@Derbyboy vad du än gör, ge inte din hantverkare en "materialbudget" ;):poop:
 
  • Haha
El-Löken66
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Med en materialbudget blir det ju inget fastprisjobb?

Att hantverkaren har sin egen budget då denne lämnat fastpris är en helt annan femma än att göra jobb per löpande åt en kund med en "materialbudget". Vad händer när kundens materialbudget är slut och arbetet inte är slutfört?

Edit: Att en hantverkare tillhandahåller material (och lämnar garanti på detta) är inte samma sak som att han får en summa att handla för och ska klara av jobbet på detta och lämna garanti på de grejerna..

Vad säger du som kund i det läget om du bara får begagnade grejer? "Jag lämnar garanti på grejerna ändå" säger hantverkaren, är du då nöjd?
Att hantverkaren jobbar inom en överenskommen budget är själva definitionen av ett fastprisjobb.

Du verkar tolka det som att kunden föreslår en budget och att hantverkaren sedan löser det på valfritt sätt. Det vore sannerligen ett märkligt upplägg.

Och begagnat material är intressant. Varför skulle man slänga bort något som fungerar utmärkt där hantverkaren kan garantera funktionen?
 
Redigerat:
  • Gilla
Mazdarune
  • Laddar…
T Tumhanden skrev:
Att hantverkaren jobbar inom en överenskommen budget är själva definitionen av ett fastprisjobb.

Du verkar tolka det som att kunden föreslår en budget och att hantverkaren sedan löser det på valfritt sätt. Det vore sannerligen ett märkligt upplägg.

Och begagnat material är intressant. Varför skulle man slänga bort något som fungerar utmärkt där hantverkaren kan garantera funktionen?
Hela den här tråden handlar ju om att försöka att inte bli lurad vid jobb på löpande räkning.. :p:crysmile::poop:
 
  • Gilla
Mazdarune
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
@Derbyboy vad du än gör, ge inte din hantverkare en "materialbudget" ;):poop:
Tror också det är en dum idé
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Hela den här tråden handlar ju om att försöka att inte bli lurad vid jobb på löpande räkning.. :p:crysmile::poop:
Det är din tolkning.

I första inlägget läser jag att TS undrar hur man ska undvika att hantverkaren tar ut ockerpriser för material.
Jag kan bara konstatera att det ligger i hantverkarens intresse att hitta högsta möjliga pris om upplägget är att hantverkaren får göra ett x % påslag på sitt inköpspris. Den enda modell jag ser som undviker detta är ett fastprisupplägg.
 
  • Gilla
Mazdarune
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Ni som inte förstår dilemmat med kickback.

Proffsbutik med kickback

På hyllan står det 100 kr. I slutet av månaden får hantverkaren tillbaka 50 kr av butiken. Kunden får betala 100 kr plus det avtalade materialpåslaget, dvs 110 kr.

= ett påslag på över 100 procent


Ahlsell eller motsvarande

På hyllan och i prislistan står det 100 kr. Hantverkaren betalar 50 kr i kassan och fakturerar kund 110 kr. Kund ser att samma produkt går att köpa för 52 kr på elbutik.se och begär underlag av hantverkaren. Hantverkaren bifogar Ahlsells prislista. Ska kunden då gå vidare och begära kassakvitto!?

Jag tycker det är en intressant principiell diskussion.

obersvera att jag inte har något problem med att hantverkaren tar extra betalat för material. Det jag vänder mig emot är att det ska vara så otydligt för kund.
Du har fått facit hur det går till i det verkliga livet i inlägg #134 och #135.

Sen får du fortsätta att försöka fundera ut någon speciallösning för just dig. Ska bli riktigt spännande att se vad du klurar ut för förslag.:rofl:
 
R
M Mazdarune skrev:
Varför skall hantverkare ha betalt för att köra till jobbet?
Jag och någon miljon till får själva stå för resa till och från arbetet på icke arbetstid. Utan avdragsrätt !
Byggfackens medlemmar har de klart högsta lönerna inom LO.
M Mazdarune skrev:
Varför skall hantverkare ha betalt för att köra till jobbet?
Jag och någon miljon till får själva stå för resa till och från arbetet på icke arbetstid. Utan avdragsrätt !
Byggfackens medlemmar har de klart högsta lönerna inom LO.
Självklart :cool: och högre vill vi ha. Mindre arbete mer lön :rofl::crysmile:
 
T Tumhanden skrev:
Det är din tolkning.

I första inlägget läser jag att TS undrar hur man ska undvika att hantverkaren tar ut ockerpriser för material.
Jag kan bara konstatera att det ligger i hantverkarens intresse att hitta högsta möjliga pris om upplägget är att hantverkaren får göra ett x % påslag på sitt inköpspris. Den enda modell jag ser som undviker detta är ett fastprisupplägg.
Nja.. läser du på lite i lagarna förstår du att detta beteende kan slå tillbaka på hantverkaren (om kunden orkar bråka) eftersom det faktiskt finns lagstiftat om att prissättning gentemot kund ska vara skälig..

Felet de flesta gör då de bestämmer sig för att "bråka" med hantverkaren angående en oskälig faktura är att de helt struntar i att betala, och det är ju också oskäligt (att de ska få jobbet gratis).
Man kan som kund alltid bestrida den oskäliga delen av en faktura och betala bara vad man anser skäligt, men då bör man också beräkna detta med någon form av snittpris och inte "lägsta möjliga nätpris".
 
Violina Violina skrev:
Nja.. läser du på lite i lagarna förstår du att detta beteende kan slå tillbaka på hantverkaren (om kunden orkar bråka) eftersom det faktiskt finns lagstiftat om att prissättning gentemot kund ska vara skälig..

Felet de flesta gör då de bestämmer sig för att "bråka" med hantverkaren angående en oskälig faktura är att de helt struntar i att betala, och det är ju också oskäligt (att de ska få jobbet gratis).
Man kan som kund alltid bestrida den oskäliga delen av en faktura och betala bara vad man anser skäligt, men då bör man också beräkna detta med någon form av snittpris och inte "lägsta möjliga nätpris".
Intressant att du ens överväger en prissättning som är olaglig. Vad som är skäligt blir ju en definitionsfråga, är det skäligt att betala 2500 kr för ett plaströr på Ahlsell om samma plaströr går att få för 200 kr på annat håll?

Oavsett var man drar gränsen till skäligt så innebär upplägget att hantverkaren kommer välja dyrast möjliga leverantör, eftersom det ger mest klirr i den egna kassan (och om jag förstår rätt en chans på ytterligare kick-back och julbord).

Så om du kan köpa ett eluttag för 200 kr i affär A och 100 kr i affär B så kommer du välja affär A eftersom det blir dubbelt så mycket pengar i din ficka. Men du kanske menar att det är oskäligt att betala något annat än bästa marknadspris? Då skulle ju kunden vara skyddad av lagen som du säger att alltid få bästa pris på alla artiklar.
 
  • Gilla
Mazdarune
  • Laddar…
T Tumhanden skrev:
Intressant att du ens överväger en prissättning som är olaglig. Vad som är skäligt blir ju en definitionsfråga, är det skäligt att betala 2500 kr för ett plaströr på Ahlsell om samma plaströr går att få för 200 kr på annat håll?

Oavsett var man drar gränsen till skäligt så innebär upplägget att hantverkaren kommer välja dyrast möjliga leverantör, eftersom det ger mest klirr i den egna kassan (och om jag förstår rätt en chans på ytterligare kick-back och julbord).

Så om du kan köpa ett eluttag för 200 kr i affär A och 100 kr i affär B så kommer du välja affär A eftersom det blir dubbelt så mycket pengar i din ficka. Men du kanske menar att det är oskäligt att betala något annat än bästa marknadspris? Då skulle ju kunden vara skyddad av lagen som du säger att alltid få bästa pris på alla artiklar.
Nej, läs det jag skrev, läs det igen och igen tills du faktiskt förstår vad det är jag skriver.

För det du påstår med ditt inlägg är ganska så precist motsatsen till det jag säger med mitt (om du läser det och förstår det)

Sen det där om hantverkare och högsta möjliga pris, det kommer de bara göra om de är riktigt ointelligenta, för en kund som känner sig lurad kommer garanterat varken rekommendera de till någon annan eller bli en återkommande kund.

Och finns det någonting som marknaden (oavsett bransch) är överens om så är det att det finns ingenting som är så dyrt som att skaffa sig nya kunder.
Billigast är att vårda de kundrelationer man har, få dem att återkomma, och framförallt se till att DE hjälper till att skaffa nya kunder (genom rekommendationer o dyl)
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Rena grossistfirmor vet jag inte med det förekommer definitivt inom "proffshandeln".
Kickback är vanligt inom byggbranschen.
Det innebär att hantverkaren kan visa dig originalfakturan och ge dig sitt "inköpspris" med ett litet påslag, 10-15% och du känner dig nöjd.
Att hantverkaren sedan får ytterligare 10-20% i kickback senare syns inte i underlaget till dig.
Räkna med att hantverkaren har minst 20-50% rabatt på sina inköp, varav hälften ligger i kickback.
/Bernt
 
Violina Violina skrev:
Nej, läs det jag skrev, läs det igen och igen tills du faktiskt förstår vad det är jag skriver.

För det du påstår med ditt inlägg är ganska så precist motsatsen till det jag säger med mitt (om du läser det och förstår det)

Sen det där om hantverkare och högsta möjliga pris, det kommer de bara göra om de är riktigt ointelligenta, för en kund som känner sig lurad kommer garanterat varken rekommendera de till någon annan eller bli en återkommande kund.

Och finns det någonting som marknaden (oavsett bransch) är överens om så är det att det finns ingenting som är så dyrt som att skaffa sig nya kunder.
Billigast är att vårda de kundrelationer man har, få dem att återkomma, och framförallt se till att DE hjälper till att skaffa nya kunder (genom rekommendationer o dyl)
Vad roligt, om du menar motsatsen till vad du skriver så är vi ju överens:

Med ett procentuellt påslag ligger det i hantverkarens intresse att anskaffa materialet så dyrt som möjligt.
Ordet möjligt innebär ju fortfarande ett ramverk och då ger du två konkreta exempel:
1) Hantverkaren bör ta i beaktande lagen som en absolut övre gräns (ett slags riktmärke på hur dyrt man bör sikta).
2) Hantverkaren bör ta i beaktande "kundnöjdhet". För att komplettera detta med ett praktiskt exempel så kan man som hantverkare höra om kunden har fler projekt på gång och man bör undvika att köpa dyrt sådant som är särskilt enkelt för en lekman att kolla upp.

Så om kunden behöver ett plaströr och valet står mellan att köpa samma rör för 200 kr, 500 kr eller 2500 kr, så kan det vara strategist riktigt att köpa 500 kr varianten om man bedömmer att den dyraste varianten kan leda till bortfall av framtida påslag som är större.

Men att köpa det billigaste röret vore helt enkelt en dålig affär för hantverkaren om det inte handlade om ett fastprisupplägg.
 
wildeside
Ek El Ek El skrev:
Får man fråga vilket kalkylprogram du använder? :)
Snarare är det ett ekonomiprogram bara att kolla om programmet hanterar order, lager och fakturering.
 
T Tumhanden skrev:
Vad roligt, om du menar motsatsen till vad du skriver så är vi ju överens:

Med ett procentuellt påslag ligger det i hantverkarens intresse att anskaffa materialet så dyrt som möjligt.
Ordet möjligt innebär ju fortfarande ett ramverk och då ger du två konkreta exempel:
1) Hantverkaren bör ta i beaktande lagen som en absolut övre gräns (ett slags riktmärke på hur dyrt man bör sikta).
2) Hantverkaren bör ta i beaktande "kundnöjdhet". För att komplettera detta med ett praktiskt exempel så kan man som hantverkare höra om kunden har fler projekt på gång och man bör undvika att köpa dyrt sådant som är särskilt enkelt för en lekman att kolla upp.

Så om kunden behöver ett plaströr och valet står mellan att köpa samma rör för 200 kr, 500 kr eller 2500 kr, så kan det vara strategist riktigt att köpa 500 kr varianten om man bedömmer att den dyraste varianten kan leda till bortfall av framtida påslag som är större.

Men att köpa det billigaste röret vore helt enkelt en dålig affär för hantverkaren om det inte handlade om ett fastprisupplägg.
Är läsförståelsen så dålig så du tror det så får det stå för dig.

I hantverkarens intresse ligger att ha så hög förtjänst som möjligt med så nöjda kunder som möjligt.

Var den gränsen går beror på hantverkarens skicklighet både vad det gäller arbetet denne utför, möjligheten att förhandla priser för material samt förmågan att välja vilka kunder denne gör jobb åt.
 
  • Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Är läsförståelsen så dålig så du tror det så får det stå för dig.

I hantverkarens intresse ligger att ha så hög förtjänst som möjligt med så nöjda kunder som möjligt.

Var den gränsen går beror på hantverkarens skicklighet både vad det gäller arbetet denne utför, möjligheten att förhandla priser för material samt förmågan att välja vilka kunder denne gör jobb åt.
Då är vi verkligen överens då.

Hantverkaren maximerar sin förtjänst genom att välja en så dyr lösning som möjligt för kunden utan att kunden drar öronen åt sig.
Hantverkaren får mer pengar i sin ficka genom att välja ett rör för 500 kr framför ett för 200 kr, alternativt att förhandla dåligt eller inte alls istället för bra.

Kunden får betala ett mycket högre pris, både för material och för påslag.

Den som gynnas mest är förstås den återförsäljare som kan erbjuda det högsta skäliga priset eftersom de får den största delen av kakan.

Det skeva här är att hantverkaren skulle kunna tjäna ännu mer pengar själv genom att välja den billigaste lösningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.