Sittställning
D Davoda skrev:
Jag var av uppfattningen att du i ett "vanligt" elavtal får tillbaka värdet av överskottselen till det värde den hade under produktionstiden (sommaren).
I detta så får jag väl tillbaka lika många kilowatt som jag "lånar ut" men nu till värdet som de har under vintermånaderna. Och det är väl oftast, ej i år, högre på vintern.

Du får gärna rätta mig om jag fattar det fel?

Är det inte en myt att det är högre på vintern ?

Men oavsett ser Skellefteå med 16öre på såld el bättre ut.. men jag har faktist inte ens läst och råkat genom allt. Tyckte dom skrev det så fult att jag antar dom vill lura mig :crysmile::rofl:
 
Sittställning Forlowt skrev:
Är det inte en myt att det är högre på vintern ?

Men oavsett ser Skellefteå med 16öre på såld el bättre ut.. men jag har faktist inte ens läst och råkat genom allt. Tyckte dom skrev det så fult att jag antar dom vill lura mig :crysmile::rofl:
Alla vill alltid lura av oss pengar.
En annan fördel (tänker jag) är att elräkningarna kommer vara jämnare över året. Inte +2000 på sommaren och -2000 på vintern
 
Elpriset är definitivt generellt sett högre på vintern. Däremot är det en myt att det är dyrare att teckna fastprisavtal på vintern.
 
Sittställning
Tja ja, plus minus plus minus...

D Daniel 109 skrev:
Elpriset är definitivt generellt sett högre på vintern. Däremot är det en myt att det är dyrare att teckna fastprisavtal på vintern.
Så kanske det är ! Jag har inte så bra koll faktiskt.

Ny på det här med paneler, om jag kan klämma ut lite extra på att inte ha jämnare fakturor så gör jag gärna det, man räknar ju öre trots allt.
 
Eriksgatan
Sittställning Forlowt skrev:
Köper Skellefteå Kraft elcertifikat för mikroproduktion?
Nej vi köper inte elcertifikat för mikroproduktion då det ofta handlar om små volymer.
Va? Jobbar du på Skekraft? Jag skrev ju att Skekraft inte köper dem. De och de flesta andra stjäl alla "små" volymer, buntar ihop dem och säljer dem. En del bolag som har mer skam i kroppen än "försöker-säga-upp-bundna-avtal -bolaget", använder vinsterna från detta till att ge en rabatt så att man kan få några ören lägre pris än timspotpriset vid timdebiteringsavtal. Så har vi själva det.
 
Sittställning
Eriksgatan Eriksgatan skrev:
Va? Jobbar du på Skekraft? Jag skrev ju att Skekraft inte köper dem. De och de flesta andra stjäl alla "små" volymer, buntar ihop dem och säljer dem. En del bolag som har mer skam i kroppen än "försöker-säga-upp-bundna-avtal -bolaget", använder vinsterna från detta till att ge en rabatt så att man kan få några ören lägre pris än timspotpriset vid timdebiteringsavtal. Så har vi själva det.
Tja ,

Se bild.
 
  • Skärmdump av FAQ-sidan hos Skellefteå Kraft om mikroproduktion av el med öppnad svarsruta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Eriksgatan
Sluta gärna att trolla! Jag skrev ju att jag skrev att Skekraft INTE köper dem.
Men det betyder inte att de inte existerar.
De köps inte, de stjäls och säljs.
 
Sittställning
Eriksgatan Eriksgatan skrev:
Sluta gärna att trolla! Jag skrev ju att jag skrev att Skekraft INTE köper dem.
Men det betyder inte att de inte existerar.
De köps inte, de stjäls och säljs.
Varför e du arg ?

Menar du att någon snott något som e mitt ?
 
Eriksgatan Eriksgatan skrev:
Sluta gärna att trolla! Jag skrev ju att jag skrev att Skekraft INTE köper dem.
Men det betyder inte att de inte existerar.
De köps inte, de stjäls och säljs.
Nej, det gör de inte. De existerar inte.
 
B Birgitta64 skrev:
Det undrar jag också, är helkund hos Eon, fick 1 krona extra första året, nu spotpris plus en mindre allmosa.
Det är väl inte mer än rätt att E.on betalar lite högre första året med tanke på deras höga avgifter.
 
Eriksgatan
Sittställning Forlowt skrev:
Varför e du arg ?
Menar du att någon snott något som e mitt ?
Jag är irriterad över att du inte läser vad jag skriver innan du kastar dig på tangenterna och skriver. Det vållar en massa onödigt arbete.
Och ja, man kan gott säga att någon snor det som är ditt. Värdena som utbetalts har gått ned på senare år på både ursprungsgarantier och elcertifikat och är numera oftast bara värt några hundra kronor per år. Tidigare kunde det vara tusenlappar. För att minska administrationskostnaden för små utbetalda belopp, har man nu slängt på en avgift med syfte att villaägare inte ska fina det värt omaket att registrera sin solelproduktion till Energimyndigheten. Många bäckar små..., så en massa ursprungsgarantier blir då inte utfärdade.
Som du kanske minns, så har elkonsumenter som vill välja att köpa enbart grön energi eller enbart solenergi, ofta fått betala ett lite påslag mot att köpa en blandad elmix. Så det finns ett mervärde i att din producerade solel har ett garanterat ursprung från att vara just solel, eftersom elhandlarna kan ta mer betalt för sådan el.
Den här sidan förklarar bra hur det fungerar.
Del 1: Elcertifikat och ursprungsgarantier för solceller, en introduktion - Solcellskollen
 
Sittställning
Eriksgatan Eriksgatan skrev:
Jag är irriterad över att du inte läser vad jag skriver innan du kastar dig på tangenterna och skriver. Det vållar en massa onödigt arbete.
Och ja, man kan gott säga att någon snor det som är ditt. Värdena som utbetalts har gått ned på senare år på både ursprungsgarantier och elcertifikat och är numera oftast bara värt några hundra kronor per år. Tidigare kunde det vara tusenlappar. För att minska administrationskostnaden för små utbetalda belopp, har man nu slängt på en avgift med syfte att villaägare inte ska fina det värt omaket att registrera sin solelproduktion till Energimyndigheten. Många bäckar små..., så en massa ursprungsgarantier blir då inte utfärdade.
Som du kanske minns, så har elkonsumenter som vill välja att köpa enbart grön energi eller enbart solenergi, ofta fått betala ett lite påslag mot att köpa en blandad elmix. Så det finns ett mervärde i att din producerade solel har ett garanterat ursprung från att vara just solel, eftersom elhandlarna kan ta mer betalt för sådan el.
Den här sidan förklarar bra hur det fungerar.
Del 1: Elcertifikat och ursprungsgarantier för solceller, en introduktion - Solcellskollen
Äh jag saxa bara vad som stod och du går i taket.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Eriksgatan
Sittställning Forlowt skrev:
Äh jag saxa bara vad som stod och du går i taket.
Exakt. Du postar innan du ens läser vad den du postar till redan har svarat. Dålig netikett. Var snäll och besvara inte mina inlägg mer förrän du förstått varför gud gav dig två öron men en enda mun.
 
Eriksgatan Eriksgatan skrev:
Jag är irriterad över att du inte läser vad jag skriver innan du kastar dig på tangenterna och skriver. Det vållar en massa onödigt arbete.
Och ja, man kan gott säga att någon snor det som är ditt. Värdena som utbetalts har gått ned på senare år på både ursprungsgarantier och elcertifikat och är numera oftast bara värt några hundra kronor per år. Tidigare kunde det vara tusenlappar. För att minska administrationskostnaden för små utbetalda belopp, har man nu slängt på en avgift med syfte att villaägare inte ska fina det värt omaket att registrera sin solelproduktion till Energimyndigheten. Många bäckar små..., så en massa ursprungsgarantier blir då inte utfärdade.
Som du kanske minns, så har elkonsumenter som vill välja att köpa enbart grön energi eller enbart solenergi, ofta fått betala ett lite påslag mot att köpa en blandad elmix. Så det finns ett mervärde i att din producerade solel har ett garanterat ursprung från att vara just solel, eftersom elhandlarna kan ta mer betalt för sådan el.
Den här sidan förklarar bra hur det fungerar.
Del 1: Elcertifikat och ursprungsgarantier för solceller, en introduktion - Solcellskollen
Det är bara det att du har fel. Om anläggningen inte är registrerad (vilket det inte är värt att göra) så utfärdas inga certifikat. Så det är ingen som snor dem, efter som de inte finns.

Värdet på elcertifikat har gått ner så mycket att de inte är värda att hålla på med eller har en märkbar påverkan på marknaden. Det är mest en rubrik som elhandlare kan sätta på fakturan för att dölja sina påslag.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.