nizzehult
Ja men nånstans måste jag ju gå från koppar till Pex i så fall och då blir skarven ändå synlig. Samt att det behövs dras till radiatorn (som jag avser att behålla).
 
Själva kopplingsdetaljen syns ju. Men det behöver ju inte vara störande.
Personligen skulle jag tycka det var bra mer störande som du har det nu, speciellt i ett i övrigt nyrenoverat badrum. Men du gör ju såklart det du känner för (y)
 
nizzehult nizzehult skrev:
Nja, OSB får man tydligen inte alls ha i ett våtrum. Plywood är dyrt om man ska täcka ett helt rum.
Jag tänker så att cc 300 är rätt tätt när man ska sätta upp nåt och i ett badrum ska det normalt inte sitta så mycket prylar. Jag tänker ha golvskåp så det enda som kommer att sitta på väggen är en spegel med
belysning och en handdukshängare. Då rummet är rätt smalt går det inte att ha skåp på båda sidor.
Vad ska Du använda istf Plywood? Ngt måste Du Ha bakom gips-skivorna!
 
nizzehult
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Vad ska Du använda istf Plywood? Ngt måste Du Ha bakom gips-skivorna!
Har du ens läst tråden? Jag kommer troligen att sätta upp Fermacell fibergips och nä, man måste inte ha nåt bakom den.
 
Gå in på sakervatten.se
Där framgår det klart vad som gäller ang. våtrumsvägg.
 
nizzehult
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Gå in på sakervatten.se
Där framgår det klart vad som gäller ang. våtrumsvägg.
Jag har läst den och även BBV 15:1 samt vad GVK skriver. Dessutom har jag pratat med BKR. Det framgår ingenstans att man behöver ha nåt bakom gipset utan det man säger är att man ska följa skivtillverkarens rekommendationer. Allt detta står tidigare i tråden om du orkar läsa den men är du av annan åsikt och kan visa svart på vitt att detta krävs av byggbranschen och försäkringbolagen så är jag givetvis intresserad av att ta del av det.
 
nizzehult
J J-O skrev:
Själva kopplingsdetaljen syns ju. Men det behöver ju inte vara störande.
Personligen skulle jag tycka det var bra mer störande som du har det nu, speciellt i ett i övrigt nyrenoverat badrum. Men du gör ju såklart det du känner för (y)
Medge att det är konstigt att man inte får ha skarvar i väggar angående vattenrör men när det gäller vattenburen värme så går det utmärkt...
 
nizzehult nizzehult skrev:
Medge att det är konstigt att man inte får ha skarvar i väggar angående vattenrör men när det gäller vattenburen värme så går det utmärkt...
Ja det är märkligt. Jag kan också tycka att vi är väl rigorösa rent generellt i Sverige främst angående badrum och vvs.
 
BirgitS
nizzehult nizzehult skrev:
Medge att det är konstigt att man inte får ha skarvar i väggar angående vattenrör men när det gäller vattenburen värme så går det utmärkt...
Det är ett helt annat tryck på tappvattnet samt obegränsad tillgång så det kan hålla på och läcka under lång tid inne i väggen innan det märks.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
nizzehult
BirgitS BirgitS skrev:
Det är ett helt annat tryck på tappvattnet samt obegränsad tillgång så det kan hålla på och läcka under lång tid inne i väggen innan det märks.
Det är iofs sant men ett vattenburet värmesystem innehåller också en ansenlig mängd vatten och små skador av dropp-karaktär kan i längden blir rätt stora. För många fyller ju upp systemet nån gång per år om trycket sjunkit i expansionskärlet. Man borde nog fundera på varför detta görs, vart har detta vatten försvunnit i ett f ö slutet system.....

Har en polare som bor i USA och han har nyligen renoverat ett par badrum på egen hand utan att varken kolla med sitt försäkringsbolag eller läst någon typ av branschbestämmelser. Jag frågade vad som händer där vid en skada och hur FB då ställer sig till hans egna installationer men han hade ingen aning om detta och hade inte ens tänkt i dom banorna...
 
nizzehult
Nu har jag pratat med mitt FB gällande rören till värmesystemet som sitter på ca 2.30m höjd och han sa att vi kommer inte att slå ner på att man inte kapat och använt manschetter på dessa rör om dom sitter så högt. Gjorde vi det skulle massor med badrum behöva byggas om sa han. Visst, det är en kantboll om man tolkar reglerna strikt men man måste också använda sunt förnuft och ställa eventuell risk mot (onödig) fördyring.

Gällande golvet och att låta detta ligga som det ligger om jag har minst 15mm flytspackel och armering gav han också tummen upp på.
Samma sak till fibergips på väggarna utan bakomliggande plyfa: har skivtillverkaren garanterat att detta är good enough så går vi på deras rekommendationer.
 
nizzehult
Jag har nu kommit en bit i min renovering och bl a rivit bort alla skivor på väggarna (12mm board). Ganska drygt jobb. Kommer att starta en tråd där jag visar steg för steg vad jag gjort.
Men nu är det golvets tur och då blev jag fundersam. Det verkar som om man har skruvat (och troligen också limmat?) fast en 20 mm board ovanpå golvspånskivorna. Se bild. Brukade man göra så? Jag är rädd för att jag måste bort med hela boarden....kan det vara så? Jag måste ju byta brunn och även leda om vattenrören så under golvet måste jag hursomhelst.
 
  • Ett avskalat golv med synliga lagren av board och golvspånskivor samt rör som löper under.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
nikasp
Har inte läst i tråden alls men måste du verkligen riva hela golvet bara för att fixa lite med värmerör och brunn? Går ju att ta hål där det behövs.
 
nizzehult
Ja rören kommer idag upp i golvet och det får dom inte göra så dom måste blottläggas och dras om så dom kommer fram i väggen istället. Sen måste brunnen bytas, det är krav på det och för detta ändamål måste golvet delvis rivas upp
 
  • Rör sticker upp från ett ofärdigt golv med blommig kakling, bredvid vägg som ska rivas om.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
nikasp
OK, tolkade som ni skulle riva hela golvet vilket kanske inte behövs alla gånger.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.