lars_stefan_axelsson skrev:
Jag är alltså inte egentligen kritisk till att du vill ta höjd för 10Gbit (jag ser bara i nuläget ingen direkt vinst med det, det är i så fall annat jag skulle prioriterat), och jag har dessutom som sagt haft fel förr så jag får säkert äta upp den här postningen om bara fem år eller så med min tur :) men jag vidhåller ändå att det är kanalisationen som är den stora investeringen hemma, inte kabelm man drar i den, så är det något jag inte är avundsjuk på i din installation så är det att du har så trånga rör att du inte får i mer än en kabel (jag anser att dubbeluttag är det minsta man sätter).
Ja, det är naturligtvis en avvägning mellan hur mycket jobb man är villig att lägga ned och hur perfekt nätverk man vill ha... ;) För min del skulle det krävas att jag fick bila upp ganska långa sträckor i betongväggarna om jag skulle få fler/bättre rör och jag tyckte helt enkelt inte det var värt det på alla ställen i lägenheten.

lars_stefan_axelsson skrev:
Det finns dubbla kablar som är mindre, du har inte tittat på någon sådan? (Dock skulle jag vilja se värden på alien cross talk på en sådan innan jag drog den i förhoppningen att den skulle komma att stödja 10Gbps).
Det här med dubbla kablar låter ju intressant. De smalaste Cat6 kablarna jag har hittat har ca 6 mm diameter, och för Cat6a ca 7 mm diameter. Vet du vad det är för diameter på dubbelkabeln? Och är det Cat5e, Cat6 eller Cat6a?

Vad det gäller mätvärden så finns det ju gränsvärden som kablarna ska uppfylla för att vara godkända enligt de olika kabelstandarderna (tex Cat6). Så om det är tex Cat6-kabel så ska den ju klara kraven i motsvarande standard. Men sen vet jag inte om det skiljer sig i kvalitet mellan olika kablar i alla fall.
 
Dubbelkablarna är i praktiken 2 vanliga som sitter ihop, därav smeknamnet siameskabel ;)
 
mats_o skrev:
Dubbelkablarna är i praktiken 2 vanliga som sitter ihop, därav smeknamnet siameskabel ;)
Ja, jag är inte så erfaren med dem, men den enda gången jag varit med och prövat så tyckte jag att det gick lättare att dra den en två enkla. Man skall väl kunna få plats med en cat6 "siames" i ett VP16, eller vad säger erfarenheten? (Jag har själv grövre rör).
 
Har inte lusläst tråden, säkert någon som redan nämt de. Men de finns iaf nu mera CAT6 kabel utan plaskkorset i mitten = mycket smalare kabel. Rymms galant tillsammans med en EKKX i ett VP16.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.