useless useless skrev:
Det är väl i stort sett det de flesta inlägg har handlat om? Dvs att det inte är TS fel, att förläggningen med största sannolikhet är felaktig? Att robust fiber nämns är för att det är en av de standarder man oftast hänvisar till i avtalen. Jag tror det är väldigt ovanligt att man avtalar om varje teknisk detalj, utan man hänvisar till robust fiber/PTS, skanovas krav, etc.
Jag håller med dig till 100 % men det finns så många dåliga avtal som är skrivna av medlemmar i fastighetsföreningar, vägförreningar m.m. för att spara pengar i upphandlingen istället för att ta hjälp av någon som kan hjälpa till för att få till ett avtal som funkar!
När man väl har signerat avtalet så kostar det många kronor att rätta till fel!
useless useless skrev:
Det är väl i stort sett det de flesta inlägg har handlat om? Dvs att det inte är TS fel, att förläggningen med största sannolikhet är felaktig? Att robust fiber nämns är för att det är en av de standarder man oftast hänvisar till i avtalen. Jag tror det är väldigt ovanligt att man avtalar om varje teknisk detalj, utan man hänvisar till robust fiber/PTS, skanovas krav, etc.
useless useless skrev:
Det är väl i stort sett det de flesta inlägg har handlat om? Dvs att det inte är TS fel, att förläggningen med största sannolikhet är felaktig? Att robust fiber nämns är för att det är en av de standarder man oftast hänvisar till i avtalen. Jag tror det är väldigt ovanligt att man avtalar om varje
 
  • Gilla
EvertL
  • Laddar…
fotohasse fotohasse skrev:
Litet sidospår.
Bildspel från när dom grävde ner slangar för fiber hos mig.
[media]
Du har glömt inmätningen av fibern i din fotosvit... Är det Jönköpings Energis nät? Ser ut så där på alla nya tomter också, dubbla rör som fibern går i. Är gjort på liknande sätt hos mig i Huskvarna, fast där ligger fibern i skyddsrör över berget, täckt av lite matjord.
 
Fibertekniker till er tjänst för att rätta till en del faktafel.
Skanova, inte Telia äger numera svenska stadsnät och även bushfiberbolaget Zitius.
Om fibern, inte fibret installerats i närtid gäller Skanovas regler. 30cm under mark, märkband kopplat till plåtskena, får ej gå in i huset under mark, gastätning under plåtskena på husfasad och tio miljoner bilder måste tas av arbetet.
Obekant med ss regler innan uppköpet men jag känner inte till någon nätägare som har under 30cm på tomtmark som standardkrav.

Grovare PEM används på landet när man ska blåsa långa sträckor med tjockare styvare kabel. I suburbia används uteslutande 7/3.5 microduct och 0.9mm blåsfiber med en enligt spec maximal längd på 400m.

Bara att ringa stadsnätet, säga som det är och det ska inte kosta något.

Har man huggt av fibern på sträckan måste fibern blåsas om tvärtom vad nån ovanstående sa. man skarvar dukten, inte fibern i sig.

Och robust fiber är ingen standard. Bara en dröm om att folk ska sköta sig. Tyvärr är verkligheten en annan och mängder med skojare drar in pengar i drivor.
 
Redigerat:
  • Gilla
civilingenjören och 6 till
  • Laddar…
M multimeter skrev:
Fibertekniker till er tjänst för att rätta till en del faktafel.
Skanova, inte Telia äger numera svenska stadsnät och även bushfiberbolaget Zitius.
Om fibern, inte fibret installerats i närtid gäller Skanovas regler. 30cm under mark, märkband kopplat till plåtskena, får ej gå in i huset under mark, gastätning under plåtskena på husfasad och tio miljoner bilder måste tas av arbetet.
Obekant med ss regler innan uppköpet men jag känner inte till någon nätägare som har under 30cm på tomtmark som standardkrav.

Grovare PEM används på landet när man ska blåsa långa sträckor med tjockare styvare kabel. I suburbia används uteslutande 7/3.5 microduct och 0.9mm blåsfiber med en enligt spec maximal längd på 400m.

Bara att ringa stadsnätet, säga som det är och det ska inte kosta något.

Har man huggt av fibern på sträckan måste fibern blåsas om tvärtom vad nån ovanstående sa. man skarvar dukten, inte fibern i sig.

Och robust fiber är ingen standard. Bara en dröm om att folk ska sköta sig. Tyvärr är verkligheten en annan och mängder med skojare drar in pengar i drivor.
Håller med dig till 100% men det är som jag skrivit tidigare att avtalet som man har upphandlat styr utförandet!
Det finns inga genvägar en bra upphandling blir ett bra nät!!
 
Enligt min erfarenhet så är det praxis hos Eltel att förlägga kabeln på 10-15 cm djup.
Även som blåsfiber, och enbart vanligt installationsfiber, ingen förstärkt mark/utomhus-fiber att tala om alltså.

Om fiber går genom/via rabatt, så ligger fibern precis under tätskicktet.

Vart ett par år på Eltel så jag vet, men det var inte enbart därför jag slutade, även om någon form av yrkesstolthet inte existerade.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
O
A AndersS skrev:
Som noterats tidigare, Ledningskollen är bara en portal för att hamna hos ledningsägare.
Har inget med det material som ni sedan får eller beslut om på platsen utsättning, det görs av berörda ledningsägare.
Det är det som är så irriterande. Portalen skall underlätta, inte komplicera saker. Om jag ringer direkt till t.ex. nätägaren så räcker det med att uppge min fastighetsbeteckning för att direkt få all relevant information för min villatomt. Skall jag gå via ledningskollen tvingas jag fylla i en tidpunkt för arbetets start, grävningens syfte, omfattning, djup och markera på en karta, osv. När de uppgifterna inte är relevanta eller inte tillgängliga så sitter man där med en portal som inte går att använda. Enda lösningen är att fylla i felaktiga eller fabricerade uppgifter och sedan skriva en kommentar i fritextfältet som säger att de skall glömma allt som matats in tidigare. De har helt enkelt utformat portalen utifrån företagen och ledningsägarnas behov och glömt bort villaägarna. Det borde finnas ett enkelt tredje alternativ i portalen som är "Översikt av villatomt" där man enbart matar in sin fastighetsbeteckning och slipper allt det andra. Problemet är alltså själva portalens utformning inte att tjänsten finns. Skall man sedan faktiskt göra större grävprojekt fungerar portalen som den är.

Och nej, jag har inte grävt av några kablar men ja, jag bojkottade tjänsten och ringde direkt till berörda parter istället!

R Roger_Gustavsson skrev:
Vi som gör kabelinmätningar har en noggrannhet som varierar beroende på om kabeln mäts in i öppen grav eller ej.
Hur vanligt är det med märknät med söktråd? Upplever du att det funkar bra vid kabelinmätning av t.ex. nedgrävda fiberrör? Jag lade ner det för min fiberanslutning och funderar på om det faktiskt gör någon nytta.

M multimeter skrev:
30cm under mark, märkband kopplat till plåtskena, får ej gå in i huset under mark, gastätning under plåtskena på husfasad och tio miljoner bilder måste tas av arbetet.
Om fibern ligger 30cm under mark och sedan måste upp ovan mark för att gå ned i en källare på en nivå under de 30cm den låg på i mark så känns det som det blir många onödiga böjar jämfört med att går rakt in genom källarväggen på rätt plats. Vet du vad anledningen till "får ej gå in i huset under mark" är?
 
Redigerat:
  • Gilla
berisen och 1 till
  • Laddar…
Vet är att ta i, jag följer bara order. Men anledningen har nog med vatten att göra, därav gastätningarna. Dukten är ett rör och om skåpet skulle stå under vatten skulle din kåk eventuellt fyllas med vatten. Därför måste en håltagning göras vinklat ner inifrån sett.
Böjar är inget superproblem egentligen, våra projektörer brukar säga att böjarna får max vara som en fotboll, men sanningen är närmre en snusdosa när man ska blåsa. Lika bra att överdriva för gemene villaägare kommer ändå böja den som snusdosan. När det gäller redan inblåst fiber kan du böja den som en gammal femkrona utan förluster. Villapatcharna kan man böja som en tiokrona utan problem då de är en annan typ av fiber.

Givetvis kan undantag göras beroende på situation om ingen annan lösning är möjlig. Fått godkänt av en nitisk kontrollant att gå ut under mark så länge gastätningen sitter bakom skena under mark.

Däremot begriper jag inte varför folk ska ha det installerat i källare. Bara bökigt att koppla vidare därifrån. Det slutar ju bara med att ni borrar en massa hål i parketten och totalfördärvar kåken.
"Kund gör håltagning och dragning av dukt själv." på projekteringsunderlaget ger mig insta-migrän.
 
Redigerat:
  • Gilla
civilingenjören och 3 till
  • Laddar…
O Steamboy skrev:
Det är det som är så irriterande. Portalen skall underlätta, inte komplicera saker. Om jag ringer direkt till t.ex. nätägaren så räcker det med att uppge min fastighetsbeteckning för att direkt få all relevant information för min villatomt. Skall jag gå via ledningskollen tvingas jag fylla i en tidpunkt för arbetets start, grävningens syfte, omfattning, djup och markera på en karta, osv. När de uppgifterna inte är relevanta eller inte tillgängliga så sitter man där med en portal som inte går att använda. Enda lösningen är att fylla i felaktiga eller fabricerade uppgifter och sedan skriva en kommentar i fritextfältet som säger att de skall glömma allt som matats in tidigare. De har helt enkelt utformat portalen utifrån företagen och ledningsägarnas behov och glömt bort villaägarna. Det borde finnas ett enkelt tredje alternativ i portalen som är "Översikt av villatomt" där man enbart matar in sin fastighetsbeteckning och slipper allt det andra. Problemet är alltså själva portalens utformning inte att tjänsten finns. Skall man sedan faktiskt göra större grävprojekt fungerar portalen som den är.

Och nej, jag har inte grävt av några kablar men ja, jag bojkottade tjänsten och ringde direkt till berörda parter istället!


Hur vanligt är det med märknät med söktråd? Upplever du att det funkar bra vid kabelinmätning av t.ex. nedgrävda fiberrör? Jag lade ner det för min fiberanslutning och funderar på om det faktiskt gör någon nytta.


Om fibern ligger 30cm under mark och sedan måste upp ovan mark för att gå ned i en källare på en nivå under de 30cm den låg på i mark så känns det som det blir många onödiga böjar jämfört med att går rakt in genom källarväggen på rätt plats. Vet du vad anledningen till "får ej gå in i huset under mark" är?
Du får gå till fastighetsregistrets hemsida där får du svar på vilka som har ledningsrätt/ servitut på din fastighet. Dom som inte har det kan du glömma! Om du inte har skrivit på något lednings avtal med den som bygger fiber som det gäller nu! Det som upprör mig om nått är att säljarna lurar kunder att skriva på markavtal som kan kosta pengar i framtiden
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Jag har inga ledningsrätter alls registrerade på min fastighet. Ska jag strunta i el, vatten och telefon då?

När jag beställde utsättning via ledningskollen var både elbolag, kommun och skanova här, så bevisligen har dom ledningar på min tomt...
 
Johanna 87 Johanna 87 skrev:
Misstänker att frågan kan ha ställts tidigare på sidan men jag hoppas att det i så fall är okej att jag skriver igen.
Det var nämligen så att vi skulle gräva ner en häck på våran tomt i helgen, och vi hade rätt bra koll på vart fibret gick, enligt uppgift från dom som anlagt fibret så skulle kabeln ligga på 30 cm djup. Så vi började gräva av svålen på gräsmattan, 10 cm djupt. Och därefter skulle vi lokalisera märkbandet, men på 10 cm djup så hugger vi av fibret, märkbandet låg på samma djup, alltså precis ihop med kabeln. Nu har vi kontaktat våran bredbandsleverantör och det ska skickas hit tekniker.
Frågan är ju bara om vi verkligen ska behöva stå för kostnaden för detta när det är dom som lagt den alldeles för grunt, och enligt vad som är sagt?
Jag vet att man brukar normalt sett brukar lägga fiber på ca 30-40cm djup, och att märkbandet ska ligga 10 cm ovanför kabeln. Så det är ju helt galet att dom har lagt den enbart ca 10 cm ner.
Johanna 87 Johanna 87 skrev:
Misstänker att frågan kan ha ställts tidigare på sidan men jag hoppas att det i så fall är okej att jag skriver igen.
Det var nämligen så att vi skulle gräva ner en häck på våran tomt i helgen, och vi hade rätt bra koll på vart fibret gick, enligt uppgift från dom som anlagt fibret så skulle kabeln ligga på 30 cm djup. Så vi började gräva av svålen på gräsmattan, 10 cm djupt. Och därefter skulle vi lokalisera märkbandet, men på 10 cm djup så hugger vi av fibret, märkbandet låg på samma djup, alltså precis ihop med kabeln. Nu har vi kontaktat våran bredbandsleverantör och det ska skickas hit tekniker.
Frågan är ju bara om vi verkligen ska behöva stå för kostnaden för detta när det är dom som lagt den alldeles för grunt, och enligt vad som är sagt?
Jag vet att man brukar normalt sett brukar lägga fiber på ca 30-40cm djup, och att märkbandet ska ligga 10 cm ovanför kabeln. Så det är ju helt galet att dom har lagt den enbart ca 10 cm ner.
Jag jobbar på en stor firma som nästan enbart utför fiber arbeten av alla de slag, tyvärr händer detta ibland särskilt med nyanställda . Vi lagar alltid dessa skador gratis och gräver om sträckan så den ligger på minst 30 centimeters djup
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
C
A AndersS skrev:
Men för privatpersoner har det ju inte så stor betydelse, på egen fastighet vet man ju om något förändras.
Absolut, en av de första saker jag gjorde när vi köpte huset var att skapa en skenärende som omfattade hela fastigheten för att få koll på vad som finns där. Det är väl mer ansvarsfrågan om något blir fel, där man funderar på om man kommer undan med att gräva utan en "aktuell" anvisning.
 
C cpalm skrev:
Absolut, en av de första saker jag gjorde när vi köpte huset var att skapa en skenärende som omfattade hela fastigheten för att få koll på vad som finns där. Det är väl mer ansvarsfrågan om något blir fel, där man funderar på om man kommer undan med att gräva utan en "aktuell" anvisning.
Är det länge sedan ni fick fiber ingrävt
 
C
P Per1234 skrev:
Är det länge sedan ni fick fiber ingrävt
Här fick man inget, tyvärr. Vi fick ordna med grävning 175 m själva. ;)
Men det var förra sommaren, så nä, inte så länge sedan.
 
O olastr skrev:
Du får gå till fastighetsregistrets hemsida där får du svar på vilka som har ledningsrätt/ servitut på din fastighet. Dom som inte har det kan du glömma! Om du inte har skrivit på något lednings avtal med den som bygger fiber som det gäller nu! Det som upprör mig om nått är att säljarna lurar kunder att skriva på markavtal som kan kosta pengar i framtiden
Skita i de som inte skrivit in sina rättigheter i fastighetsregistret? Haha..

Du kan ha ett gällande servitut eller nyttjanderätt på din fastighet som inte är inskriven i fastighetsregistret.

Det är nog få om ens någon nätägare som bemödar sig med att skriva in serviser i fastighetsregistret..
 
  • Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
L
M multimeter skrev:
Däremot begriper jag inte varför folk ska ha det installerat i källare. Bara bökigt att koppla vidare därifrån. Det slutar ju bara med att ni borrar en massa hål i parketten och totalfördärvar kåken.
"Kund gör håltagning och dragning av dukt själv." på projekteringsunderlaget ger mig insta-migrän.
Av den enkla anledningen att folk är olika. Endel kan ju ha som specialintresse att planera kabeldragningar och har tiden att göra det dessutom. I vissa fall kanske "allt" redan står i källaren gällande patchpanel etc. Då är det trevligt att få gehör för sina önskemål om håltagning in i källare oavsett vem som ansvarar för ev. tätningar etc. Oftast brukar de som bor i eget hus ha lite mera förståelse för att ingen "annan" kan belastas jämt och ständigt när saker går sönder eller springer läck. En "garanti" från en avlägsen fibernätägare om att håltagningen inte ska släppa in vatten eller liknande förpliktelser ger jag inte så mycket för.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.