Tack för svar igen. Snyggt blev det dessutom. Vilken typ av fixtur/toalett har du använt? Hur är servicemöjligheterna, kommer man åt vattenanslutning, spolmekanik mm efter inbyggnad?
 
Geberit fixtur och skål är det (y) Jepp allt går att serva om man demonterar spolknapparna(y)
 
P Patzie skrev:
Geberit fixtur och skål är det (y) Jepp allt går att serva om man demonterar spolknapparna(y)
Aha, jag tänkte att hyllan ovanför muggen kanske gick att öppna, så är alltså inte fallet?
 
  • Gilla
Cricket
  • Laddar…
Nej denna är helkaklad, men man kan göra den öppningsbar om man vill, lr lägga en bit bänkskiva som topp osv
 
P Patzie skrev:
Nej denna är helkaklad, men man kan göra den öppningsbar om man vill, lr lägga en bit bänkskiva som topp osv
Tack för svar. Det tolkar jag som att den kan byggas ut hela vägen upp till tak, vilket nog skulle vara en fördel i vårat fall.

Hur djup måste utbyggnaden bli, alltså från tätskikt till kaklet bakom muggen?

Ber om ursäkt för min okunskap i området. Idag är första gången under över ett år av planerande och byggande som jag överväger vägghängd toalett.
 
Beror lite på vart avloppet kommer upp kontra väggen, men bygger man de så tight mot röret de går(så nära vägg man kan) brukar de bli ca 20cm djupa. Vadå frågar man inget lär man sig inget (y)
 
Det enda jag kan säga om det här är att jag gillar ditt användarnamn :D
 
P Patzie skrev:
Beror lite på vart avloppet kommer upp kontra väggen, men bygger man de så tight mot röret de går(så nära vägg man kan) brukar de bli ca 20cm djupa. Vadå frågar man inget lär man sig inget (y)
Tack för svar.
Skulle man kunna svänga avloppet som ett S för att att komma närmare väggen. Tänker att fixturen skulle placeras på avloppet så att de livar i framkant.

Är det för att komma närmare väggen som du har en nisch bakom avloppet?
 
Nej i detta fall så är det en nisch för att avloppet inte gick att flytta så vart mindre än 6cm från vägg, nu blir de mer än 6cm för manschetten sånde blir godkänt :D
 
Staffans2000
Mitt lilla fuskalternativförslag låter mer och mer lockande tycker jag. Såvida du inte skall montera wc:t i duschen.
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Mitt lilla fuskalternativförslag låter mer och mer lockande tycker jag. Såvida du inte skall montera wc:t i duschen.
Lite lockande är det allt. Var dock i huset och mätte lite ner noga idag och det ser ut att bli närmare 20 än 30 mm, till väggens tätskikt.

Är inne på lösningen med en nisch bakom avloppet. Skulle fungera fint då det inte finns några rör där. Sen tänker jag att det antingen går att montera en vägghängd mugg eller sätta igen nischen efter tätskikt och kakla väggen slätt, för att sedan sätta en vanlig mugg ,med excentrisk stos, så den inte kommer i väggen.
 
Har du gjort avlopp och gjutning själv ?
 
R RoBo skrev:
Har du gjort avlopp och gjutning själv ?
Japp. Lite assistans av rörmokaren med avloppet men jag pekade med hela handen.

Är mest frörvånad över att jag lyckades pricka rätt med allt utom ett avlopp som tyvärr hamnade några centimeter fel
 
Kan någon förklara hur det skulle gå till att bila upp och flytta avloppet knappt 5 cm? Röret går rakt ner till dräneringsgruset, ca 40 cm.
 
K
Du behöver inte bila/gräva hela vägen, gräv såpass att du får på på 2x45 eller liknande för att S'a ut röret lite från väggen.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.