A
R Rkarlsson skrev:
Plattor för 40 000 motsvarar nästan 1700 kr kvm om man räknar på 24 kvm. Om man tar ett enkelt pris på 250 kr så motsvarar det ca 160 kvm yta.
Om man väljer rätt firma så gör plattsättaren även fogningen.

Så utan tvekan ska han kolla upp om det finns hantverkare som vill göra jobbet om han köper allt själv om han skalägga 1700 spänn för plattor per kvm.
40 000kr är inget konstigt för plattor i ett badrum.

klart du kan få plattsättaren att foga också men blir ju inte gratis för det???
du kan få plattsättare att dra elen med men blir det gratis för det, konstigt resonemang???
 
A Aunty skrev:
40 000kr är inget konstigt för plattor i ett badrum.

klart du kan få plattsättaren att foga också men blir ju inte gratis för det???
du kan få plattsättare att dra elen med men blir det gratis för det, konstigt resonemang???
40 000 för 24 kvm är konstigt resonemang.

Nu var de bara gästtoa jag gjorde vid på 1,2 kvm men klinker, kakel 1,2 meter upp. Totalpris med allt inkl rörmokare (vitt) ingen plattsättare, för det gjorde min far med ca 50 års erfarenhet. 20 000 kr.

Enligt min far var det inga skitplattor alls. =)

Men vissa hantverkare skall välja det allra dyraste.

Plattsättare som inte kan foga är inga plattsättare ;) Möjligt inom massproduktion.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
A Aunty skrev:
va pratar du om

men vi pratar väl aldrig om kan eller inte kan,
jag skrev att det kostar pengar och det spelar väl ingen roll om plattsättaren fogar eller inte kostar ju fortfarande pengar.
Nej jag pratar om att ditt pris för plattor är runt 1700 kr kvm vilket ju är orimligt utan att veta ts krav.
Ts kanske nöjer sig med 250kr kvm. Som jag även såg menar du på att "billigare" är skräp. Vilket såklart inte stämmer.

Plattor kan således gå från 6000 kr vilket är rejäl skillnad från dina 40000
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
A Aunty skrev:
Nja du kan köpa inredning för 200 000 om du vill.
komma under 100 blir nog väldigt svårt eller iaf

Plattsättning: 20 000
Plattor: 40 000
Fogare: 2 000
Elektriker: 10 000
VS: 10 000
Inredning: 40 000
Hantverkare: 15 000
Det går ju att köpa billigare oxå.
Jag gjorde nyss ett 6m2 badrum med kakel och klinker.
För plattor, fix och fog gav jag 4000kr
För komplett tätskikt 5000kr
Endast material såklart, sen tillkommer eget arbete.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
A Aunty skrev:
Nja du kan köpa inredning för 200 000 om du vill.
komma under 100 blir nog väldigt svårt eller iaf

Plattsättning: 20 000
Plattor: 40 000
Fogare: 2 000

Elektriker: 10 000
VS: 10 000
Inredning: 40 000
Hantverkare: 15 000
Det var en go felräkning
40000 plattor? Det är 2000kr kvm
Plattsättning 20papp det är 33tim
Fogare? Är det ett yrke?
Inredning väljer man Ikea får man det för en vettig peng
Nä antigen har du blitt blåst själv
Eller så bor du i 08
 
  • Gilla
TRJBerg och 6 till
  • Laddar…
Unikt namn
A Aunty skrev:
klart fogare är ett eget yrke.
På i princip inga byggen så fogar plattsättaren.
Hur många villabadrum på 4kvm fogas av en annan person än den som sätter plattorna?
 
  • Gilla
Erik Salhammar och 12 till
  • Laddar…
A Aunty skrev:
Nu fogar ma

nu fogar man ju inte bara efter en plattsättare utan mjukfog finns mer eller i alla konstruktioner och anslutningar.
Mjukfog/silikon kan röris eller den hantverkare som monterar kommod och speglar mm använda. Mjukfog bör inte sitta vid kakel/klinikers, där gäller hårdfog i första hand.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
A Aunty skrev:
Nu fogar ma


nu fogar man ju inte bara efter en plattsättare utan mjukfog finns mer eller i alla konstruktioner och anslutningar.
Har nog aldrig sett någon som håller på med ljud/brandfog lägga sig ner på golvet och göra plattsättarens jobb. :crysmile:
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
boschkenta
Ser väldigt underliga prisförslag här - men jag skulle uppskatta, om du inte ska ha något ovanligt lyxigt, ca 30k material + jobb. Jobbet är kanske en dryg vecka baserat på tiden det tog för mitt badrum på ca 7 kvadrat som vi gjorde nyss.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
Ett sätt att hålla nere kostnaden är att titta efter inredning på Blocket eller annan begagnat-sajt. Ibland hittar man t.o.m. oanvända saker där.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
A Aunty skrev:
klart fogare är ett eget yrke.
På i princip inga byggen så fogar plattsättaren.
Nog verkar det finnas ”fogare” men de tycks utföra andra typer av fogningsarbeten, mycket kopplat till brandsäkerhet. Kan inte tänka mig att det finns gubbar som åker runt till privatpersoner och fogar i badrum efter att plattsättaren är klar.
 
  • Gilla
  • Haha
TRJBerg och 5 till
  • Laddar…
A Aunty skrev:
då har du noll insyn i byggbranchen.
Gå in på valfri fogföretag så kan du se att dom erbjuder mjukfog även efter plattsättaren
Med dina prisuppgifter så värkar du ha stenkoll.
 
  • Haha
TRJBerg
  • Laddar…
Vet du vilken firma som gjort jobbet så här långt?
Enklaste kanske är att få de att fortsätta. Då behöver det inte vara något snack med att de inte kan ta ansvar för vad som är under.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
H
Philipherman Philipherman skrev:
Hej!

jag och min kära fästmö flyttar snart in i vårt nya hus! Jätteroligt.

vi har två plan varav övre plan har en toalett/dusch som inte är helt färdigställd på 4 kvadrat. Här har det flytspacklats och förberetts för el och alla rör är dragna.
Jag är ju ingen expert inom området men det som saknas är fuktspärr, kakel och inredning?

vad är ett rimligt pris vad en hantverkare för att ta sig ann jobbet?
Om du vill slippa billigare undan så titta efter när kakelbutikerna har rea/kampanjer antingen på utgående eller om de har på hela sortimentet. Kolla bara att alla kartonger så att du får kakel och klinkers i samma bränning. Badrumsmöbler finns ofta på extrapris, även toalettstol. Hornbach har en märkeskranar och när vi kollade så var Hornbach billigast. Så köp på extrapris och samla i ”ladorna” . Vi gjorde så, det tog lite tid eftersom vi höll koll på det vi ville ha, vi köpte mao inte bara för att det var billigt, vi sparade säkert 40000,00. Kakel, klinkers, kranar, badrumsmöbler.
 
  • Gilla
linneac och 3 till
  • Laddar…
Philipherman Philipherman skrev:
Hej!

jag och min kära fästmö flyttar snart in i vårt nya hus! Jätteroligt.

vi har två plan varav övre plan har en toalett/dusch som inte är helt färdigställd på 4 kvadrat. Här har det flytspacklats och förberetts för el och alla rör är dragna.
Jag är ju ingen expert inom området men det som saknas är fuktspärr, kakel och inredning?

vad är ett rimligt pris vad en hantverkare för att ta sig ann jobbet?
Hur skulle det vara att sätta golv och väggmatta? är ju i slutändan bara ändå ett rum du ska bajja och duscha i… v-rum och sovrum man spenderar väldigt mycket i vitmålas ofta med släta lister. Ekvationen går liksom inte ihop. Kostar bara 1/4 av att kakla.
 
  • Gilla
Mekplatsen och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.