nizzehult
Nä, det var jag inne på först men efter att ha pratat med BKR och läst alla bestämmelser så beslutade jag mig för att låta det ligga - med undantag för just brunnen och rören.
Har nu nästan rivit bort plastmattan och då visar det sig att halva golvet består av golvskiva 22mm + ytterligare en påskruvad och pålimmad spånskiva 22mm medan den andra halvan (våtzon 1) har golvskiva 22mm + påskruvad och pålimmad board 22mm. Ingen aning om varför man valt denna lösning.
Det är ytan som visas på bilden som måste öppnas upp och där ser man rören som alltså på nåt sätt ska flyttas till den andra väggen och komma ut där. Det är på den väggen som blandaren och duschen kommer att sitta. Blir snävt att böja till dem utan att vecka dem (18mm prisolrör) så det tar jag hjälp av med en som kan. Rören är för korta för att kunna dra dom så dom kommer upp bakom väggen där dom sitter nu.
Sen är jag osäker på hur mycket jag egentligen behöver kapa upp i golvet för att kunna göra detta jobb. Brunnen ska inte flyttas hade jag tänkt.
Ska jag kapa upp enligt det ljusblåa eller räcker det med det röda? Eller ska ännu mer bort? Jag förstår att jag behöver plats för både nya brunnen och kortlingen som den ska vila på men nåt mer behövs väl inte? Eller är det dumt att ta bort för lite, då får man för snäva ytor att jobba på, typ?
Renovering av badrumsgolv med synlig golvbrunn, rör och markerade golvområden i rött och blått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Varför tar du inte bara bort allt och byter grodan när du ändå håller på?
Visst att kostnader ackumulerar men golvspån och avloppsdelar är ju inte precis dyrt.
 
nizzehult
Grodan?
Av flera skäl. Det behövs inte rent hållfasthetsmässigt. Sen går samtliga golvskivor (dom undre) in i nästa rum och måste alltså kapas uppifrån på nåt sätt en och en och sen måste man då kortla upp för de nya skivorna. Det skulle ta åtskilliga timmar att göra detta och då till ingen direkt nytta.
Jag är alltså inte orolig att det inte går att göra som jag tänkt men då jag aldrig pysslat med detta så undrar jag hur det är smartast att såga upp så att man slipper extrajobb.
Då är jag faktiskt mera orolig för rören så en som kan detta ska få komma hit och yttra sig. För visst får man ha utgående vattenrör på vägg i våtzon 1?
 
BirgitS
Grodan är avloppsrören i golvet. Om de börjar bli till åren så passar man ofta på och byter dem när man i alla fall håller på och renoverar så att man inte få ett läckage om några år när man inte alls känner för att riva upp badrummet igen.
 
nizzehult
Aha. Förstår hur du menar men jag känner mig inte direkt orolig där, allt är givetvis i plast och den verkar fräsch. Det är väl sällan som dessa börjar läcka utan vidare? Brunnen möjligen men den byts ju.
Då ser jag en större risk i att sätta in nya grejor och göra nåt fel där. Jag tänker att man inte ska försökt laga nåt som fungerar. I nödfall går det sen kanske i framtiden att byta saker underifrån om det skulle behövas.
 
Ja visst är det ett par timmars jobb, jag hade nog känt att det var värt det ändå när man ändå håller på.
Annars finns väl iofs alternativet med relining i framtiden.
 
nizzehult
Nu har jag stött på ett problem som jag inte riktigt vet hur jag ska tackla. Som synes så är rören inte så långa och det är i denna hörna duschen finns så det finns inte en chans att dra om dessa så de kommer ända till våtzon 2.

I Säkra Våtrum står det sen så här:
- I plats för bad och dusch får inga rörgenomföringar finnas förutom:
Direkt anslutning till kar- eller duschblandare och eventuell duschanordning.


Jag hade ju tänkt dra ut dem en bit under där blandaren ska sitta och sen göra T-kopplingar på det röret upp till blandaren och vidare till handfat och toa. Jag förstår inte riktigt skillnaden i risk med att ha en direktansluten blandare eller att göra T-kopplingar på ett utstickande rör som givetvis går via en godkänd maschett. Hur skulle en firma ha gjort? Att helt dra om dom inkommande rören som finns flera rum bort känns inte som ett alternativ.
 
nizzehult
J J-O skrev:
Ja visst är det ett par timmars jobb, jag hade nog känt att det var värt det ändå när man ändå håller på.
Annars finns väl iofs alternativet med relining i framtiden.
Ett par timmar? Några dagar skulle jag säga. Inte bara att rivningen utan också när allt ska dit.

Forskade även lite bland alla papper som medföljde huset och där finns det en monteringsanvisning till nåt som heter Tarkett Lutande Golv. Det är helt enkelt en förgjord skiva i MDF som fanns i olika mått, som har inbyggt fall och där brunnens position är förvald. Min verkar vara 1650x1700. Smart! Så där kom förklaringen till varför golvet består av två olika typer av skivor.
 
nizzehult
Enligt den här bilden som finns i en annan tråd här och som är ett nästan identiskt badrum som mitt så ser man tydligt att avloppsrören ligger under golvbjälkarna så jag skulle alltså inte vinna nåt på att även riva upp golvet:
https://www.byggahus.se/forum/attachments/badrum-038-small-jpg.48764/

Hela tråden finns där och den har jag lärt mig en del av:
https://www.byggahus.se/forum/threads/vart-badrum-ska-fran-80-talet-in-i-10-talet.167540/
Han hade liknande problem som mig, det gick inte utan massa strul att dra ut tapprören i våtzon 2 som man föreskriver utan han drog upp och ut dem i ytterväggen så jag känner mig inte direkt orolig för att dra ut dem nedanför blandaren som tänkt. Han har också haft en dialog med sitt FB om hela processen och som jag har förstått det så har dom sagt OK till detta. Säkra Våtrum är sen en rekommendation, inte ett krav.
 
nizzehult
Uppriven golv med varierande brunnhöjd i byggprojekt, synlig rörisolering och golvbrunn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu har jag en fundering. Håller på att sätta in brunnen (Purus) och har gjort kortlingen men då den board som omger brunnen har ett inbyggt fall så blir det lite konstigt.
Den är alltså 12 mm på ena sidan och upp till 16 mmm på andra sidan.
Hur ska jag tänka nu? Ska skiva #2 som ska limmas och skruvas på denna vara 12 mm och sen får man ändå bygga med flytspackel eller ska jag upp till 16 mm? För kanten på brunnen ska ju ligga i kant med tätskiktet som ska in senare så hur ska jag tänka här?
 
Är det Purus 300 Multi?

Är inte 100 på vad du menar, sitter inte kortlingarna i våg? Toleransen är +/- 2mm vågrät från centrum till flänsens ytterkant dvs det får inte skilja mer än 2mm. Plattan skall ju ligga högre än spånet om du ska ha klinkergolv, använd klossarna och förhöj plattan minst 13mm, har för mig det är 19mm med båda klossarna, beror ju på hur tjockt du skall flyta.
 
nizzehult
Jodå, kortlingarna ligger i våg och plattan ligger rakt och det är Purus 300 multi.
Byggarbetsplats med kortlingar, en vinflaska som tyngd, isolering och installation av Purus 300 multi golvbrunn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men eftersom boarden runt om har ett inbyggt fall så är det skillnader på de olika sidorna mellan 12-16 mm så vad är då lämpligast att välja för tjocklek på nästa spånskiva som kommer att limmas och skruvas på den 22:a som ska ligga i botten för att jag ska få rätt förutsättningar för flytspacklingen? Det ska ligga minst 12 mm spackel som tunnast när den läggs.
Gör det nåt om den är lite tjockare och sticker upp på vissa ställen eller är det bättre att jag väljer t ex 12 mm så att det blir en liten nivåskillnad (kant) mellan boarden och skivan på vissa ställen - vilket ju spelar mindre roll när spacklet väl kommer på?
Problemet är sen att även om jag använder båda distansklossar så kommer plattan bara ca 10 mm ovanför där det är som tunnast.
 
Redigerat:
T
Du skulle ha köpt Purusplattan 2014 istället, den du har är när man ska ha plastmatta som ytskikt.
 
nizzehult
Tja, det är lite sent nu och det var den här man rådde mig att använda. Sen heter den ju Multi just för att den ska gå att använda till båda ytskikt.
Ska jag behöva lägga ytterligare en distans under den för att få upp den tillräckligt?
 
Borde ju finnas förhöjningsring till brunnen så du kan flyta tillräckligt tjockt, annars kan du ju kanske skaffa fler klotsar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.