Hej,
Håller på att bygga hus och har insett att avloppet för WC hamnat för nära en innervägg. Väggen går inte att flytta p.g.a. slangar som kommer upp.

Avloppet består av en 110 mm muff placerad ca 20 mm under plattans ovansidan. Badrummet ska kaklas men som avloppet är nu skulle det bara bli ca 35 mm mellan bakkant avlopp och vägg. Hela badrummet ska spacklas för fall mot brunnen. Endast lokalt fall fixades under gjutning.

Går detta att lösa med någon excentrisk pryl som monteras innan spackling och ökar avståndet så att tätskiktet kan monteras på ett korrekt sätt?

Tack på förhand!
 
  • Avloppsmuff i betonggolv nära en innervägg i en husbyggnation, med kablar och en trävägg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inga tipps alls? Har kollat på excentriska WC-stosar men de jag hittat ska monteras efter tätskikt och löser alltså inte problemet.
 
  • Gilla
Bossesv
  • Laddar…
Staffans2000
Det blir svårt. Antingen får du bila upp avloppet, eller så blir det att du får fuska lite grann, och ansluta tätskiktet till den excentriska stosen likväl.

Förhoppningsvis kommer det någon som har mer pejl på rördelar än jag, och ger dig ett bättre tips.
 
Borde du inte kunna fortsätta upp med ett 110-rör som du tätat tätskiktet mot och sen använder du excentrisk stos när du monterar stolen? Röret som går upp kan ju avslutas i nivå med klinkers som hamnar en bit över tätskiktet?

Kanske är för nära väggen för att montera tätskikt enligt konstens alla regler med gummi-manchett och minsta avstånd till vägg me vet inte säkert. Bör stå i tätskiktsleverantörens instruktioner vad som krävs och i värsta fall kan man ju kontakta dem och höra hur man bör täta. Monterade Kiilto tätskikt en gång och hade nån fråga om avloppoch kontaktade deras säljare i region syd, fick svar ganska snabbt så det kan tänkas att du får bra svar därifrån!

Jag är glad amatör dock så ta inte min lösning som godkänd standard :)
 
Tss skrev:
Bör väl gå att ansluta tätskikt mot dessa vad jag förstår:

[länk]
Hej,
Jag trodde också det först men mejlade Jafo och frågade. De meddelande att deras stosar ska monteras efter tätskikt
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det blir svårt. Antingen får du bila upp avloppet, eller så blir det att du får fuska lite grann, och ansluta tätskiktet till den excentriska stosen likväl.

Förhoppningsvis kommer det någon som har mer pejl på rördelar än jag, och ger dig ett bättre tips.
Det är det jag är rädd för, att det står mellan att fuska eller bila.

Förstår inte hur det skulle gå till att bila och flytta avloppet några cm rakt ut från väggen. Röret går rakt ner genom platta och isolering.
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Borde du inte kunna fortsätta upp med ett 110-rör som du tätat tätskiktet mot och sen använder du excentrisk stos när du monterar stolen? Röret som går upp kan ju avslutas i nivå med klinkers som hamnar en bit över tätskiktet?

Kanske är för nära väggen för att montera tätskikt enligt konstens alla regler med gummi-manchett och minsta avstånd till vägg me vet inte säkert. Bör stå i tätskiktsleverantörens instruktioner vad som krävs och i värsta fall kan man ju kontakta dem och höra hur man bör täta. Monterade Kiilto tätskikt en gång och hade nån fråga om avloppoch kontaktade deras säljare i region syd, fick svar ganska snabbt så det kan tänkas att du får bra svar därifrån!

Jag är glad amatör dock så ta inte min lösning som godkänd standard :)
Problemet är som du är inne på att avståndet mellan rör och vägg blir för litet. Om jag fattat saker rätt ska det vara minst 60 mm.
 
  • Gilla
Nils82
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Problemet är som du är inne på att avståndet mellan rör och vägg blir för litet. Om jag fattat saker rätt ska det vara minst 60 mm.
Ok. Ja, det skulle jag nog inte svettas allt för mycket för! Är det 35mm mellan rör och vägg som tätskiktet ska fästas mot eller färdig vägg med kakel?

Oavsett så bör man kunna lägga tätskikt snyggt runt om och sen avsluta med en manchett som ligger över och går upp en bit på väggen i värsta fall. Kanske lite extra klet när man limmar dit det.

Men hör med tätskiktsleverantören. Avsteg från reglerna eller instruktionerna är allt annat än ovanligt och de kan säkert ge tips på hur du kan göra det bästa av situationen! Tror att en exentrisk stos i det läget snarare är en större risk än att låta röret gå upp rakt och täta lite nära väggen!
 
Om rören i väggen inte ligger precis bakom plyfan i vägg så kan ju en lösning va och göra en lite nisch bara bakom toaröret , så du får 6cm till ”vägg” sen bygga in med en fixtur när de e kaklat och klart så att man inte ser den fula nischen , nödlösning men ser bra ut när de e klart , bildexempel på hur ja menar,
 
  • Ofärdigt badrum med gipsväggar, utstickerande rör och en nisch bakom toarör, byggmaterial synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete i badrum med nisch bakom toaröret, inbyggda rör och laserpass.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
P Patzie skrev:
Om rören i väggen inte ligger precis bakom plyfan i vägg så kan ju en lösning va och göra en lite nisch bara bakom toaröret , så du får 6cm till ”vägg” sen bygga in med en fixtur när de e kaklat och klart så att man inte ser den fula nischen , nödlösning men ser bra ut när de e klart , bildexempel på hur ja menar,
Mycket intressant förslag. Gissar att det blir en vägghängd med inbyggd tank?

Finns det möjligtvis mer bilder?
 
N nybyggarn3 skrev:
Mycket intressant förslag. Gissar att det blir en vägghängd med inbyggd tank?

Finns det möjligtvis mer bilder?
Ja precis den sista bilden är innan kakling , tanken är redan inbyggd skickar en när den va klar:)
 
  • Ett modernt badrum före kakling med en vit toalettstol, inbyggd cistern, gråa väggkakel och mörkt golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Och på denna bilden ser du hur de blir med tätskiktet , då klarar man 6cm till vägg från avloppet och det syns ändå ej sen att de är byggt så, detta var ju dock vid en renovering men principen blir ju desamma (y)
 
  • Renoverat badrum med nytt tätskikt installerat nära avloppet, märkt med "Kiilto KeraSafe" logos.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P Patzie skrev:
Och på denna bilden ser du hur de blir med tätskiktet , då klarar man 6cm till vägg från avloppet och det syns ändå ej sen att de är byggt så, detta var ju dock vid en renovering men principen blir ju desamma (y)
Tack för det! Är det kakel bakom inbyggnaden, eller bara tätskikt? Och vad är inbyggnaden konstruerad av?
 
De är kakel men bit in men inte hela , bara så de skulle täckas av inbyggnaden, de är gjort av en skiva som är 20mm armerad polyuretan skiva, har olika namn beroende på fabrikat men just denna är köpt på bauhaus och kallas där för ”do-it”skiva. Perfekt för våtutrymmen då de inte är nå organiskt . Samt mkt stabilare än att bara sätta gips på en sån fixtur (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.