Hej,

Jag vill lägga en Cat6a-kabel och en telekabel (EKKX) i samma existerande VP-rör. Det verkar dock bli precis en aning för tjockt för att få plats med båda kablarna i VP-röret. Så därför undrar jag om det går bra att ta av den yttersta isoleringen på EKKX-kabeln och lägga de 2 partvinnade ledningar som den innehåller i VP-röret för att minska den totala kabeltjockleken?

Tack på förhand!
 
O
Det går bra, lite jobbigt att skala bara ,den finns att köpa skalad tror jag
 
???

Hur långt ska du dra den kabeln???

välj om möjligt en smalare cat 6 kabel eller cat 5e.
 
olko skrev:
Det går bra, lite jobbigt att skala bara ,den finns att köpa skalad tror jag

??

köpa skalad? hur skulle den då levereras?

Tror du gjorde en STOR chansning...
 
el_richard skrev:
???

Hur långt ska du dra den kabeln???

välj om möjligt en smalare cat 6 kabel eller cat 5e.
Jag ska dra kabeln max ca 15-20 meter. Jag vill ha nätverket säkrat för 10 Gbit, så egentligen hade det räckt med Cat6 som ska klara 10 Gbit upp till ca 55 meter ungefär. Det varierar iofs beroende på hur man drar kabeln vad jag har läst mig till, och Cat6a ska vara mindre känslig än Cat6 för hur man drar kabeln. Skillnaden i kabels tjocklek och pris var heller inte så stor mellan Cat6 och Cat6a så det blev Cat6a för att vara på den säkra sidan. Troligtvis overkill alltså, men kabeln är som sagt redan köpt... ;)
 
Du kan använda vanlig korskopplingstråd , sådan som finns på alla telestationer ,vanligtvis är den svart/gul eller fyrtrådig
röd,svart,gul,vit

Jag har en rulle i bilen på 600 meter !
 
el_richard skrev:
??

köpa skalad? hur skulle den då levereras?

Tror du gjorde en STOR chansning...
En chansning som gick hem. En sådan rulle har jag hemma. Den är ju inte skalad till metallen utan bara det yttre höljet.
 
Ja, det låter ju faktiskt enklare att köpa korskopplingstråd direkt istället för att skala bort manteln på EKKX-kabel. Jag jämförde dessutom en bit befintligt korskopplingstråd med ett av paren i en EKKX-kabel, och jag fick intrycket av att korskopplingstråden hade lite mer isoleringsplast vilket borde göra den tåligare. Kan det stämma?

Hur som helst, är det någon som vet var man kan köpa korskopplingstråd i längder om 50 meter eller mindre? Varken Kjell&CO eller Clas Ohlson verkar sälja tex...
 
Redigerat:
Jag tänkte bara lämna en statusuppdatering. Jag provade att dra ett av de partvinnade kabelparen från en "skalad" EKKX-kabel genom en befintligt gammal flexslang av metall. I den här flexslangen var det väldigt trångt och det resulterade i att isoleringen på den partvinnade kabeln blev skadad. Jag provade sedan att dra samma samma sträcka med KK-kabel (korskopplingstråd) och den klarade sig utan att dess isolering skadades.

Med andra ord är det nog ingen bra idé att skala av manteln på EKKX-kabel och dra de partvinnade kabelparen igenom VP-rör/flexslang (i alla fall inte om det är trångt eller det är "dåliga" rör). Troligtvis är isoleringen på de partvinnade kablarna i EKKX-kabeln inte gjord så tålig eftersom de partvinnade kablarna normalt sett har EKKX-kabelns mantel-isolering runt sig som ska ta hand om det värsta slitaget.
 
NyfikenVit skrev:
Jag ska dra kabeln max ca 15-20 meter. Jag vill ha nätverket säkrat för 10 Gbit,
Och det går inte bra med DECT eller liknande (om det nu är telefon du skall ha din EKKX till)? (Enligt min devis, nätverket skall vara trådat och telefonen trådlös). Att å en sidan ta höjd för 10Gbit hemma och å andra sidan dra kabel för ångtelefon känns som lite slagsida. ;) Jag tror att vi kommer att ha telefonen inopererad i örat från födseln ungefär samtidigt som 10Gbit hemma kommer att kännas som ett "must have". :D (Och då kör jag själv redan 1Gbit hemma)
 
Det här med vad som ska vara trådat och trådlöst verkar det finnas varierande uppfattningar om. Vissa tycker som du att man ska ha trådat till nätverk och trådlöst till tele. Andra kan inte förstå hur man kan köra trådat nätverk när det finns trådlösa nätverk. Och en del tycker det är bra att ha ett par teleuttag, om inte annat så för att de då ges frihet att välja basstationen för den trådlösa telefonen ska sitta.

Hur som helst: I mitt fall så innehöll de här rören tidigare endast telekabel (KK-tråd) till befintliga teleuttag. Det jag gjorde var att lägga Cat6a-kabel i samma rör och sätta upp Cat6-nätverksuttag.

Jag kunde naturligtvis tagit bort den befintliga telekabeln i rören och och bara dragit Cat5e- eller Cat6-nätverkskabel (som du föreslog). Men frågan är vad poängen med det hade varit? Då hade jag haft teleuttag som satt kvar i väggen men ej var inkopplade, och jag hade kanske sparat några få kronor på att dra Cat6 istället för Cat6a-kabel. Men varför göra detta när jag ändå kunde få plats med både Cat6a-kabel och telekabel i samma rör? :cool:

PS. Sen var det inte många år sedan jag själv tyckte 100 Mbps var ohyggligt snabbt och aldrig kunde tänka mig att man skulle behöva 1 Gbps. Det är väl samma sak med 1 Gbps kontra 10 Gbps nu antar jag! :D DS.
 
NyfikenVit skrev:
Och en del tycker det är bra att ha ett par teleuttag, om inte annat så för att de då ges frihet att välja basstationen för den trådlösa telefonen ska sitta.

PS. Sen var det inte många år sedan jag själv tyckte 100 Mbps var ohyggligt snabbt och aldrig kunde tänka mig att man skulle behöva 1 Gbps. Det är väl samma sak med 1 Gbps kontra 10 Gbps nu antar jag! :D DS.
Ja, att ha möjlighet att sätta basstationen där man vill är en finess, men eftersom det är lika lätt (lättare?) att köra telefonen på ethernet (en RJ-11a passar tom i en 8P8C aka RJ-45a) så ser jag ingen större vits med EKKX.

Och vad det gäller 10Gbps kontra 1Gpbs så tror jag att det kommer att bli annorlunda än med tidigare steg av en massa tekniska skäl, men i korthet så har bandbredden på IO-enheter i datorerna inte hängt med (de utvecklas mycket långsammare än Moore's lag så som den ser ut för processorer) och vi ser inga tecken på att den skall öka. I en hemmiljö, där man inte aggregerar så värst mycket trafik (dvs 1 Gbps kommer att räcka långt ett bra tag framöver) så ser jag inte att man kommer att kunna dra nytta av 10Gbps inom de närmsta, säg 15-20 åren. Fast det beror förstås på en extrapolering, och både dessa och jag själv har ju haft fel förr... :)

P.S. Men jag har som sagt aldrig tyckt att 100 Mbps varit "ohygligt" snabbt ändå, så jag skiljer väl mig från mängden ändå. :D
 
Ja, hade jag dragit allt nytt så hade jag troligtvis bara dragit nätverkskablar från patchpanelen till uttagen så man sedan enkelt kunde välja vilka uttag som ska användas till tele repektive data (pss som diskuterats i tex Mats Nätverksskola). Men i det här fallet använde jag mig till viss del av befintliga rör och där fick jag inte plats med två nätverkskablar, så det fick bli en nätverkskabel och en telekabel (och det var precis det gick kan jag meddela!).

När det gäller 1 Gbps kontra 10 Gbps så har du i viss mån rätt i att IO-enheterna inte hängt med. Jag antar då att du tänker på tex hårddiskar som i stor utsträckning har stagnerat vad avser läs/skriv-hastighet och storlek. Men det jag tror kommer hända framöver är att det sker en övergång till Solid State Diskar (SSD). Det finns redan SSDs med läshastigheter på ca 250 MB/s och 0.5 TB storlek. Tyvärr är de för tillfället för dyra för gemene man, men priset går alltjämt ned samtidigt som både storlek och prestanda ökar kraftigt. Och notera att redan med 250 MB/s behövs ca 3 Gbps bandbredd.

För mer info om SSDs läs gärna denna utmärka artikel på Anandtech:

http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=3531&p=1
 
NyfikenVit skrev:
Men det jag tror kommer hända framöver är att det sker en övergång till Solid State Diskar (SSD). Det finns redan SSDs med läshastigheter på ca 250 MB/s och 0.5 TB storlek.
Jo, jag har redan en 120GB OCZ SSD i min laptop (och är fö mycket nöjd med den) och det skall bli spännande att se hur utvecklingen kommer att gå. Jag tillhör dock de som tror att de inte kommer att trycka ut vanligt magnetiskt media inom överskådlig framtid (eftersom de är en storleksordning större per kostnad).

Jag är alltså inte egentligen kritisk till att du vill ta höjd för 10Gbit (jag ser bara i nuläget ingen direkt vinst med det, det är i så fall annat jag skulle prioriterat), och jag har dessutom som sagt haft fel förr så jag får säkert äta upp den här postningen om bara fem år eller så med min tur :) men jag vidhåller ändå att det är kanalisationen som är den stora investeringen hemma, inte kabelm man drar i den, så är det något jag inte är avundsjuk på i din installation så är det att du har så trånga rör att du inte får i mer än en kabel (jag anser att dubbeluttag är det minsta man sätter). Det finns dubbla kablar som är mindre, du har inte tittat på någon sådan? (Dock skulle jag vilja se värden på alien cross talk på en sådan innan jag drog den i förhoppningen att den skulle komma att stödja 10Gbps).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.