HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Om man tittar på häckarnas utformning, så kan det tydas som om barnen ( och vuxna ) ska kunna gå eller cykla mellan grannar utan att åka på gatan.
Tja att titta på buskarna på en dataanimerad känns väldigt givande.
Tanken har inte slagit dig att de satt upp dessa utan någon anledning?
Vem ska klippa dessa buskar?
 
B Byggdjuret skrev:
Tja att titta på buskarna på en dataanimerad känns väldigt givande.
Tanken har inte slagit dig att de satt upp dessa utan någon anledning?
Vem ska klippa dessa buskar?
Ja det KAN finnas en tanke bakom, när man visar olika utförande på häckar.
Eftersom vi inte vet hur mycket "tomt" , som ska anses höra till respektive br, så är det ju omöjligt att avgöra om det ligger på den boende eller föreningen att sköta om. Är det föreningen, så brukar normalt en anställd eller en inhyrd person sköta om allmänna ytor.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Ja det KAN finnas en tanke bakom, när man visar olika utförande på häckar.
Eftersom vi inte vet hur mycket "tomt" , som ska anses höra till respektive br, så är det ju omöjligt att avgöra om det ligger på den boende eller föreningen att sköta om. Är det föreningen, så brukar normalt en anställd eller en inhyrd person sköta om allmänna ytor.
Du har humor!
Att du kan se så mycket från en enkel bild. Men det är bra med livlig fantasi.
Brukar och brukar... Allt handlar om pengar... Hur kan man veta hur en förening som inte existerar kommer att ta hand om sina buskar. De kanske klipper den en gång om året

Jag kollade på bilden... Jag tolkar det som att det kommer att bli en kohage utanför varje hus:D
Det jag såg en häck längs med varje tomt sen en gräsmatta. På varje tomt.
Jag hade svårt att se några höjdskillnad...
Men har kanske inte lika bra fantasi
 
Redigerat:
Jag tror de som ritar sådana här områden sitter med visioner som inte är förankrade i verkligheten.
Visioner om att folk vill bo i bilfria områden, när det till 99% är tvärs om.
1% företräds av "Ove" och nån hysterisk mamma som är orolig för allt o alla, resten har inga problem.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 5 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Jag tror de som ritar sådana här områden sitter med visioner som inte är förankrade i verkligheten.
Visioner om att folk vill bo i bilfria områden, när det till 99% är tvärs om.
1% företräds av "Ove" och nån hysterisk mamma som är orolig för allt o alla, resten har inga problem.
Finns säkert flera sådana exempel när visionerna slog helt galet. Men ett känt område i Stockholm är Hammarby sjöstad. De hade tänkt att de som flyttade dit skulle vara äldre från innerstan utan bil. I själva verket var det folk från förorterna med 2 bilar som flyttade dit. Så där är det kaos å parkera.
 
Claes Sörmland
Kaos att parkera är utmärkt i tätorter. Att göra parkerandet till ett litet helvete och dyrt är det enda som håller nere antalet bilar per familj. Ta en titt på landsbygden där parkering är gratis och ganska obegränsad. Det resulterar i mängder av bilar framför vart och vartannat hus.
 
  • Haha
  • Gilla
Johan8222 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Kaos att parkera är utmärkt i tätorter. Att göra parkerandet till ett litet helvete och dyrt är det enda som håller nere antalet bilar per familj. Ta en titt på landsbygden där parkering är gratis och ganska obegränsad. Det resulterar i mängder av bilar framför vart och vartannat hus.
Tja nu har du nog blivit hjärntvättad av miljöpartiet. Jobbigt att parkera leder främst till irritation och mer utsläpp.
I tätorten finns det alternativ till bil i många fall väl utbyggd kollektivtrafik
Det som gör att folk har fler bilar utanför tätorten är att det inte finns något alternativ till bilen.
Det är alltså inte för att jävlas med miljön utan för att man måste ta sig till jobbet. Så enkelt är det.
 
  • Gilla
Parkeringsvakten och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ta en titt på landsbygden där parkering är gratis och ganska obegränsad. Det resulterar i mängder av bilar framför vart och vartannat hus.
Precis, det är så folk vill ha det. I tätorter däremot lägger det kommunala planmonopolet stor möda på att planera i strid med folks önskemål, både vad gäller mängden p-platser och vägar. Utom i riktigt tätbebyggda delar förstås, där tvingar man istället fram konstgjort höga parkeringstal som fördyrar stadsmässig bebyggelse (vilket är det andra som efterfrågas, utöver småskalig villa- och radhusbebyggelse).

Det krävs en särskild politiker- eller bytåkratgen tror jag, för att lyckas rigga systemet mot båda de typer av miljöer som egentligen efterfrågas.
 
  • Gilla
Johan8222 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
B Byggdjuret skrev:
Tja nu har du nog blivit hjärntvättad av miljöpartiet. Jobbigt att parkera leder främst till irritation och mer utsläpp.
I tätorten finns det alternativ till bil i många fall väl utbyggd kollektivtrafik
Det som gör att folk har fler bilar utanför tätorten är att det inte finns något alternativ till bilen.
Det är alltså inte för att jävlas med miljön utan för att man måste ta sig till jobbet. Så enkelt är det.
Haha, det var nog första gången jag har associerats med Miljöpartiet.

Just den där irritationen vid parkeringssnurrandet är det som gör att man drar sig för att skaffa en bil till i stadsmiljö.

Och ingen diskussion om att man behöver bil på landsbygden. Inte heller har någon hävdat att det ligger nån ambition att jävlas med miljön bakom bilköpen.

Men en ansenlig del av landsortsboende skaffar också en andrabil (kan behövas!), en reservdelsbil, en snygg veteranbil, en övningskörningsbil och det där liket (förlåt klassikern!) man ska renovera sen. Anledningen till detta är att man har plats för alla dessa bilar. Det är enkelt och utan parkeringsirritation samt kostar inget extra.

Jag dömer inte utan beskriver bara en mekanism där parkeringsträngsel kan vara funktionellt i stadsmiljö.
 
Redigerat:
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det krävs en särskild politiker- eller bytåkratgen tror jag, för att lyckas rigga systemet mot båda de typer av miljöer som egentligen efterfrågas.
Jag undrar om det är så mycket beslutsfattarna som är problemet som den sovjetiska idén att man framgångsrikt kan centralplanera områden och folks liv tiotals år i förväg via en detaljplan. Min erfarenhet är att detaljplanerna inte ens är särskilt genomtänkta från början och dessutom missar man den flexibilitet som krävs när människor och samhälle utvecklas.

Hur aktuella känns alla fina planer och parkeringsnormer om t ex de självkörande bilarna äntligen skulle börja fungera? Det skulle kunna vända på några få år.
 
B Byggdjuret skrev:
Du har humor!
Att du kan se så mycket från en enkel bild. Men det är bra med livlig fantasi.
Brukar och brukar... Allt handlar om pengar... Hur kan man veta hur en förening som inte existerar kommer att ta hand om sina buskar. De kanske klipper den en gång om året

Jag kollade på bilden... Jag tolkar det som att det kommer att bli en kohage utanför varje hus:D
Det jag såg en häck längs med varje tomt sen en gräsmatta. På varje tomt.
Jag hade svårt att se några höjdskillnad...
Men har kanske inte lika bra fantasi
Det var just det jag ville visa på - vi VET för lite för att kunna bedöma det tänkta bostadsområdet ! Det enda vi med säkerhet vet är att om någon medvetet bryter mot en antagen detaljplan, så KAN det i värsta fall bli dyrt för någon ( boende, BRF eller ytterst styrelseledamöter ).
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Det var just det jag ville visa på - vi VET för lite för att kunna bedöma det tänkta bostadsområdet ! Det enda vi med säkerhet vet är att om någon medvetet bryter mot en antagen detaljplan, så KAN det i värsta fall bli dyrt för någon ( boende, BRF eller ytterst styrelseledamöter ).
Var inte riktigt så jag tolkade det skrev tidigare...
När ska du sluta tjafsa om personligt ansvar i en styrelse? Med ditt resonemang så skulle man inte kunna göra något alls
 
B Byggdjuret skrev:
När ska du sluta tjafsa om personligt ansvar i en styrelse?
Eftersom TS fick rådet att se till att bli invald i styrelsen för BRF, så är det viktigt att känna till hur ansvaret KAN utkrävas vid felaktiga beslut. Är man t.ex 7 ledamöter och föreningen krävs på ett vite i storleken 100.000:- , så finns det personliga risker man normalt kanske inte tänker på.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Eftersom TS fick rådet att se till att bli invald i styrelsen för BRF, så är det viktigt att känna till hur ansvaret KAN utkrävas vid felaktiga beslut. Är man t.ex 7 ledamöter och föreningen krävs på ett vite i storleken 100.000:- , så finns det personliga risker man normalt kanske inte tänker på.
Om det värsta sker finns ansvarsförsäkring för styrelser i fastighetsförsäkringen....
 
Faaast i praktiken, hur ofta blir en styrelsemedlem verkligen betalningskyldig? Det får handla om väldigt grova fel. Men det ä'r klart, man bör ju försöka gå några timmars styrelsekurs, så man har ett hum om vad som gäller.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.