Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Behöver klipparen verkligen laddstation och begränsningsslinga?
Den kommer inte starta utan slinga.
 
Känns som dagisnivå på denna tråd.!! Alla vet väl att den måste ha slingan för att kunna fungera, och Husqvarna vinner alla tester, grym problemlösare, satte en 315 på mormors tomt som är svår, aldrig varit nåt problem, den vänder och vrider och löser det mesta.

Robotklippare funkar på precis alla tomter som har gräs, bara olika installationssätt eller förberedelser, antingen ta bort stubben, eller se om den endast krockar med den, men bäst att lägga slinga runt.
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Det går faktiskt köra klipparen utan slingsignal. Men man måste gå in i expert/verkstadsmenyn och trixa. Med andra ord inget jag rekommenderar och dessutom känns det som tidigare nämnt onödigt att testa.
 
Då hoppar vi över att testa med svärfars. Strula med hans inställningar på klipparen vill vi inte göra. :)

Stubbarna kommer vi nog ta bort. Har fått in några offerter på stubbfräsning, och billigast än så länge är 1900 kr för 7 stubbar. Trodde det var betydligt dyrare. Det kan det vara värt att både slippa stubbarna, men också slippa dra massa extra tråd.
 
Hur fungerar det med service och reparationer på de olika märkena?

Husqvarna kan vi köpa hos lokal handlare, men är ju dyrast. Gardena finns på typ citygross och ica, men de brukar ju inte vara bäst på den typen av service om något händer. Worx är väl bara online?
 
Kan inte lokala HQ handlaren serva Gardena också?
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Kan inte lokala HQ handlaren serva Gardena också?
Inte kollat med dom. Men det är väl inte alltid de är så sugna på att laga saker som de inte säljer. Men ska fråga när vi kommer dit.
 
G grytlappen skrev:
Har en otroligt besvärlig tomt med sluttningar och smala passager. Flera ”öar” och ojämnheter. Köpte en Worx som utför jobbet utmärkt. Skulle aldrig köpa något dyrare än så med facit i hand.
Kör en Works till kabeln eller lite över kabeln?
Jag tänkte "kanta" gräsmattan med en rad av sten, typ byasten och lägga kabeln intill för att klipparen ska ha ena hjulet på stenen och klippa kanten ordentligt.
Kompisen har en Robomow(har jag för mej den heter) som gör så.
Min tanke är att förbereda tomten för en klippare i år och köpa till hösten eller våren.
 
Din lokala HQ handlare kan och ska serva en Gardena. Men dom är nog mer villiga på att först och främst serva dom maskinerna dom själv sålt. Worx klippare skickas väl till Helsingborg eller liknande. Med andra ord blir det ganska långa service tider. Det är dessutom svårt eller omöjligt att få hjälp hemma vid eventuella problem med slingan och installation av denna. Så kan man inte eller inte vill hålla på att fixa med det själv är en Husqvarna det ända rätta valet enligt min mening.
 
Köp Husqvarnan på nätet, billigare och enklare, Alla ÅF servar Hva, oavsett vart de är köpta.
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Köp Husqvarnan på nätet, billigare och enklare, Alla ÅF servar Hva, oavsett vart de är köpta.
Har inte kollat vad de som säljer häromkring tar i butik, men antar att det är som du säger att det är billigare på nätet.
 
L
M maxmsm skrev:
Kör en Works till kabeln eller lite över kabeln?
Jag tänkte "kanta" gräsmattan med en rad av sten, typ byasten och lägga kabeln intill för att klipparen ska ha ena hjulet på stenen och klippa kanten ordentligt.
Kompisen har en Robomow(har jag för mej den heter) som gör så.
Min tanke är att förbereda tomten för en klippare i år och köpa till hösten eller våren.
Works nya lilla modell "S" ska tydligen funka på det sättet att den inte behöver gränsla kabeln. Utan sensorn sitter i ytterkanten.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
L Lolight skrev:
Works nya lilla modell "S" ska tydligen funka på det sättet att den inte behöver gränsla kabeln. Utan sensorn sitter i ytterkanten.
Synd, det är en funktion jag vill ha.
 
L Lolight skrev:
Works nya lilla modell "S" ska tydligen funka på det sättet att den inte behöver gränsla kabeln. Utan sensorn sitter i ytterkanten.
Gäller det även vid ”hemgång”? Min worx är 3 år gammal o funkar strålande men ganska enkelt gräsmatta. Men jag har iaf lagt kabeln en liten bit in på gräset för att ena hjulet då på hemvägen kör på kantstenen till rabatten. Den kantklipper ju på hemvägen så även lilla strängen mellan kantsten o kabel blir klippt. Men har alltså lagt kabeln ca 15 cm in i gräset
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Q quick skrev:
Din lokala HQ handlare kan och ska serva en Gardena. Men dom är nog mer villiga på att först och främst serva dom maskinerna dom själv sålt. Worx klippare skickas väl till Helsingborg eller liknande. Med andra ord blir det ganska långa service tider. Det är dessutom svårt eller omöjligt att få hjälp hemma vid eventuella problem med slingan och installation av denna. Så kan man inte eller inte vill hålla på att fixa med det själv är en Husqvarna det ända rätta valet enligt min mening.
Instämmer. Worx är ej förstaval om man behöver lokal hjälp/service. Däremot har de bra service så tillvida att de kan skicka ut delar så kan man byta själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.