R rispalt skrev:
an ser på deras MAFI beräkning att de har fel position (geografisk). Var i Sverige de utgått från vet jag inte då koordinaterna inte delges.
Det är snölasten som är mest intressant. Så länge de har räknat med rätt snölast är själva positionen irrelevant. Dvs. det måste vara korrekt snölast för Sthlm. Sen avrundar man avståndet "neråt" så fästen får plats i betongpannornas "dal" (om du har betongpannor).
 
Tack,
Jag tänker också att det är (snö) lasten som till stor del avgör avståndet och att det är pannan som bär MAFI fästet (läkt indirekt förståss). Snölast borde öka med lägre vinkel, därmed tätare infästning.

MAFI har ju en konstruktion som verkar kunna fördela trycket på takpannan med sin form. Konkurrenten SDEC tex är nog mer utmanande för takpannan med sin mindre yta.
Mafi har 2 olika fästen, den ena ligger i dalen (91267) emedan den jag föreslås (91367) ligger på "nock". (91267 har bättre "data")

Klimatkartor: Boverket
Mafi fästen: 91367 91267
 
Då jag inte känner parametrar som MaFi använder i sin beräkning kan jag inte säga om det är rätt eller inte. I mitt fall (Uppsala, 45-graders tak, betongpannor, fästen "i dal") blev avståndet 30-45cc.

Du kan kanske försöka få tag på Excel:en och plugga in sina värden: vinkel på taket, fästemodell och förväntad snölast. Ifall leverantören inte kan påvisa hur de har räknat ut värden och inte vill dela med sig med Excel:en är det kanske enklast att kontakta MaFi, ge dem värden och be om second-opinion?
 
Förstår att det inte går att säga, men bra med en referens!

Excel kanske var tidigare, MAFI har ett verktyg som bara är tillgängligt för entrepenör. "ESICS":
Lär dig beräkna MAFI's solpanelsfästen i ESICS
De måste uppskatta det lokala terräng förhållandet "terrain_category", där är det lite subjektivt. I övrigt Inte mycket entrepenör behöver veta mer än takets fysiska mått.
 
  • Gilla
Zakalwe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.