K KjellTimell skrev:
Du behöver inte bila/gräva hela vägen, gräv såpass att du får på på 2x45 eller liknande för att S'a ut röret lite från väggen.
Tack för svar.
Nu har jag ingen böj framför mig men det blir ju helt en bra bit ner.

På ett ungefär hur bökigt ska man tro att det är. Något man fixar på en förmiddag?
 
N nybyggarn3 skrev:
Tack för svar.
Nu har jag ingen böj framför mig men det blir ju helt en bra bit ner.

På ett ungefär hur bökigt ska man tro att det är. Något man fixar på en förmiddag?
Vid närmare eftertanke är det nog ingen bra idé. Kollade igenom korten i telefonen och det ligger en golvvärmeslang nära röret, i riktningen det skulle behöva flyttas.
 
Staffans2000
Som sagt. Fuska lite.
 
Jag tycker nog du skall bila. Blir mycket bättre, exentrar osv ställer ofta till det. Troligtvis skall du bo där en längre tid, så varför inte ta och göra det ordentligt.
 
R RoBo skrev:
Jag tycker nog du skall bila. Blir mycket bättre, exentrar osv ställer ofta till det. Troligtvis skall du bo där en längre tid, så varför inte ta och göra det ordentligt.
Ligger nog mycket i det. Började tänka samma sak själv, tills jag hittade bilderna från innan gjutning som visar att det ligger en golvvärmeslang i stort sett mot röret.
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Som sagt. Fuska lite.
Tipset är noterat:) Skulle nog kräva en excentrisk stos eftersom avståndet blir så litet att det inte bara blir problem med tätskikt
 
Vad är problemet med excentriska stosar, och hur stort är problemet? Gissar att det har att göra med att det blir trängre för skiten att hitta ut? Kanske är ett mindre problem om antalet mm förskjutning inte är så stort?

Bortsett från tätskikt, hur litet avstånd mellan rör och vägg kan fungera med muggen? Kanske finnas skillnader mellan modeller som gör att vissa är mer lämpliga om det är trångt mot väggen?

Får passa på att tacka för all input så här långt!
 
En golvvärmeslang är ju inga problem, allra helst när du vet om den. Och skulle det gå fel är det helt ok att laga den.
 
R RoBo skrev:
En golvvärmeslang är ju inga problem, allra helst när du vet om den. Och skulle det gå fel är det helt ok att laga den.
Tycker det ser lite bökigt ut. Slangarna ligger i den riktning som röret behöver flyttas.
 
  • Oorganiserade slangar på en byggarbetsplats med rödvit byggnation i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Flytta rören i väggen då ?
 
R RoBo skrev:
Flytta rören i väggen då ?
Tyvärr inte aktuellt då det handlar om golvvärmeskåpet och slangarna som går ner i plattan
 
K
Jag ser inte problemet, du ser att du har 2 GV-rör dikt mot röret, i övrigt är det rätt fritt.
Ta dit en håltagare som kan kärnborra 60-70mm ut från befintligt avloppsrör, så går det fritt mot GV-slingorna.

I bakkant och på sidorna om bef. avloppet ser det tämligen fritt ut, bila bort betongen där och gräv i isoleringen.
Gräv även bort isoleringen som ligger under sparningen. Sen får du mäta på olika rördelar så att din S-ning kommer rätt för att kunna trycka ner en slätände i nya hålet och ansluta mot S-ningen.

Toan hamnar en bit ut, men då kan du ju iaf ansluta tätskikt, sen på med en excenter för att få bak toan lite.
 
K KjellTimell skrev:
Jag ser inte problemet, du ser att du har 2 GV-rör dikt mot röret, i övrigt är det rätt fritt.
Ta dit en håltagare som kan kärnborra 60-70mm ut från befintligt avloppsrör, så går det fritt mot GV-slingorna.

I bakkant och på sidorna om bef. avloppet ser det tämligen fritt ut, bila bort betongen där och gräv i isoleringen.
Gräv även bort isoleringen som ligger under sparningen. Sen får du mäta på olika rördelar så att din S-ning kommer rätt för att kunna trycka ner en slätände i nya hålet och ansluta mot S-ningen.

Toan hamnar en bit ut, men då kan du ju iaf ansluta tätskikt, sen på med en excenter för att få bak toan lite.
Tycker det ser vanskligt ut. Jag tror slangarna är ivägen för att borra 60 mm framför röret.
 
Jag är inne på följande:
Regla väggen med en nisch (smalare reglar bakom muggen. Att regla väggen är egentlig det brådskande få jag behöver få färdigt för montage av ventilationsaggregat på baksidan. Badrummet är månader bort.

Sen kan vi sätta tätskiktet in i nischen och antingen montera en vägghängd mugg eller sätta för nischen, kakla väggen slätt, och sätta en excentrisk stos så att en vanlig mugg går dit. Skulle jag ändrar mig och få för mig att fuska lite med tätskikt så går det alltid att bygga bort nischen innan tätskikt.
 
Snubblade över denna tråd idag, som råkar vara dagen då plattsättaren blev färdig med badrummet. Löste sig väldigt smidigt efter tipps från plattsättaren. Jag kapade in plyfan mellan reglerna i stället för att sätta den utanpå. Plyfan fästes med en list som skruvade och limmandes på regel och i skivan. För att ytterligare styva upp det hela limmade och skruvade jag även gipset.

På detta sätt sparade vi 15 mm och nådde nästan fram till 60 mm mellan avlopp och vägg. Dessutom fick vi 15 mm bredare badrum:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.