Hej

Kommunen har precis skickat ett kuvert till mig "för kännedom", med min grannes bygglovsansökan. Detaljplanen i vårt villaområde säger att huvudbyggnad får uppföras 4.5 meter ifrån tomtgräns. Komplementsbyggnad upp till 35 kvadratmeter får anläggas 1 meter ifrån tomtgräns utan bygglov. I övrigt så får man söka om bygglov för att uppföra komplementsbyggnad 1 meter ifrån granne. Min granne har nu ansökt om bygglov för att förlänga sin nuvarande carport till en 20 meter lång barriär mot vår tomt, 1 meter ifrån vår tomtgräns. den kommer att vara 4 meter bred, han kommer att bygga ihop denna byggnaden med huvudbyggnaden. Han skriver att det skall användas till hobbyrum, förråd, träningsrum. Detta kommer att bygga in oss och ta hela vår utsikt mot en å, vilket är den stora poängen med vår tomt. Är det rimligt att han kommer att få bygglov för detta. Vad kan jag göra? Någon som vet?

Mvh

Vattenutsikt
 
Jag är inte rätt person att bedöma om han kommer att få bygglov, men vad gäller att han tar er utsikt så kan jag inte se att det borde påverka bygglovet. Det brukar heta att man inte äger sin utsikt och det kan ju vara så att er granne inte tycker om att ni sitter och tittar över hans tomt och inte vill ha någon insyn.
 
Iom. att den byggs ihop med huvudbyggnaden så är det inte längre en komplementbyggnad. Ytan skall då räknas in i huvudbyggnaden. Frågan blir då: Hur stor blir hans totala byggarea, och hur mycket tillåter detaljplanen. Om han får problem med det så kan han troligen gå runt regeln genom att rita "isär" byggnaderna, och senare svart bygga ihop dem.

Men även en komplementbyggnad på 80kvm är i många detlajplaner inte möjligt.

Om byggplanerna strider mot detlajplanen, och ex. överskrider tillåten area stort, då skall han inte kunna få bygglov. Om du markerar mot kommunen att du inte kommer att godkänna detta så kommer de att neka honom bygglov. De vill inte förlora ett överklagande. är det bara en smärre överyta så kan kommunen godkänna det som mindre avvikelse.

Det finsn exempel här på byggahus där en person vann ett överklagande som just handlade om missad utsikt, trots att bygget helt höll sig inom detaljplanen. I det fallet handlade det om att grannen kunde placera sin utbyggnad på tomten så att den inte störde utsikten.
 
Du ska naturligtvis påtala för kommunen att du kommer ha invändningar mot detta, och på vilka grunder, samt hänvisa till gällande detaljplan och att du motsätter dig större avvikelser som detta. Enklast är att ringa handläggaren på kommunen i ett första skede, så lär du rimligtvis få en ganska god känsla för hur de ser på saken också..
 
Han kommer inte att överskrida maximal byggnadsarea på tomten. det finns ingen specifik gräns för hur stor en komplementsbyggnad får vara i detaljplanen vad jag kan utläsa. Kan kommunen ta hänsyn till att det även skuggar min uteplats/trädäck? Om han får igenom bygglovet, är det någon mening att överklaga? Hur länge kan jag förhala byggstarten? Är det någon ide att blanda in en jurist, tips på sådan? Vi är helt knäckta av detta, det förstör allt.
 
Men står det något om komplementbyggnad utöver att de är lovfria om de är under 35kvm? I så fall så skall det inte gå att få bygglov heller om de är större. Detaljplanen beskriver vad du får bygga, det som inte står, det får du heller inte bygga. Står det specifikt att en komplementbyggand får vara hur stor som helst (vilket verkar mer än osannolikt) så får man givetvis bygga stort. Däremot så (tror jag) att om huvudbyggnaden inte når upp till sin maxstorlek, då får man använda den återstående ytan till en extra byggnad på tomten.

Det låter som en lite udda plan om man kan bygga ytterligare 80kvm utan att överskrida maxytan, eller så är huvudbyggnaden väldigt liten.
 
Mycket intressant, om han nu måste använda den återstående ytan för en extra byggnad på tomten så bör han väl ligga 4.5 meter ifrån min tomtgräns (vilket är regeln för huvudbyggnaden) såvida jag inte ger mitt medgivande till annat, eller? Han kan definitivt bygga ytterligare 80 kvm utan att överskrida maxgränsen, hans huvudbyggnad är ca 100 kvm och han får bygga totalt 250 kvm. Det står ingenting utöver de lovfria 35 kvm angående komplementsbyggnad. Tror du att jag har möjlighet att hindra denna katastrof? Hur får jag kommunen att förstå detta?
 
Nu är jag ingen expert så ta det fört vad det är, men min spontana åsikt är att om han vill bygga närmare än 4.5 m från tomtgräns behöver han ditt medgivande (eftersom det blir en del av huvudbyggnaden). Jag kan dock tänka mig att bygglovshandläggaren anser att eftersom befintligt garage redan ligger 1 m från tomtgränsen så är det OK att förlänga det utan ditt medgivande, med motiveringen att "det hamnar lika långt från din gräns som idag, bara det att det blir utmed en längre sträcka".
 
Ska det byggas ihop med befintlig huvudbyggnad är det ju 4,5 meter som gäller. Är det inte en ihopbyggnad så är det en komplementbyggnad och då är det max 35 kvm. Ring handläggaren på kommunen, informera denne om din ståndpunkt och ställ frågor om ovanstående så du vet hur de verkar resonera. Är du avigt inställd kan det även påverka dom.
 
Observera att om han vill bygga huvudbyggnad närmare din gräns än 4,5 m, så måste kommunen "höra dig". Det innebär inte att du har ett absolut veto mot detta. Om avvikelsen kan anses vara mindre, så har kommunen rätt att bevilja bygglovet även om du motsätter dig detta. Din åsikt om bygget tas då i beaktande som en del av beslutsmaterialet, men det är alltså inte nödvändigt för lovet att du godkänner.
 
O
vattenutsikt skrev:
Om han får igenom bygglovet, är det någon mening att överklaga? Hur länge kan jag förhala byggstarten?
Du kan säkert förhala ganska länge men du förlorar enbart på att jävlas med grannen. Det är sandlåde nivå att förhala bara för att jävlas. Men överklaga kan du alltid göra, det är din fulla rätt. Men betänk att det är inte säkert att du vinner.
 
Jag har själv varit i din situation och kände att jag ville svara på ditt inlägg. Min granne sökte och fick igenom ett bygglov av ett garage som helt täckte min sjöutsikt vid vår sommarstuga. Jag blev förstås mycket mycket besviken och bombarderade kommunen med argument mot att tillåta garagebygget. Utan resultat kan tilläggas. De lyssnade och förstod mina argument, men menade att de inte har rätt att neka ett bygglov i och med att detaljplanen följdes. Jag funderade precis som du på att överklaga bygglovet, men avstod då jag efter att ha pratat med jurister förstått chansen att få igenom detta var minimal då detaljplanen följdes.

Om bygget följer detaljplanen så finns det ofta inte så mycket att göra, men möjligheten att överklaga ett beviljat bygglov finns ju alltid. Om jag förstod dig rätt så tillåter detaljplanen i ditt fall att man bygger komplementbyggnad 1 meter från tomtgräns. Någon skrev ovanför att det inte är en komplementbyggnad längre om man bygger ihop denna med huvudbyggnaden, men många kommuner tillåter att komplementbyggnader byggs samman med huvudbyggnaden. Komplementbyggnaden är då fortfarande en komplementbyggnad i dessa fall. Hur det är i din kommun vet inte jag. Vad gäller överklagande brukar det väl ta c:a 1 år i handläggningstid, men det faktum att du överklagar behöver inte hindra din granne från att börja bygga. Dock gör han detta på egen risk, ifall din överklagan går igenom och han kan då tvingas riva bygget.

Tyvärr är det ju så för er, precis som för mig och alla andra, så att man köper sin tomt, inte sina grannars och man måste räkna med att grannarna utnyttjar den byggrätt som följer med detaljplanen.

Hoppas att det löser sig för er!

/Anders
 
En sak till, kan ni inte prata med grannen och se om han kan byggga sitt 'hobbyrum, förråd, träningsrum' i direkt anslutning till huvudbyggnaden istället för i anslutning till sin befintliga komplementbyggnad? Om han går med på detta borde ju tillbyggnaden hamna minst 4.5 meter från tomtgräns, förutsatt att huvudbyggnaden idag inte ligger närmare än så. Nu vet jag ju inte hur tomten ser ut och hur byggnaderna är placerade, och om detta alls är möjligt i ert fall, men det kan ju vara värt ett försök. Det är ju klart att även en sådan lösning kan skymma er utsikt, men känslan att bli inbyggd kanske minskar.

Lycka till!
 
Tack för alla svar! Det jag funderar över är om det följer detaljplanen eller ej, det enda som står avseende komplementsbyggnad är följande "komplementsbyggnad, fristående eller sammanbyggd med huvudbyggnad skall placeras 1 m från tomtgräns" Sedan står det också" komplementsbyggnad om max 35 kvm 1 m från tomtgräns får uppföras utan bygglov" Min granne söker ju bygglov för 80 kvm komplementsbyggnad. Så som "hempularen" bedömer det i ett inlägg här så bör han ju inte få bygglov för en komplementsbyggnad som är större än 35 kvm. Det står ju inte uttrycligen att en komplementsbyggnad får vara hur stor som helst eller att den får vara upp till 80 kvm eller något liknande. Är det någon som vet vad som gäller?
 
Står det inget ytterligare om komplementsbyggnad än 35kvm utan bygglov, underförstått - större krävs bygglov, kan det nog sluta tråkigt för dig det här..

Ring kommunen och fråga om detaljplanen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.