A Annkina skrev:
På tal om att gräsmattan är ojämn, det går ju givetvis fylla i hålor med jord om man märker att den stoppar där. Men hur gör man med stubbar och rötter som ser ut såhär? Säg inte gräv bort... :D

Det är i den delen av trädgården vi inte använder så mycket och gräset växer inte så bra där heller, men det behövs ju klippas ändå. Nu när vi klipper med motorklipparen så klipper vi så mycket vi kommer åt, sen tar vi resten med trimmern.

Klarar en husqvarna tex av att klippa runt de här eller måste man stängsla in dom med kabel och köra allt med trimmer?
En mand med en stubfræser kan fjerne stubben og rødderne på en time. Behøver ikke at koste en formue.
 
Hapsdog Hapsdog skrev:
En mand med en stubfræser kan fjerne stubben og rødderne på en time. Behøver ikke at koste en formue.
Vi frågade runt bland ett par olika stubbfräsare och konstaterade att det var mycket billigare än vi trodde. Så det kommer en kille och fixar det nu redan på onsdag. :)
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
A Annkina skrev:
Vi frågade runt bland ett par olika stubbfräsare och konstaterade att det var mycket billigare än vi trodde. Så det kommer en kille och fixar det nu redan på onsdag. :)
Godt at høre. Glad for at jeg kunne hjælpe.
 
En fråga till er som kan... Behöver man lägga ut kabel, där det finns naturliga avspärrningar tex staket osv?
 
holetaker holetaker skrev:
En fråga till er som kan... Behöver man lägga ut kabel, där det finns naturliga avspärrningar tex staket osv?
Slingan måste inringa ett område. Fasta hinder ( träd, stenar, o.d.) kan finnas inom området, men inte istället för kantbegränsning. Finns väl exempel i manualen?
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Slingan måste inringa ett område. Fasta hinder ( träd, stenar, o.d.) kan finnas inom området, men inte istället för kantbegränsning. Finns väl exempel i manualen?
Har ingen manual än, då jag fortfarande går i köptankar, men tack för snabbt svar :)
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Nissens
A Annkina skrev:
Vår gräsmatta är rätt ojämn, med land och träd lite här och där. Hela tomten är 1600 kvm, men hur mycket av det som är gräsmatta är svårt att uppskatta. Strax över 1000 kvm kanske.

Ekonomin är rätt ansträngd, men den gamla gräsklipparen börjar bli just gammal och vi funderar på att köpa en robotgräsklippare istället. Men har inte bortåt 20 000 kr att lägga på den.

Så, vilka är bäst? Vilka är mest prisvärda?

Läste någonstans att Bosch har ett par modeller som är exakt lika, det är bara längden på kabeln som skiljer i förpackningarna. Så billigare att köpa en till liten yta och köpa till kabel. Är det fler märken som är så?
Husqvarna är varken billigast eller bäst...
Kolla:

https://konsumentmagasinet.se/robotgraesklippare-test/
 
Kul att man valt noga vilka tester som fick vara med i jämförelsen:)
Men absolut, robomow verkar vara pålitliga och bra klippare, det brukar avspegla sig i antalet trådar här på forumet, eller rättare sagt avsaknaden av trådar;)
 
Verkar vara en bra och oberoende sida helt utan kopplingar till de märken som lyfts fram. :crysmile::rofl::crysmile:
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Nissens
legion legion skrev:
Kul att man valt noga vilka tester som fick vara med i jämförelsen:)
Men absolut, robomow verkar vara pålitliga och bra klippare, det brukar avspegla sig i antalet trådar här på forumet, eller rättare sagt avsaknaden av trådar;)
Nja, det räcker att någon är tongivande. I detta fallet någon som är frälst på Husqvarna. De ledde för några år sedan, men har blivit omkörda.
Jag har haft min Robomow RS612 i 4 år nu. Den funkar väldigt bra, hade redan 2014 stöd för app, gräsmattan ser ut som på golfbana. Ett stort plus förutom klippbredden som halverar klipptiden är att den har rejäla knivar i stål. Jag slipar upp dem själv, funkar jättebra. Rakbladen Husqvarna har är inte förtroendeingivande.
 
Nissens Nissens skrev:
Nja, det räcker att någon är tongivande. I detta fallet någon som är frälst på Husqvarna. De ledde för några år sedan, men har blivit omkörda.
Jag har haft min Robomow RS612 i 4 år nu. Den funkar väldigt bra, hade redan 2014 stöd för app, gräsmattan ser ut som på golfbana. Ett stort plus förutom klippbredden som halverar klipptiden är att den har rejäla knivar i stål. Jag slipar upp dem själv, funkar jättebra. Rakbladen Husqvarna har är inte förtroendeingivande.
Vad menar du?
Har inte nämnt HQ, skriver ju att robomow är bra grejer!
Dock tveksam till jämförelsesajten då de inte har med alla tester.
 
Nissens
Nej, jag menar tråden förstås. HQ och märken kopplade till den lyftes fram. Ville bara peka på att det finns både billigare o bättre robotar. Därför skickade jag en länk som referens.
 
Fast länken var ju till ett uppenbart reklaminlägg som bara gick igenom Robomow-modeller. Att länka till deras hemsida eller ett oberoende test av flera märken hade varit hederligare, vare sig du är betald av dem eller faktiskt bara gillar Robomow.
 
  • Gilla
dicliff
  • Laddar…
K
Jag gillade iden med Robomow RX12u - att man själv trycker på en knapp för att den ska gå i två timmar. Det skulle innebära att man kan ha lite uppsikt och se till att den bara kör när det verkligen är fint väder.

Tyvärr hittade jag inte en enda seriöst nöjd kund på internet utan flera skrev att det tog längre tid att åka och lämna tillbaka den och krångla med supporten än vad det tog att klippa gräset själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.