Fick tyvärr inte svar på nedanstående fråga men jag tror det beror på att jag ställde frågan i fel forum. Tänkte prova på nytt och hoppas att någon med lite mer kunskap kan ge svar på frågan...

Vi håller på och inreder vår ovanvåning i en Smålandsvilla (Kalmar) och kommer att bygga ett badrum där vi vill sätta in ett badkar.

I husets dokumentation står det att om man vill ha ett badkar med totalvikt (badande + vatten) som överstiger 250kg så ska man förstärka men en extra bjälke som man förankrar i yttervägg och hjärtvägg. På grund av diverse omständigheter blir det ganska omöjligt att göra en sån förankring.

Det vi däremot kan göra är sätta tvärliggande reglar ca 0,5m från de bärande delarna för att sedan förankra det nya bjälken i den. Frågan är - blir detta tillräckligt bra? Totalvikten på badkaret som vi tänkte sätta in är ca 350kg (alltså 100kg över gränsen för hustillverkarens uppmaning för att sätta in en extra bärande bjälke.

För att underlätta har jag gjort en ganska simpel men tydlig bild på hur vi har tänkt.

Alla reglar är C24 220x45 och de ligger idag på cc 600. Även de nya rödmarkerade reglarna kommer ha samma dimension. Avståndet mellan bärande väggar är 4 meter.

Vad tror ni? Finns det några bra svar, synpunkter eller förslag på denna utmaning?
 
  • Enkel skiss av en golvbjälklag med markerade, röda reglar planerade för förstärkning av badrumsgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om man tänker sig att badkarets totallast uteslutande hamnar på den nya röda mittbjälken så är det OK ur nedböjningssynpunkt om bjälkens infästningar i de korta röda bjälkarna klarar lasten. De fyra punktlaster om 87,5 kg som hamnar på de omgivande bjälkarna leder också till begränsade nedböjningar. Men, 4 meter är för lång spännvidd för dina 45x220 C 24 för att uppfylla dagens sviktkrav på bjälklag, även utan badkar. Med skruvlimmad spånskiva blir det bättre men inte perfekt. Vad står det i anvisningarna? Är detta ett nybyggt hus?
 
  • Gilla
d0nnie
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Om man tänker sig att badkarets totallast uteslutande hamnar på den nya röda mittbjälken så är det OK ur nedböjningssynpunkt om bjälkens infästningar i de korta röda bjälkarna klarar lasten. De fyra punktlaster om 87,5 kg som hamnar på de omgivande bjälkarna leder också till begränsade nedböjningar. Men, 4 meter är för lång spännvidd för dina 45x220 C 24 för att uppfylla dagens sviktkrav på bjälklag, även utan badkar. Med skruvlimmad spånskiva blir det bättre men inte perfekt. Vad står det i anvisningarna? Är detta ett nybyggt hus?
Tack för svar! Ja, det är en nybyggd (2015) Smålandsvilla Kalmar. Det är skruvlimmad spånskiva på som jag har fått såga upp för att montera bjälkarna. I anvisningarna så står exakt så som bifogad bild.
Manual för förstärkning av bjälklag för badkar med indikation på maxvikt 250 kg från Smålandsvillan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tolkar den texten som 1st bjälke, mitt under badkaret. Att det är C24 bjälkar antar jag bara, däremot kan jag mäta att dimensionen är 220x45.

Jag har även uppdaterad skissen så att badkarets position finns med. Du tror alltså denna lösningen kan funka?
Skiss över golvbjälklag med markerad position för badkar och angiven placering av en stödjande bjälke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ett annat förslag som bör vara ännu starkare och som enkelt går att genomföra är att jag även limmar/skruvar fast 2st längsgående bjälkar av samma dimension (220x45) i befintliga bjälkar. Åter igen, dessa kommer inte gå hela vägen till bärande punkter men kommer däremot täcka 3m av längden. Det bör väl hjälpa till med svikten ändå, eller?!

Kanske lite overkill, jag vet inte. Det går iaf att göra... Se bilden på detta förslag nedan.
Ritning som visar förstärkning av golvbjälkar med två längsgående bjälkar och badkarets placering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja, det fungerar säkert. (Kommentaren gäller inlägg #3)
 
Jag tycker det är en lite knepig placering av badkaret. Vad är det som styr det? Hade jag fått bestämma hade jag förstärkt samtliga golvbjälkar med skruvlimmade 45x220 som gick hela vägen ut till hjärtvägg respektive yttervägg.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Jag tycker det är en lite knepig placering av badkaret. Vad är det som styr det? Hade jag fått bestämma hade jag förstärkt samtliga golvbjälkar med skruvlimmade 45x220 som gick hela vägen ut till hjärtvägg respektive yttervägg.
Kan inte sätta bjälkar hela vägen p.g.a elkablar som är dragna jävligt dumt :( Badkarets placering styrs av utrymme (snedvägg och fönster) och är därför inte heller möjlig att ändra på.

Se bilden på bjälklaget så förstår du problemet med att sätta de hela vägen.

Bild på bjälklag i hus med elkablar som löper genom och hindrar placering av bjälkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har fått ett mail om ett nytt inlägg men kan inte läsa det på hemsidan. Pröva att posta det igen. Jo, nu kom det.
 

Bästa svaret

Bjälkarna kan du förstärka upptill och nedtill så de blir som I-balkar. Om du kan skruvlimma en 45x70 regel på ömse sidor upptill och nedtill så kan du köra en stridsvagn på golvet.
 
  • Gilla
Slarvpellen och 2 till
  • Laddar…
Har även funderat på att sätta kortlingar istället men det hjälper väl inte med bärigheten på samma sätt...
J justusandersson skrev:
Bjälkarna kan du förstärka upptill och nedtill så de blir som I-balkar. Om du kan skruvlimma en 45x70 regel på ömse sidor upptill och nedtill så kan du köra en stridsvagn på golvet.
Detta visste jag inte, då kan jag med andra ord skita i invecklade konstruktioner och sen bara skruvlimma 45x95:surprised:r uppe och nere på befintliga balkar?! Jag tror iaf jag får plats med 95or...

Två följdfrågor - Måste det vara på bägge sidorna av befintliga 220 bjälkar? Räcker det inte med ena sidan?

Och en till sak, hur viktig är infästningen in till bärande väggar? Spelar den roll eller är det enbart den längstgående skruvlimmandet som gör bjälken stark även om den vilar på den befintliga infästningen?
 
Här är en profilbild av lösningen, frågan är om det räcker som i figur 1? Jag vill nämligen såga upp så lite som möjligt av golvet. Men det är klart att om det behövs så är det bara att göra...

Schematisk illustration av byggkonstruktion med bjälkar, figur 1 till vänster och figur 2 till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Kortlingar (liksom krysskolvning) kan reducera sviktproblem genom att fördela punktlaster bättre, men hjälper inte alls mot för stora laster eller för lång spännvidd. Vill man ha full effekt ska det vara på båda sidor, men en sida är mycket bättre än ingen. Din figur 1 räcker även om den inte är lika elegant. Limma så långt in det går, det är det nya tvärsnittet som gör bjälken mycket styvare. "Min" lösning är bättre än Smålandsvillans.
 
  • Gilla
Slarvpellen
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Kortlingar (liksom krysskolvning) kan reducera sviktproblem genom att fördela punktlaster bättre, men hjälper inte alls mot för stora laster eller för lång spännvidd. Vill man ha full effekt ska det vara på båda sidor, men en sida är mycket bättre än ingen. Din figur 1 räcker även om den inte är lika elegant. Limma så långt in det går, det är det nya tvärsnittet som gör bjälken mycket styvare. "Min" lösning är bättre än Smålandsvillans.
Tycker också din lösning är bättre än deras! Mer praktisk också dessutom :)

Då behöver jag inte någon form av balksko eller beslag i slutet för att fästa i yttervägg utan jag satsar istället på att skruvlimma så långt det bara går, korrekt?

Också, funkar det med vanligt trälim eller ska man gå på något i still med PL400?
 
D d0nnie skrev:
Då behöver jag inte någon form av balksko eller beslag i slutet för att fästa i yttervägg utan jag satsar istället på att skruvlimma så långt det bara går, korrekt?
Ja. PL400 är nog inte fel.
 
V
Funkar det inte med polyteranlim eller vad det heter?
Kanske funkar med pl400 men har aldrig hört att man använder det för att limma trä-trä
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.