Tända Herrnhut-stjärnor i fönster och i juldekor med kottar och gröna växter.

Denna vecka tävlar vi ut hela fem stycken julstjärnor från Byggfabriken. Två vinnare får två stjärnor var och en vinnare får en stjärna.

En Herrnhut-stjärna består av 17 fyrkantiga och 8 trekantiga spetsar som sätts samman till en stjärna. Herrnhut-stjärnan tillverkas fortfarande för hand, precis som när tillverkningen startade i den tyska staden Herrnhut på 1800-talets första hälft. Stjärnan har Ø 13 cm, är avsedd för inomhusbruk och levereras med ledlampa, transformator och ca 3 m sladd.

Totalt värde: 2 225 kr (445 kr/st)

Så här tävlar du:
Allt du behöver göra är att svara på en fråga samt motivera varför just du borde vinna.
Fråga: Vilket karmdjup har Byggfabrikens innerdörrar?


Posta ditt svar och din motivering längst ner i den här tråden. Vinnaren utses fredagen den 19 november.
OBS: Vi förbehåller oss rätten att utse en ny vinnare om vinnaren ej kunnat nås inom två veckor.
-----------------------------------------------
Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren. Lägg gärna in en bild på vårt Forum av vinsten när den är på plats! Vi tackar Byggfabriken för att de sponsrar den här tävlingen.
 
  • Gilla
SusanneBlomman och 4 till
  • Laddar…
92 mm
Motivering: jag borde vinna eftersom jag älskar julen
 
Karmdjupet på innerdörrarna är 92mm.

Jag vill gärna vinna och ge stjärnan till min julstjärnegalna sambo
 
En stjärna, eller två, som kommer förgylla stämningen i mina nymålade fönster. Jullådan med stjärnor tappades i flytten.

Karmmått 92mm
 
Svar: 92 mm
Motivering: Vår tillbyggnad är nyligen färdig men leveransdagen för möblerna vi beställt flyttas hela tiden fram. Dessutom är jag och frugan inte helt överens om vilka möbler vi ska beställa… Vore fint att åtminstone kunna pynta fint i våra två trekantiga fönster över skjutdörrspartiet!
 
92mm
Litet stiligt Hyreshus med 6 lägenheter söker vackra Adventsstjärnor.
Jag kan erbjuda 2 vackra fönster med julgardiner i trapphuset.
Svar till Strålande jul.
 
92 mm.
Min fru har dragit så jag har inga stjärnor kvar.
 
Karmdjupet är 92 mm.

Sonen älskar stjärnors glimma,
i adventstidens mörka timma
Sprider härligt juleljus,
i vårt annars dunkla hus
Hänger gärna upp några till,
om pappan då får som han vill
 
T
92 mm. Jag bör vinna om ni frångår den traditionella julgirigheten och istället hedrar julens anda och vill hjälpa de som aldrig vinner något.
 
92 mm är rätt svar

Eftersom jag har julpyntsförbud och inte får köpa julpynt, tänkte jag att om jag vinner julpynt så kan hövdingen inte säga nej

Charlotta josefsson tenhult
 
Karmdjup 92mm.

För när en stjärna hänger i gardinstången
Får mina drömmar liv igen
Och som ett barn som tror på kärleken
Kommer julen till mig igen
Och när en stjärna hänger i gardinstången
Får mina drömmar liv igen
Drömmar på kärleken igen
Om barn med tindrande ögon
Drömmande om jul igen.
 
92 mm
Det enda julpynt min sambo tycker är fint. Vill ge dem som ett litet tack för att han renoverat vårt badrum på egen hand sedan vi fick bebis i september - trots att han hatar att bygga…
 
Svar: 92 mm

Jag vill vinna för att vi håller på att renovera mina föräldrars gamla stuga och allt är KAOS! Men... de gamla fönstren är så vackra... tänk att få hänga upp en så vacker julstjärna, det skulle kunna rädda hela julen! :D
 
92 cm
Motivering, vill med stjärnan överraska dottern som älskar advent.
 
Karmdjupet är 92mm.

En mörk årstid som vintern kräver bra belysning. Ensamhet och depression är vanligt och en stjärna skulle lysa upp fint och sprida glädje med sitt hantverk. Om jag vann skulle jag ge bort den till en vän som behöver uppmuntran och ljus i denna mörka årstid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.