
Ja sanningen (för de flesta) är att när barnen växt upp hur mycket kommer poolen då användas?
Vi har bara en ⌀4,88m Intex pool, men det är jag som ligger och flyter i den. Jag har justerade mugghållare för båt runt kanten, fästa med buntband och så hänger jag två vattentäta högtalare med kardborrband på insidan av poolen när jag går i. Perfekt musikvolym i poolen, utan att någon annan störs. Paradis!
Sen är det ju jobbigt när man åker bort och inte har någon som sköter poolen.
Funderade på automatisk dosering förra året, men det var avskräckande dyrt. 😬
 
  • Gilla
Winston2009
  • Laddar…
S surfarn skrev:
Tak. Pooltak är fult,dyrt och kräver uppställningsyta. Annars bara fördelar med energiförbrukning och möjligheter till bad under tak och enkelhet att dra undan.

Jag tror att en snyggt integrerad pool med en trevlig miljö runt omkring alltid ger ett högre pris om huset i övrigt attraherar barnfamiljer.
Jag drömmer om ”Model no.AMXI-001” som bara rullas upp osynligt under terassen. 🤤

(https://www.swimmingpoolscover.com/service-residential.html)
 
  • Gilla
Winston2009
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Märkligt resonemang. Man bygger väl inte pool för att spara pengar eller göra en lönsam affär?

Spela roll om man bara använder poolen i 15 år, du hade iallafall roligare än du haft med pengarna på banken. Tröttnar man är det ju ingen som tvingar dig att bada........

Bygga pool är att investera i vardagslyx - bara att köra på!

Hade jag lagt 350kkr på en bil för 12 år sedan hade den nog varit mindre värd utrustningen till poolen idag.
A AMR74 skrev:
Jag drömmer om ”Model no.AMXI-001” som bara rullas upp osynligt under terassen. 🤤

([länk])
Tack för tips. Det är jättesnyggt och praktiskt, har bekanta som har sådan lösning.
 
  • Gilla
AMR74
  • Laddar…
Jonas Persson
U Uppner skrev:
Sedan när man "tröttnat" då kostar poolen fortfarande massa pengar i underhåll om den inte skall förfalla helt och tappa det investerade värdet vid en ev. försäljning av fastigheten.
Nu får ni hjälpa mig, vad är det för enorma underhållskostnader som måste hanteras när poolen är lite äldre och man kanske tröttnat?

Man behöver inte klorera lika hårt om man inte tänker bada. Det räcker med att klorera ibland för att undvika en grön algfylld pool. Och det i sig är inte farligt för poolen. Cirkulationen behöver inte gå dygnet runt, om ens dagligen. Finns det ens vatten i poolen. Töm den och undvik därmed att den fryser sönder och låt löv mm samlas. I värsta fall vill/måste de nya badarna byta liner och då blir den som ny igen.

En ny liner kostar några tiotusentals kronor, men den bleks mindre om klorhalten är lägre.

Den framtida stora kostnaden och arbetet jag ser, är att byta ut trädäcket. Något som gäller oavsett om det finns en pool.

Beroende på hur stor tomt du har handlar det nog mer om att det inte är så kul att ha en oanvänd pool på bästa platsen. Vår pool ligger en bra bit ifrån boningshuset och kommer inte vara ivägen om vi mot förmodan tröttnar. (Just nu har det badats i 13 år utan några barn).
 
  • Gilla
Winston2009 och 2 till
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
vad är det för enorma underhållskostnader
Ingen aning, min kostar en burk veckotabletter klor per år. Pumpen går bara dagtid och då tillverkar mina solceller överskott av el så det räknar jag inte, även om man borde. Uppvärmningen är noll, då ett delflöde av vattnet värms genom att gå igenom en 200 meter pemslang upplagd på ett tak. Att ta av och på poolplåtar gör jag själv så det räknar jag inte som en kostnad. Min pump började efter 6 år låta lite om lagrena, men då bytta jag dessa för ca 100 kr och den låter nu efter cirka 13 år inte något.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
T
Drömmen vore ju om ingen badar längre att tömma den och sätta ett växthus över och sen odla en botanisk trädgård istället.

5m takhöjd och värme från marken öppnar upp en del intressanta möjligheter :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.