Killgissning. Finns godkänd detaljplan och bygglov kommer inte kommunens tillsynsfolk att bry sig om att någon parkerar en bil på bostadsföreningens mark, att ställa en bil på en plats är inte att anordna, inrätta, uppföra, flytta eller väsentligt ändra enligt 6:1 PBL. Dock kommer det bolag BRF:en sannolikt anlitat ge den böter som parkerar i strid med de parkeringsregler BRF:en har. Det låter för övrigt skönt slippa biltrafik utanför radhuset.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Så här ser jag det: Politiker kräver radhusområde med avskild parkering. Byggherre vet att parkeringsmöjlighet vid bostaden ger bättre betalt och ritar in ”lastplatser” som ser ut som parkeringsplatser. Köpare ser vad de vill se, vare sig det är bilfria radhusgränder eller p-plats vid bostaden.

Alla blir missnöjda.

Vems felet är? Det kan man väl tvista om tills korna går hem, men jag säger politikerna. Att säga att köparna istället borde välja något större/mer fristående om de inte är nöjda är lite som att säga åt den som tycker att blodpudding är tråkigt att äta oxfilé istället – det är ofta inte ett ekonomiskt möjligt val.
Det är klåfingriga politiker, inga byggbolag, som har förbjudit bostäder utan bilparkeringsplatser, det kallas parkeringstal, finns massvis om det på nätet att läsa. Detta parkeringstvång leder till att bostäder antingen blir dyrare (läs svindyra parkeringsgarage under hus) eller i centrala lägen inte byggs alls då det inte finns något utrymme för bilparkering. Jag är helt med på att vi borde låta byggbolagen själva göra en marknadsanalys av hur behovet av parkering ser ut och hur mycket folk är beredda att betala för det. Idag står i stora städer som tex Uppsala stora mängder bilparkeringar lediga samtidigt som bostadsbristen är stor och bostadspriserna höga.
 
Varför köper du det huset om du redan har problem med reglerna?
 
  • Gilla
Martin72
  • Laddar…
Rasmus95 Rasmus95 skrev:
Hej! Första tråden jag skapar så jag hoppas att det blev i rätt ämne osv. Läst mycket här men nu dags för en fråga.

Jag har köpt ett radhus i bostadsrättsform (nyproduktion) med inflytt i maj. Det kommer att finnas plats för bil på framsida av huset som är godkänd för i/urlastning enligt kommunens detaljplan. Men vad skulle kunna hända om vi parkerar bilen där dagligen? Det kommer vara på min tomt. Bifogar en bild så ni ser hur det kommer se ut.

mvh Rasmus

Hej Rasmus,
Detaljplanen anger markens användning och för att ändra användning krävs ny detaljplan (ändring av mindre avvikelse kan ske mha nytt bygglov). Om markens användning strider mot detaljplanen kan kommunen mot vite kräva att den felaktiga användningen upphör. Det är fastighetsägaren som får detta krav på sig att "rätta" användningen, alltså bostadsrättsföreningen. Med det sagt så är slutsatsen att marken inte kan användas som parkering, oavsett utrymmesskäl eller andra skäl (även beaktat sunt förnuft). Jag utgår från att ni i er kommun har en s.k. parkeringsnorm och att det finns parkering upplåten på annan plats.
Förloppet ovan kräver sannolikt att någon klagar för att det ska uppdagas, men om det sker så har kommunen inget val annat än att agera.

Lycka till!
 
Claes Sörmland
J Johan8222 skrev:
Det låter för övrigt skönt slippa biltrafik utanför radhuset.
Där har det byggts en bred bilväg så där lär det inte vara bilfritt. Se illustration i trådstart. Men parkerade bilar framför grannarnas radhus slipper man ju.
 
  • Gilla
Johan8222
  • Laddar…
J Johan8222 skrev:
Det är klåfingriga politiker, inga byggbolag, som har förbjudit bostäder utan bilparkeringsplatser, det kallas parkeringstal, finns massvis om det på nätet att läsa. Detta parkeringstvång leder till att bostäder antingen blir dyrare (läs svindyra parkeringsgarage under hus) eller i centrala lägen inte byggs alls då det inte finns något utrymme för bilparkering. Jag är helt med på att vi borde låta byggbolagen själva göra en marknadsanalys av hur behovet av parkering ser ut och hur mycket folk är beredda att betala för det. Idag står i stora städer som tex Uppsala stora mängder bilparkeringar lediga samtidigt som bostadsbristen är stor och bostadspriserna höga.
Jag håller inte riktigt med dig. Visserligen kan det bli fel vid tex studentboenden. Men allmänhet är normen snarare i underkant vilket resulterar i en massa gatuparkering.
Utan normen skulle det byggas väldigt lite parkeringar, det är inte särskilt värde höjande. Med resultatet att det blir parkeringskaos.
 
  • Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
jag hade nog rekomenderat en läsning igenom brf:stadgarna ifall det står särskilt omkring just användningen av gångar och lastytor. finns villaområden som har samma upplägg där man ganska omgående får höra av någon boende i området att här får du inte stå under någon längre tid. kan snabbt leda till osämja mad grannar.
 
D Daniel 109 skrev:
Jag håller inte riktigt med dig. Visserligen kan det bli fel vid tex studentboenden. Men allmänhet är normen snarare i underkant vilket resulterar i en massa gatuparkering.
Utan normen skulle det byggas väldigt lite parkeringar, det är inte särskilt värde höjande. Med resultatet att det blir parkeringskaos.
I vilka städer skulle nyproduktion vara i underkant tänkte du? Däremot är möjligtvis betalningsviljan för kostnaden att bygga och driva parkering relativt låg. Värdet av en bostad bestäms väl av läge och storlek, få av de centrala lägenheter i attraktiva områden i tex Stockholm eller Uppsala har ett parkeringstal på en parkering per bostad, inget problem med värdehöjningen där heller. Men visst om man bygger lägenheter på landet eller långt ut i förort blir det en annan sak, men där finns också plats att bygga. Jag är helt med dig på att gatuparkering skapar kaos, helt orimligt sätt använda kommunal mark på. Om svårigheten hyra ut parkeringsplatser politiker tvingat byggbolag och hyresvärdar att bygga: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/far-betala-for-en-p-plats-utan-att-anvanda-den

Obs jag är ingen innerstads-cyklist utan har själv en stor SUV :)
 
Fy fan. Fattar inte att så många väljer att bo som packade sillar och köper att några cykeltalibaner sitter i en styrelse å får resten att lida :sick:

Eller finns det Piccolos i området som hjälper till och bära hit å dit?

Och inte vilja se bil från fönstret? Hur kan man ha sådana krav när ytterväggen sitter ihop med grannens? Då kan man ju inte ha problem med att se andras saker :rofl::seenoevil:
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Rasmus95 Rasmus95 skrev:
okej toppen, då är det bara att hålla tummarna på bra grannar (y)
Skulle nog säga att det är du som inte är den bra grannen.

Du ser planbeskrivningen - ingen parkering framför huset - bara lämna/hämta och sedan parkera på parkeringsplatsen. Att du redan innan huset är uppe planerar att bryta mot riktlinjen säger att det är ett annat boende du letar efter. Så är du redan innan du flyttar in missnöjd med reglerna för ett område - välj ett annat område. Det är enklast för din sinnesro och för grannarna som kanske valt området för att slippa bilar intill tomten. Därmed inte sagt att regeln är "bäst". Det är den gällande, och det är rätt löjligt att flytta in i ett område för att genast vilja ändra på en områdesregel - särskilt som det finns många andra områden att köpa bostäder i.

Det är olika i förväg planera att parkera på platsen som inte är avsedd för parkering (även om det ser ut att finnas plats) och att råka behöva parkera där senare.

Tolkar jag ditt namn rätt är du född 1995 och borde alltså ha fullt friska ben att gå från parkeringen - alla hade nog sett annorlunda på saken om du varit 95 och om du haft handikapptillstånd får du glatt bryta mot regeln även lagligt.


Så tänk ett steg till. Du är kritisk till en regel som gör rätt tydlig skillnad på hur det ser ut framför alla husen. Är detta egentligen området som passar just dig? Det låter inte så för mig - utan jag önskar dig lycka till att hitta en bostad som passar dina behov.
 
  • Gilla
Johan8222 och 5 till
  • Laddar…
A avdpos skrev:
Skulle nog säga att det är du som inte är den bra grannen.

Du ser planbeskrivningen - ingen parkering framför huset - bara lämna/hämta och sedan parkera på parkeringsplatsen. Att du redan innan huset är uppe planerar att bryta mot riktlinjen säger att det är ett annat boende du letar efter. Så är du redan innan du flyttar in missnöjd med reglerna för ett område - välj ett annat område. Det är enklast för din sinnesro och för grannarna som kanske valt området för att slippa bilar intill tomten. Därmed inte sagt att regeln är "bäst". Det är den gällande, och det är rätt löjligt att flytta in i ett område för att genast vilja ändra på en områdesregel - särskilt som det finns många andra områden att köpa bostäder i.

Det är olika i förväg planera att parkera på platsen som inte är avsedd för parkering (även om det ser ut att finnas plats) och att råka behöva parkera där senare.

Tolkar jag ditt namn rätt är du född 1995 och borde alltså ha fullt friska ben att gå från parkeringen - alla hade nog sett annorlunda på saken om du varit 95 och om du haft handikapptillstånd får du glatt bryta mot regeln även lagligt.


Så tänk ett steg till. Du är kritisk till en regel som gör rätt tydlig skillnad på hur det ser ut framför alla husen. Är detta egentligen området som passar just dig? Det låter inte så för mig - utan jag önskar dig lycka till att hitta en bostad som passar dina behov.
jag har inga problem med att gå ifrån parkeringsplatsen, fullt friska ben osv. Det jag undrade var vad som skulle kunna hända om vi (eller någon annan för den delen) skulle parkera framför huset en längre stund. Men du verkade inte ha ett svar på den frågeställningen och jag har fått tillräckliga svar från andra personer.
Ibland kanske det inte är så kul att släpa 4 matkassar plus barnvagn ensam för att sen klä av dottern ytterkläder och upp ur vagnen, packa upp alla matvaror och sen på med alla hennes kläder igen ner i bilstolen och parkera bilen för att sen gå tillbaka.
Jag hade givetvis köpt ett hus med allt jag ville ha om jag hade varit ekonomiskt oberoende, men en måste vara realist också.
 
Om jag får gissa kommer det stå bilar utanför husen i början, sen kommer det bli klagomål, och slutar med att det sätts upp bommar med så kallade brandkårslås, så brandkår, polis och ambulans kan komma in. Och man mister chansen att kunna åka in o lasta av lite enkelt, det blir ju klart bökigare när man ska låsa upp en bom oxå.
 
  • Gilla
Johan8222 och 3 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Fy fan. Fattar inte att så många väljer att bo som packade sillar och köper att några cykeltalibaner sitter i en styrelse å får resten att lida :sick:
Bostadsföreningen finns (om jag förstår det rätt) inte ännu, så det är svårt att skylla på några cykeltalibaner i styrelsen.

Cykeltalibanerna borde väl i så fall finnas i kommunen? För byggbolaget som bygger husen borde det kvitta om bilarna står parkerade framför huset eller inte.

Edit: Kollar man på bilden verkar det vara ett lite konstigt område. Det finns plats för tre bilar framför varje radhus, men ändå ska bilarna stå parkerade på parkeringsplatser en bit bort. Känns som väldigt slöseri med yta.
 
  • Gilla
Johan8222
  • Laddar…
Claes Sörmland
Z ZipLock skrev:
Edit: Kollar man på bilden verkar det vara ett lite konstigt område. Det finns plats för tre bilar framför varje radhus, men ändå ska bilarna stå parkerade på parkeringsplatser en bit bort. Känns som väldigt slöseri med yta.
Ja vi är många som har reagerat över den motsägelsefulla utformningen. Troligen har @Viking1961 förklarat det kommunala parkeringsrestriktiva agerandet (inlägg #67) och @Nötegårdsgubben exploatörens skäl att trots detta bygga parkeringsplatser - hrmpf lastplatser - i alla fall (inlägg #71).
 
Om man tittar på häckarnas utformning, så kan det tydas som om barnen ( och vuxna ) ska kunna gå eller cykla mellan grannar utan att åka på gatan.
 
  • Gilla
Johan8222
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.