9 856 läst · 51 svar
10k läst
51 svar
Bärande bjälklag för badkar
Medlem
· Södermanland
· 36 inlägg
Medlem
· Södermanland
· 36 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ja det blir ju förstås en stor skillnad i kostnad. Vårt blir 5 år i höst.D d0nnie skrev:
Jag har faktiskt kommit fram till en bra och väldigt enkel lösning. Två tvärbalkar skruvlimmade ihop med stöd av yttervägg(takstol närmst yttervägg) samt stöd av väggen mellan tvättstugan och badrummet nere(takstolen 240 cm in från yttervägg). Då verksammar den som bärlina. Sen fäster jag alla golvbjälkar i den så dom blir ”hängandes” i den.
Då reduceras spännvidden från ca 390 cm till endast 270.
Se bild.
Intressant och smart lösning! Men då höjer du med andra ord upp golvet i badrummet då du egentligen bygger ett eget bjälklag ovanför husets bjälklag, korrekt?L Långbro Fridhem skrev:[bild] [bild] [bild]
Ja det blir ju förstås en stor skillnad i kostnad. Vårt blir 5 år i höst.
Jag har faktiskt kommit fram till en bra och väldigt enkel lösning. Två tvärbalkar skruvlimmade ihop med stöd av yttervägg(takstol närmst yttervägg) samt stöd av väggen mellan tvättstugan och badrummet nere(takstolen 240 cm in från yttervägg). Då verksammar den som bärlina. Sen fäster jag alla golvbjälkar i den så dom blir ”hängandes” i den.
Då reduceras spännvidden från ca 390 cm till endast 270.
Se bild.
Har du möjligen fler bilder (helst på lite avstånd) så att man kan se hela lösningen?
Medlem
· Södermanland
· 36 inlägg
Nej, bjälklaget blir oförändrat. De balkar som jag monterar agerar bara bärlina innanför kommande vägg ut mot kattvind. Sen fäster jag varje golvbjälke i den med beslag. På så sätt har spännvidden reducerats. Återkommer med fler bilder. Jag har inte monterat detta ännu. Blir eljobb idag.D d0nnie skrev:
Ja, nyfiken att se hur det blir då jag inte riktigt förstår var den andra bärlinan ska gå. Jag är med på att du sätter en (som består av 2st limmade 220x45 bjälkar) längst in vid kattvindsbenen men jag är inte med på var den andra ska vara...L Långbro Fridhem skrev:
Men, med lite fler bilder så hade man säkert sett det Funderar själv på att kopiera din lösning med en liggande bärlina vid kattvindsbenen. Det är nog ett bra sätt att förstärka konstruktionen ytterligare då den fördelar vikten på flera tvärbjälkar.
Medlem
· Södermanland
· 36 inlägg
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nej, det är bara den. Dom andra finns ju redan. Hjärtväggen och ytterväggen. Den här blir bara en extra bärlina. Det bästa hade varit en limträbalk istället. Men jag hade aldrig fått dit en i ett stycke då jag redan reglat upp för väggen.D d0nnie skrev:Ja, nyfiken att se hur det blir då jag inte riktigt förstår var den andra bärlinan ska gå. Jag är med på att du sätter en (som består av 2st limmade 220x45 bjälkar) längst in vid kattvindsbenen men jag är inte med på var den andra ska vara...
Men, med lite fler bilder så hade man säkert sett det Funderar själv på att kopiera din lösning med en liggande bärlina vid kattvindsbenen. Det är nog ett bra sätt att förstärka konstruktionen ytterligare då den fördelar vikten på flera tvärbjälkar.
I fredags pratade jag med en sakkunnig på SMV för att få det ”godkänt” som lösning. Han tyckte det verkade jättebra. Han pratade om att dom också borde använda sig av den i beskrivningen för inredning av övervåning istället för der bökiga alternativet cc30.
Aha, nu är jag med! Går denna nya bärlina från yttervägg till yttervägg eller sträcker den sig enbart där badrummet kommer att vara?L Långbro Fridhem skrev:[bild] [bild]
Nej, det är bara den. Dom andra finns ju redan. Hjärtväggen och ytterväggen. Den här blir bara en extra bärlina. Det bästa hade varit en limträbalk istället. Men jag hade aldrig fått dit en i ett stycke då jag redan reglat upp för väggen.
I fredags pratade jag med en sakkunnig på SMV för att få det ”godkänt” som lösning. Han tyckte det verkade jättebra. Han pratade om att dom också borde använda sig av den i beskrivningen för inredning av övervåning istället för der bökiga alternativet cc30.
Jag gillar enkelheten i den och hur lätt den blir att applicera. Är bara osäker på hur mycket den faktiskt gör om den inte sträcker sig längts hela huset. För att bli eller räknas som bärande så bör den ha stöd av ytterväggarna (tänker iaf jag...)
Men, jag tror däremot att lösningen hjälper som avväxling mellan de tvärliggande bjälkar som blir utsatta av badkarens tyngd vilket är egentligen det viktiga.
Medlem
· Södermanland
· 36 inlägg
Den sträcker sig bara längs badrummets längd. Men jag antar att du också har badrummet nere på samma ställe som jag. Då vilar golvbjälken som ligger 240cm in från gavel på väggen mellan tvättstuga och badrum. Sen resterande bjälkar går tvärs över badrumsväggen ut mot hallen nere.D d0nnie skrev:Aha, nu är jag med! Går denna nya bärlina från yttervägg till yttervägg eller sträcker den sig enbart där badrummet kommer att vara?
Jag gillar enkelheten i den och hur lätt den blir att applicera. Är bara osäker på hur mycket den faktiskt gör om den inte sträcker sig längts hela huset. För att bli eller räknas som bärande så bör den ha stöd av ytterväggarna (tänker iaf jag...)
Men, jag tror däremot att lösningen hjälper som avväxling mellan de tvärliggande bjälkar som blir utsatta av badkarens tyngd vilket är egentligen det viktiga.
Det är inga bärande väggar, men dom klara ju en del last ändå. Den fördelas ju ut.
Jag kan ju inte lämna några garantier. Men både jag och SMV tror på denna idé.
Jag hann ju som du såg montera denna igår kväll. Så ska upp och testhoppa lite sen när limmet har torkat klart.
Lycka till och hoppa på Tror det blir bra! Jag kommer som sagt att kopiera din lösning då arbetsinsatsen är liten och det skadar knappast att göra så som du gjorde. Det blir bara bättre med med mer tyngdfördelning.L Långbro Fridhem skrev:Den sträcker sig bara längs badrummets längd. Men jag antar att du också har badrummet nere på samma ställe som jag. Då vilar golvbjälken som ligger 240cm in från gavel på väggen mellan tvättstuga och badrum. Sen resterande bjälkar går tvärs över badrumsväggen ut mot hallen nere.
Det är inga bärande väggar, men dom klara ju en del last ändå. Den fördelas ju ut.
Jag kan ju inte lämna några garantier. Men både jag och SMV tror på denna idé.
Jag hann ju som du såg montera denna igår kväll. Så ska upp och testhoppa lite sen när limmet har torkat klart.
En till fråga, har du kopplat på VA (avloppsrören) själv? Tänker på brunnen som man ser i golvet t.ex... Funderar på att göra det själv (det är ju bara rör som kopplas samman till luftningen) men vill inte ta några risker med att göra det och sen få höra att man inte får göra det....L Långbro Fridhem skrev:[bild] [bild]
Nej, det är bara den. Dom andra finns ju redan. Hjärtväggen och ytterväggen. Den här blir bara en extra bärlina. Det bästa hade varit en limträbalk istället. Men jag hade aldrig fått dit en i ett stycke då jag redan reglat upp för väggen.
Medlem
· Södermanland
· 36 inlägg
Får och får. Som jag tolkar det så måste det vara fackmannamässigt gjort. Jag kopplade själv. Och förberedde bjälklaget för brunnarna. Sen fick en röris komma och godkänna dragningen och monterade brunnarna. Jag kände att jag ville ha kvitto på den delen.D d0nnie skrev:
Har du lust att ta ett kort vid stödbenet längst ut mot gaveln i ditt badrum? Lite nyfiken på dina förutsättningar att få till en stödpunkt där.
Yes, här kommer de. Jag har tänkt att bygga stödvägen runt 50cm framför befintliga stödben så att badrummet kommer att bli ganska smalt. En annan ide som jag går och funderar på är att göra en tvättnedkast från badrummet in till tvättstugan nedanför.L Långbro Fridhem skrev:Får och får. Som jag tolkar det så måste det vara fackmannamässigt gjort. Jag kopplade själv. Och förberedde bjälklaget för brunnarna. Sen fick en röris komma och godkänna dragningen och monterade brunnarna. Jag kände att jag ville ha kvitto på den delen.
Har du lust att ta ett kort vid stödbenet längst ut mot gaveln i ditt badrum? Lite nyfiken på dina förutsättningar att få till en stödpunkt där.
Medlem
· Södermanland
· 36 inlägg
Jag hade mer tänkt en närmre bild på yttervägg där du kan få stöd till balken.D d0nnie skrev:
Tvättnedkast hade jag också som förslag i byggskedet, men blev nedröstad ganska fort...
Stöd kan jag enkelt få igenom att skära upp en liten bit av ångspärren för att sedan stoppa in i regeln in i isoleringen.L Långbro Fridhem skrev: