N Nickesågen skrev:
Hur skulle det vara att sätta golv och väggmatta? är ju i slutändan bara ändå ett rum du ska bajja och duscha i… v-rum och sovrum man spenderar väldigt mycket i vitmålas ofta med släta lister. Ekvationen går liksom inte ihop. Kostar bara 1/4 av att kakla.
Jag håller helt med. Billigare och mindre strul. Byggahus är fullt med trådar om huruvida plattsättningen är ok, om fogar som lossnar, om kakel med bomljud, om kakel som inte linjerar, om fallet är ok, etc etc. Väldigt få trådar som handlar om fel med våtrumsmatta.
 
  • Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Jag håller helt med. Billigare och mindre strul. Byggahus är fullt med trådar om huruvida plattsättningen är ok, om fogar som lossnar, om kakel med bomljud, om kakel som inte linjerar, om fallet är ok, etc etc. Väldigt få trådar som handlar om fel med våtrumsmatta.
Nja, matta kan också bli fel, främst pga fusk med underarbetet, samt dåliga fogar, eller att det är lätt hänt att göra hål på mattan och då blir det svårt. Anledningen att vi inte ser det är att det byggs flest badrum med kakel och klinker.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…

Bästa svaret

Här är vad vi gav för gäst wc motsvarande storlek i våras. Ligger i souterrängvåningen golvet bilades upp för byte av avloppsstam til handfat och wc. Vi körde utan tätskikt (vet att de numera rek att köra det även på en wc men då det ligger på betongplattan i bottenplan kändes det helt vansinnigt.) De gjöt upp med eps flytspackla och fick spackla alla väggar då byggarna som putsade betonghålstenen på 60 talet må ha varit full eller väldigt trött, diffade flera centimeter på en vägg på 2m.

hälften av arbetstiden gick åt förarbetet dvs riva, bila upp golv gjuta in nytt avlopp i eps flytspackla och spackla väggar

utöve denna faktura köpte vi själva kommod, spegel med led belysning och ett väggskåp för ca 20000 kr totalt. Bifogar fakturaspec och bild på färdigt rum. Byte även dörrr å karm. Klinker på väggar å golv 30x60
Ett modernt badrum med rund spegel, handfat, skåp, kakelväggar och en synlig del av toalettstolen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Faktura med posteringar för renoveringsarbete, bland annat arbetskostnader och material, samt totala kostnader anges.
 
  • Gilla
Peter1000 och 4 till
  • Laddar…
A Aunty skrev:
Helt omöjligt att svara på om man inte riktigt vet standard.

men du behöver plattsättare, elektriker, rörläggare, fogare, inredning, snickare.

säg mellan 100 och 200 för en normal standard
Du är tamigfaan helt hopplös. Kan du inte svaret på en fråga, så låt bli att svara. Det du säger är ren och skör lögn.
 
  • Gilla
fisgris8 och 7 till
  • Laddar…
Grattis till huset!

Utgångsläget för vårt badrum på 2,3 kvm var att badrummet var rivet, det var förberett för el och avlopp var ingjutet. För att färdigställa det fick vi offerter på allt mellan 40-87 000kr efter ROT. Vi valde den sistnämnda offerten (vilket vi ångrar i efterhand, bara för att de var dyrast var de absolut inte bäst såhär med facit i hand) och i den var material 34500kr. Det material som ingick var tätskikt, flytspackel, fix, golvvärme samt spottar, dimmer och strömbrytare (i grova drag). Det vi tillhandahöll var kakel, klinkers, fog och all inredning.
Ert badrum är större men det innebär inte att kostnaden behöver vara så mycket högre för det. Dock är det ju inte helt säkert att en ny entreprenör vill ta på sig byggansvaret för det som redan är gjort och om de nu vill det kanske de tar i lite i offerten för att gardera sig. Mitt bästa tips är att ta in ett par offerter för att få en rättvisande prisbild.

Ett litet sidospår men relevant för fogdiskussionen, vår badrumsentreprenör anlitar fogare som UE, i vanliga fall sysslar UE med just brandfogning men de tar sig även an att foga i privatpersoners badrum.
 
A Aunty skrev:
men du svara inte på om fogning blev gratis bara för plattsättaren gör det?
Det ligger i samma post som plattsättaren, eller muraren, eller betongaren om du vill nämna de så. Min farsa var MURARE men satte tegel, klinker, kakel, fogade, gjöt plattor. Ja allt som innehöll bruk och betong. Behövs ingen egen klausul för det.
=)
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
H
Oldelfato Oldelfato skrev:
Här är vad vi gav för gäst wc motsvarande storlek i våras. Ligger i souterrängvåningen golvet bilades upp för byte av avloppsstam til handfat och wc. Vi körde utan tätskikt (vet att de numera rek att köra det även på en wc men då det ligger på betongplattan i bottenplan kändes det helt vansinnigt.) De gjöt upp med eps flytspackla och fick spackla alla väggar då byggarna som putsade betonghålstenen på 60 talet må ha varit full eller väldigt trött, diffade flera centimeter på en vägg på 2m.

hälften av arbetstiden gick åt förarbetet dvs riva, bila upp golv gjuta in nytt avlopp i eps flytspackla och spackla väggar

utöve denna faktura köpte vi själva kommod, spegel med led belysning och ett väggskåp för ca 20000 kr totalt. Bifogar fakturaspec och bild på färdigt rum. Byte även dörrr å karm. Klinker på väggar å golv 30x60
[bild][bild]
Exkl. moms?
 
H HEM2121 skrev:
Exkl. moms?
japp utan moms

här är totalsumma utan, med och efter ROT Ekonomiskt dokument på svenska, detaljerar belopp exklusive moms, moms, öresavrundning, totalt, skattereduktion, att betala.
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
H
Oldelfato Oldelfato skrev:
japp utan moms

här är totalsumma utan, med och efter ROT[bild]
Ja, det verkar ju vettigt men tätskiktet kostar ju både i material och arbete så beroende på var i Sverige man bor, dyrare i tätort där hantverkarna inte räcker till för efterfrågan. Så man får nog ändå räkna med ca 200.000 med tätskikt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Frunihuset20
  • Laddar…
H
Philipherman Philipherman skrev:
Hej!

jag och min kära fästmö flyttar snart in i vårt nya hus! Jätteroligt.

vi har två plan varav övre plan har en toalett/dusch som inte är helt färdigställd på 4 kvadrat. Här har det flytspacklats och förberetts för el och alla rör är dragna.
Jag är ju ingen expert inom området men det som saknas är fuktspärr, kakel och inredning?


vad är ett rimligt pris vad en hantverkare för att ta sig ann jobbet?
Du får ta in flera offerter från flera företag och prata med vänner, grannar, kollegor och fråga om någon har erfarenheter av någon och som de kan rekommendera. Det är oerhört viktigt att få bra referenser, speciellt badrum. Certifikat från BKR eller Säker Vatten. Att kolla både hos skattemyndigheten och kronofogden om de är momsreg. och har F-skatt, konkurser, skulder (skatter eller andra skulder) osv.
 
  • Gilla
SvanteC och 2 till
  • Laddar…
H
A Aunty skrev:
återigen fel av någon hobby snickare.

man kan inte ha certifikat från antingen BBV (BKR) eller Säker vatten det ena utesluter inte det andra.
BBV och Säker vatten hanterar olika frågor och olika intressegrupper

BBV = Byggkeramikrådet
Säker vatten = VVS-installationer
Prata med Försäkringsbolagen vad de säger. Det många som kan bygga badrum utan att vara medlemmar i BKR eller Säker Vatten men Försäkringsbolagen är måna om att det ska vara certifierade företag från någon av dessa. Dvs . Det är lättare att få ersättning om det blir läckage.
 
Köpte högkvalitativ carrara klinker i äkta natursten för 990kr m².
Väggkakel var betydligt billigare typ 400kr och höll mycket bra kvalitet. Jämna mått, reptåligt och hållbara.

Mycket handlar om vad du vill fylla badrummet med.
Mitt på 3.5m² gick definitivt inte på så mycket som 40000kr i material inkl allt.
 
E EB2 skrev:
”Jag” har åtminstone gjort tre badrum och det har alltid varit plattsättaren som fogat. Inte för att det är bevis i sig men jag har heller aldrig hört om någon som haft besök av en särskild ”fogare” när det handlar om badrum i privatbostad. Känns som att man behöver göra en väldig massa olika småjobb för att få ekonomi i det. Men jag har kanske fel och det bara är de hantverkare jag anlitat som fuskat och låtit plattsättaren foga :)
Att vara fogare och bara köra jobb hemma hos privatpersoner måste för övrigt vara världens tråkigaste hantverkarkneg.
 
  • Gilla
Erik Salhammar och 4 till
  • Laddar…
T
R Rkarlsson skrev:
Det är nog bara i storstäder fogare jobbar hemma hos privatpersoner. Har någon hantverkare som jobbar hos privatpersoner utanför städer nånsin träffat en fogare?
Jag var bara med från 13-18 på alla loven men det fanns inga fogare.

Men det måste ändå vara tråkigt även om man gör det på entreprenader. Tänk att gå med din fogpistol och dina patroner och bara foga.
Jag jobbar som plattsättare och har varit mycket på storbyggen samt stambyten och "fogarna" sysslar ju bara med brandtätning samt fönstertätning och mellan betongelement. Plattsättarna själva sköter mjukfogningen i badrum och andra utrymmen som kaklas. Mjukfogningen i våtutrymmen kan säkert köpas in av fogningsföretagen men det är inget jag har stött på och absolut inte hemma hos privatare!
 
  • Gilla
Peter1000 och 7 till
  • Laddar…
T tank77 skrev:
Jag jobbar som plattsättare och har varit mycket på storbyggen samt stambyten och "fogarna" sysslar ju bara med brandtätning samt fönstertätning och mellan betongelement. Plattsättarna själva sköter mjukfogningen i badrum och andra utrymmen som kaklas. Mjukfogningen i våtutrymmen kan säkert köpas in av fogningsföretagen men det är inget jag har stött på och absolut inte hemma hos privatare!
Nej jag misstänkte just det. För på villor och hos privata finns det ju ingen anledning. Firmorna som tar de jobben har ju sina murare och snickare som klarar av det med =)

Det är storbyggen som du skriver.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.