wildeside wildeside skrev:
ja inte specar vi vad förbrukningsmaterial kostar, men hur svårt kan det vara att speca vad en vägguttag kostar och vad kostar kabeln metern.
Jag ser iaf inte något problem i att speca material för ett projekt.
Har ett kalkyl program där jag mata in antingen antal, lpm eller kvm för det jag ska göra så räknar programet ut hur många mantimmar och material kostnaden.
wildeside wildeside skrev:
ja inte specar vi vad förbrukningsmaterial kostar, men hur svårt kan det vara att speca vad en vägguttag kostar och vad kostar kabeln metern.
Jag ser iaf inte något problem i att speca material för ett projekt.
Har ett kalkyl program där jag mata in antingen antal, lpm eller kvm för det jag ska göra så räknar programet ut hur många mantimmar och material kostnaden.
Får man fråga vilket kalkylprogram du använder? :)
 
D Derbyboy skrev:
Ja utan avtal så uppstår det eventuellt en tvist när arbetet är utfört och fakturan dimper ner i min brevlåda. Då hade hantverkaren önskar att vi hade avtalat om priserna.......

VAD EXAKT ÄR DET DU INTE FÖRSTÅR?

Jag vill skriva ett avtal med hantverkaren om påslaget på materialet men eftersom det går inte skriva inköpspris plus 10 procent eftersom det inte skyddar mig mot att hantverkaren köper en sladd för 100 kr och får en kick back på 60 kr i slutet av månaden.

Jag har förstått att hantverkare har påslag på materialet.

Jag är ute efter en avtalstext som gör att jag skyddas mot att tvingas betala ahlsellpriser eller motsvarande.
”Ja utan avtal så uppstår det eventuellt en tvist när arbetet är utfört och fakturan dimper ner i min brevlåda. Då hade hantverkaren önskar att vi hade avtalat om priserna.......”

Kan inte just du beställa ut en hantverkare utan avtal. Snälla.,skulle vara årets tråd att få ett äkta @Derbyboy prejudikat i tråden.:crysmile::rofl:

Till er andra vanlig snälla dödliga rekommenderar jag att låta bli.
Jag tror och hoppas att de flesta tänkande människor som även förstår sig på logik hajar att vi inte skulle behöva läsa om folk som känner sig lurade och bedragna av sina hantverkare, när dom gång efter annan beställt arbeten helt utan avtal eller med bristande avtal, kan köra över hantverkaren och gå vinnande ur striden. I det verkliga livet där @Derbyboy inte befinner sig fungerar det inte så.
Hade det gjort det så hade det inte funnits hantverkare som arbetat på detta sätt. Det finns nämligen något som kallas självbevarelse drift.
 
Ek El Ek El skrev:
Får man fråga vilket kalkylprogram du använder? :)
Jag hade tänkt ställa samma fråga. Tror inte trådskaparen @Derbyboy skulle känna sig riktigt bekväm med priserna i ett kalkylprogram eftersom de flesta jag känner till baserar sina priser på ett sk. Sverigesnitt som inte är samma priser som på Biltema och Bauhaus.:rofl:
 
  • Gilla
Rörmokaren84
  • Laddar…
@Derbyboy skulle du inte kunna köra arbetet på löpande timkostnad medans du begär in en offert på materialet? :thinking:
Förutsätter iofs att man vet vad som behöver göras.
 
Z
En av dom större firmorna i Sverige. Vi har kickback på allt material. Runt 20% -30%. Det är inte ens något som dom anställda eller avtalskunder får ta del utav.
Inköp + 20-30% är väl helt okej för din del. Du hade blivit nöjd med 50% påslag med våra inköpspriser. Vi har INTE folk anställda för att ta fram avtal och jobba aktivt för bättre inköpspriser för att DU anställer oss EN gång. Tyvärr fungerar det inte så.
MEN din snickare måste väl ändå ha röris o elektriker han använder sig av? Bara fråga honom och ha en öppen dialog väl?
 
  • Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
R
S Sajmon skrev:
Vad spelar det för jävla roll om han så får kabeln gratis och du betalar 100 kr för den när du hade fått betala 100kr för den i butik om du köpt den själv?? Då handlar det ju endast om att han inte ska göra pengar på dig. Lycka till att skriva ett avtal om att han inte ska mottaga någon kickback om du inte får ta del av den.
För sin kännedom så kan jag avslöja att dom kronorna han gör i förtjänst på sin timdebitering hos dig kommer han förmodligen göra en utdelning på senare i år, hur känns det?
Du är ju seriöst störd på riktigt.

Och av dina andra trådar att dömma så är du alltid lika otrevlig och dryg...

Btw, du handlade ju material själv till elektrikern som skulle koppla centralerna för dig för mindre än en månad sen.
Är det en ny elektriker som kommer nu? Tröttnade den andra på dig?
Köpte du fel grejer?

Jag lämnar.
Ny här, kunde inte låta bli att läsa hela tråden :rofl:
Roande att läsa där ts tror att han skall ta del av bakbonusar på inköp tills hans lilla kök projekt.

Sen är de inte svårt att förstå att här ska inte hantverkaren tjäna några pengar på jobbet.

Mitt tips är att köp materialet själv.

Hantverkaren kommer ta betalt för materialet, tiden han lägger på inköp hur som helst. Det kommer du aldrig ifrån. Så enkelt är det.
 
Gode gud vilken otrevlig ton det är i detta forum alltså
 
  • Gilla
TreeView och 5 till
  • Laddar…
A
Håller med,i anonymitetens namn släpper en del på alla ev spärrar,ut med all frustration bara,vanligt men trist fenomen.
 
  • Gilla
karra
  • Laddar…
S Sajmon skrev:
Vad spelar det för jävla roll om han så får kabeln gratis och du betalar 100 kr för den när du hade fått betala 100kr för den i butik om du köpt den själv?? Då handlar det ju endast om att han inte ska göra pengar på dig.
Det du inte verkar kunna/vilja förstå är att problemet inte är denna situation. Att som kund få betala ungefär samma pris till hantverkaren som vid eget inköp är nog vad de flesta väntar sig.

Det stora problemet är om hantverkaren vill ha 300 kr för EXAKT SAMMA sak kunden kan köpa för 100 kr. Om de dessutom har mage att påstå att kunden fått ta del av deras stora rabatter blir ju då ett rent hån.
 
  • Gilla
TreeView och 5 till
  • Laddar…
R
kashieda kashieda skrev:
Det du inte verkar kunna/vilja förstå är att problemet inte är denna situation. Att som kund få betala ungefär samma pris till hantverkaren som vid eget inköp är nog vad de flesta väntar sig.

Det stora problemet är om hantverkaren vill ha 300 kr för EXAKT SAMMA sak kunden kan köpa för 100 kr. Om de dessutom har mage att påstå att kunden fått ta del av deras stora rabatter blir ju då ett rent hån.
Om företaget inte ska kunna tjäna på materialet, varför ska dem då tillhandahålla det.

Material via installatören kan inte mäta sig med näthandeln.

Kom igen, så är de med allt
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Det du inte verkar kunna/vilja förstå är att problemet inte är denna situation. Att som kund få betala ungefär samma pris till hantverkaren som vid eget inköp är nog vad de flesta väntar sig.

Det stora problemet är om hantverkaren vill ha 300 kr för EXAKT SAMMA sak kunden kan köpa för 100 kr. Om de dessutom har mage att påstå att kunden fått ta del av deras stora rabatter blir ju då ett rent hån.
Om en privatperson nöjer sig med det du skriver finns inga problem. Att få ungefär samma pris som ute i vanliga butiker.
Det som händer i detta forum nu är att många privatpersoner jämför materialpriser som dom fått faktura på med priser på internetbutiker. Sen säger tåget här på forumet ”Guud va dyrt”.

Sen finns det givetvis seriösa inlägg också där framförallt rör och el använt sig av Ahlsells prislistor utan rabatter eller med liten rabatt vid fakturering. DÅ är det en annan femma.
 
R Rörmokaren84 skrev:
Om företaget inte ska kunna tjäna på materialet, varför ska dem då tillhandahålla det.

Material via installatören kan inte mäta sig med näthandeln.

Kom igen, så är de med allt
gör de inte redan det med timdebitering, milersättning, servicebilkostnad som troligen debiteras vid inköp och beställning?
Problemet som jag ser det med att ha ett procentuellt påslag är att det inte finns något incitament att köpa prisvärt snarare tvärtom, ju dyrare pryl desto mer tjänar hantverkaren.
Borde inte en garantikostnad vara bättre om det är det som tillägget ska täcka?
 
Återigen;

Det borde kunna gå att skriva en avtalstext där både kund och utförare känner sig trygga. Kund vet på ett ungefär att hen inte efteråt kommer hitta samma produkt till en tredjedel av priset och utförare kan samtidigt räkna in en viss vinst på projektet i helhet.
 
  • Gilla
TreeView
  • Laddar…
Z
D Derbyboy skrev:
Återigen;

Det borde kunna gå att skriva en avtalstext där både kund och utförare känner sig trygga. Kund vet på ett ungefär att hen inte efteråt kommer hitta samma produkt till en tredjedel av priset och utförare kan samtidigt räkna in en viss vinst på projektet i helhet.
Japp, vi gör det hela tiden. Oftast kommer man överens muntligen med kund. Det viktiga är att alla blir nöjda. Man betalar oftast för en service och inte bara för utfört arbete, det skall man försöka komma ihåg. Förstår dock vad du menar. Våran prislista till kunder som ringer EN gång är värre än grosisternas prislista:cool:

Du har ju dessutom valt en byggare som vill lägga på % på UE. Självklart blir allt dyrare då.
 
Ni som inte förstår dilemmat med kickback.

Proffsbutik med kickback

På hyllan står det 100 kr. I slutet av månaden får hantverkaren tillbaka 50 kr av butiken. Kunden får betala 100 kr plus det avtalade materialpåslaget, dvs 110 kr.

= ett påslag på över 100 procent


Ahlsell eller motsvarande

På hyllan och i prislistan står det 100 kr. Hantverkaren betalar 50 kr i kassan och fakturerar kund 110 kr. Kund ser att samma produkt går att köpa för 52 kr på elbutik.se och begär underlag av hantverkaren. Hantverkaren bifogar Ahlsells prislista. Ska kunden då gå vidare och begära kassakvitto!?

Jag tycker det är en intressant principiell diskussion.

obersvera att jag inte har något problem med att hantverkaren tar extra betalat för material. Det jag vänder mig emot är att det ska vara så otydligt för kund.
 
  • Gilla
TreeView och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.