Zakalawi,
tackade firman dig för hjälpen?
Du har nu besparat dem väldigt mycket arbete jämfört om de skulle göra hela installation felaktigt klar och fått riva ner allt och göra om från början. De borde betala dig för denna stora hjälp.

Som de försökte göra hos dig, kan de säkert redan ha gjort hos andra inte ont anande kunder.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Allt är utrett. Det blev ett misstag i kommunikationen. Slutet gott allt gott.
 
A Arnodt skrev:
Som de försökte göra hos dig, kan de säkert redan ha gjort hos andra inte ont anande kunder.
Tror inte det. Jag känner dem privat. Det har enligt uppgift skett ihopblandning vid beställning och takmontörerna (som är ett separat bolag) monterade bara det de har fått levererat utan att fundera mer om det hör ihop. K2 har man tydligen väldigt brett mellan fästen på.

Jag jobbar yrkesmässigt med felhantering. Fel händer. Det hör till. Det viktiga är att man fångar det tidigt samt åtgärdar det långsiktigt så det inte händer igen.
 
Zakalwe, hur löste ni det? Tog de ner allt och gjorde om? Jag har precis gjort en besiktning och det visar sig vara MAFI och K2 precis som du, vilket besiktningsmannen såklart underkänner pga. garantierna. Dock har min installatör (också underleverantör) tagit över garantin. Men vem vet hur länge de finns kvar... Vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga då allt är uppe på taket och det verkar som de använder detta systemet på typ alla tak enligt säljaren.
 
Är det samma installatör i bägge fallen ?
 
Vet ej vad det är för installatör trådskaparen har använt, men vet att det är flera installatörer som har blandat tillverkare från tidigare diskussioner med andra i samma sits.
 
J jonas. skrev:
Vet ej vad det är för installatör trådskaparen har använt, men vet att det är flera installatörer som har blandat tillverkare från tidigare diskussioner med andra i samma sits.
Vilken installatör har du haft hos dig ?
 
Hej!

jag bad om Mafi ’allt’ eller K2 ’allt’. Men ej blandat då beräkningsunderlag inte stämmer samt garantier inte gäller.

Det där att de ’tar över garanti’ skulle jag inte t på allvar. Blåser panelerna av kommer försäkringsbolag bara skratta åt dig om de ser att det inte är installerat enligt installationsanvisningar. Och lycka till med att jaga solcellsbolaget som kanske inte finns då.

Skulle du gå med på att ha SAAB bromsskivor på din Volvo om lokala mekanikern säger att han tar över garantin?


K2 fästen har helt annorlunda montering än Mafi. Man kan inte blanda och sen ta den kalkyl man tycker mest om (den som är billigast).
 
J jonas. skrev:
Zakalwe, hur löste ni det? Tog de ner allt och gjorde om? Jag har precis gjort en besiktning och det visar sig vara MAFI och K2 precis som du, vilket besiktningsmannen såklart underkänner pga. garantierna. Dock har min installatör (också underleverantör) tagit över garantin. Men vem vet hur länge de finns kvar... Vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga då allt är uppe på taket och det verkar som de använder detta systemet på typ alla tak enligt säljaren.
Hur gick det för dig? De har lovat komma med beräkningar och korrekta fästen för min installation...
 
Z Zakalwe skrev:
Hur gick det för dig? De har lovat komma med beräkningar och korrekta fästen för min installation...
Har inte fått någon återkoppling än, 20 dagar sen jag mailade dem första gången och 10 dagar sen jag påminde. Skönt att det verkar lösa sig för dig!
 
Nu fick jag beräkningsunderlag mailad till mig och ny leverans av monteringsdetaljer (enbart Mafi). ’K2’ aluskenor ska demonteras och ersättas med Mafi ditto. Från beräkningen framgår att det ska finnas tre gånger så många fästen.
 
Z Zakalwe skrev:
Nu fick jag beräkningsunderlag mailad till mig och ny leverans av monteringsdetaljer (enbart Mafi). ’K2’ aluskenor ska demonteras och ersättas med Mafi ditto. Från beräkningen framgår att det ska finnas tre gånger så många fästen.
Då har installatören sparat troliga 100-150kr/fäste/krok. T.ex 35st paneler innebär ca 140st krokar om det är ESDEC CF EVO. Har de bara satt 50 krokar/fäste hos dig ?
 
Uppdatering: nu blev allt monterat med korrekta MaFi fästen och skenor. Kablaget gömdes under pannorna. Det blev c-c 30 mellan samtliga fästen (det gick åt många fler fästen). Det är rent under paneler och det kommer att sitta som berget.

Tack för all input.
 
  • Gilla
knightjocke
  • Laddar…
Hej Zakalwe, skulle du eller någon med MAFI dela vind/last beräkning?

För vårt tak har de beräknat 75cm CC mellan fästen, 27grader taklutning, betongpannor, Stockholmsregionen.
Känns lite snålt då pannan ska bära all last. Man ser på deras MAFI beräkning att de har fel position (geografisk). Var i Sverige de utgått från vet jag inte då koordinaterna inte delges.
Entrepenör har gjort fel flera ggr tidigare på vårt hus så något förtroende finns inte.

Produktsida för en takpannekonsol, MAFI-märkt, med pris, kundrecension, och inköpsalternativ.
 
R rispalt skrev:
Hej Zakalwe, skulle du eller någon med MAFI dela vind/last beräkning?

För vårt tak har de beräknat 75cm CC mellan fästen, 27grader taklutning, betongpannor, Stockholmsregionen.
Känns lite snålt då pannan ska bära all last. Man ser på deras MAFI beräkning att de har fel position (geografisk). Var i Sverige de utgått från vet jag inte då koordinaterna inte delges.
Entrepenör har gjort fel flera ggr tidigare på vårt hus så något förtroende finns inte.

[bild]
Det är inte pannor som bär paneler utan läkten (med MaFi-fästen)

Jag har 45-graders taklutning så i mitt fall blir det tätare mellan fästen. Din installatör ska maila dig beräkningsunderlaget med redovisad "data" (=taklutning, snölast utifrån var du är osv). Beräkningen är egentligen bara en Excelfil. I mitt fall blev det typ 30cm C-C på kanterna men 45cm C-C i mitten. För enkelhetens skull blev det 30 C-C på allt.

Eftersom du har ganska låg lutning kan det stämma med 75cm C-C men de måste kunna motivera med underlag. Som sagt funkar det garanterat med 100 C-C men det är en ren juridisk fråga då försäkringsbolag kommer att hitta varenda felaktig detalj för att slippa betala om det skulle hända något (t.ex. att det blir storm och de blåser av). Då är det viktigt att kunna påvisa att man har följt beräkningen.

Min devis är: Hellre en tusenlapp extra i materialkostnad än en "liability" genemot försäkringsbolag.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.