Det blir ju bara det vattnet som är i kulverten som blir värmt två ggr, så blir det ju även vid satsladdning.
 
Termisk ventil å utetempskompenserad lösning lät intressant. Är det någon som vet av en skiss eller ritning på hur ett sådant system ser ut och fungerar.
 
Edit:
Tvåa på bollen men iaf:

Izvek skrev:
Men om man ska elda med ved mot tank i garaget å sedan bara plocka ut ca 50 grader från tanken in till huset.... hur gör man då?
Med en termisk ventil som blandar det heta vattnet från toppen med kallt vatten från botten av tanken. Jag har en ventil från esbe som ser till att vattnet inte överstiger 60 gr innan det kommer in i kulverten.
http://www2.esbe.se/download/sv/Termo_cat_SE_utgC.pdf

Jag har ett system med en liten ackumulatortank inne i boningshuset som laddas från den stora tanken via kulvert. Tappvarmvatten och radiatorkrets utgår från den lilla tanken. Styrningen av laddpumpen gjorde jag själv:
http://mobil.byggahus.se/forum/varme-allmant/221204-bygga-egen-kulvertstyrning.html
Funkar kaninbra.

Alternativet är en shunt med shuntmotor och reglersystem före kulverten. Om du har möjlighet är det bra för att minimera värmeförlusterna om du kan skicka in bara just precis så varmt vatten som du behöver för tillfället, dvs styra shunten efter behov före kulvert. Men då får tappvarmvattnet lösas på annat sätt.
 
Redigerat:
blackadder skrev:
Det blir ju bara det vattnet som är i kulverten som blir värmt två ggr, så blir det ju även vid satsladdning.
Visst blir det "bara" vattnet i kulverten som värms två gånger men det kan ju vara en hel del beroende på kulvertens längd. Det blir i praktiken bara när man duschar eller tappar upp ett bad som man får vedeldat varmvatten annars kommer det mesta vara dubbelvärmt. När man satsladdar har man ofta minst 500l tekniktank, kommer det 10l kallvatten från början märks det knappast om man har ev elpatron vettigt inställd och detta går fint att lösa med tidsfördröjning på patronen. Startar den mot förmodan lär den bara gå en mycket kort stund.
 
Om du inte har mycket långt emellan husen skulle du ju köra en fyrpipig kulvert.
En tank i huset har ju också förluster.

Själv har jag en sådan maxitherm på 24m. Jag har struntat i vvc ännu, och det är på morgonen man får vänta lite. Sambon sköter varmhållningen på kvällarna. (y)
Även utan vvc håller kulverten vattentempen rätt så länge.

Du behöver ju inte krångla till det i onödan.
Har man som min svärfar ca 80m kulvert så är det nog befogat med en tank i huset.
Men då gäller det ju att laddningen funkar på ett bra sätt också.
 
Dubbelvärmt? D är ju en jädra skillnad på om beredare ska värma från 4 gradigt vatten till säg 60-70. Mot att man har d i serie kanske den värmer från 50 grader till 70 mest troligt behöver den inte gå alls under eldningssesongen. Medans den går sommar när man inte eldar.
 
Det fattar väl jag också, men hur mycket det svalnar i kulverten beror ju på hur länge det stått stilla. Men gör som du vill, du vet ju bäst vilka förutsättningar du har och hur du nyttjar vv.
 
  • Gilla
Izvek
  • Laddar…
A nu tänkte jag inte på kulvert. Mer en genomströmningsberedare. Där det kanske kommer 50c heltiden. Men är det så att man laddar en teknik tank med beredare då svalnar ju kulvert. Tvärtom nä jag vet fasen inte allt. Men vill lära...
 
Redigerat:
jo jag har ju ganska långt mellan hus å pannrum. typ 40 m drygt
 
Jag har en 4pipig maxitherm 25 meter. Vvc kör jag i den. Om jag inte minns fel så tappade jag 3 grader i vintras vid 22 grader kallt och 10 cm snö. Det tycker jag är skapligt bra. Ligger även markisolering men inte hela sträckan.
 
Ok... A jag har d dubbla längden... men ska mäta extra nog i vinter å se om d ens är lönt kostnaden och arbetet... om d bara skiljer någon grad eller så.
 
Du kanske kan gräva ner dig o lägga markisolering annars? Gör säkert några grader.
 
Haha... mm gräva ner sig kan man göra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.