Eriksgatan
D Daniel 109 skrev:
Det är bara det att du har fel. Om anläggningen inte är registrerad (vilket det inte är värt att göra) så utfärdas inga certifikat. Så det är ingen som snor dem, efter som de inte finns.

Värdet på elcertifikat har gått ner så mycket att de inte är värda att hålla på med eller har en märkbar påverkan på marknaden. Det är mest en rubrik som elhandlare kan sätta på fakturan för att dölja sina påslag.
Så enligt dig tar elhandlare betalt för någonting som inte existerar, och alla vet om det, men betalar glatt ändå för icke-existerande elcertifikat. Jag bara sammanfattar vad du skriver.
Jag känner till att elcertifikat inte har så stort värde sedan en tid. Det är därför jag samtidigt skriver om ursprungsgarantierna. Existerar de?
https://www.energimyndigheten.se/fornybart/ursprungsgarantier/mer-om-ursprungsgarantier/
 
Nej, elcertifikat existerar. Men posten på räkningen är inte sällan bra mycket större än kostnaden för certifikat.
Ursprungscertifikat är ju inte nödvändigt om man inte vill betala för dem. Vad de kostar har jag dålig koll på.
 
Sittställning Forlowt skrev:
Köper Skellefteå Kraft elcertifikat för mikroproduktion?

Nej vi köper inte elcertifikat för mikroproduktion då det ofta handlar om små volymer.
Dom är tvungna att köpa el till spotpris.
 
  • Älska
Sittställning
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.