O Steamboy skrev:
Man skall inte använda den skittjänsten. ..............Jag vägrar av ren princip att fylla i deras detaljerade formulär för att redovisa mina planer. Det har de inte med att göra!
(gällde Ledningskollen)
Hur ofta använder privatpersoner tjänsten, så det kan nog inte vara så betungande att någon gång under sitt husägande nyttja den även om du anser den dåligt utformad. Kan man gissa på att du inte använde den, det blev kanske en avgrävning;)
Under mina 40 år som fastighetsägare har jag inte nyttjat den, däremot så var den frekvent använd i mitt arbete men då företagsdelen av den.
Men man väljer själv och hoppar man över och skada uppstår blir det bara mera att reda ut i efterhand och ev. kostnad.
 
Redigerat:
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Med risk för att gå lite off topic så är en annan jäkligt irriterande grej med ledningskollen att utsättningen bara är giltig en månad. Helt OK om man kunde förnya den på ett enkelt sätt, men nej, man får makulera ärendet och fylla i/rita om allt från början.
Men för privatpersoner har det ju inte så stor betydelse, på egen fastighet vet man ju om något förändras. Hamnar utanför t.ex. kommunalmark ser man även det och brukar det vara den som får schaktillstånd på kommunalmark som söker utsättning, där vissa även har egna kabelsökare (det är så utsättning görs utifrån att kartor är ganska osäkra källor med verklig förläggning).
 
A atomlab skrev:
Såhär ligger den uppe i sälen. Är iaf lätt att byta.
Fiberkabel synlig i en uppgrävd vägdike med avbruten grå metallskyddsrör och omgivande jord och sten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

så här låg fiber mitt i vår väg
A atomlab skrev:
Såhär ligger den uppe i sälen. Är iaf lätt att byta.
 
  • Arg
  • Haha
Allmäntvetgirig och 1 till
  • Laddar…
Jag grävde själv av fibern för ett par år sedan. Fick aldrig någon faktura. Tror det är skillnad om de bara kan åka ut och skarva ihop kabeln igen eller om de måste blåsa ut ny fiber.
 
Fick kabel utmärkt, den ligger mellan husets hörn och garagets hörn 10 meter bort.
Fiberleverantören hittade inte kabeln men jag gav mig inte och vi syftade mellan hörnen av husen och grävde ytterligare typ 30 cm längre bort och där låg kabeln.
 
  • Gilla
B-ola
  • Laddar…
Ledningskollen säger inte var kabeln går exakt. Entreprenören som fått jobbet är starkt prispressad och gräver där de tycker det passar. Exempelvis 12 kv ledning i vägkroppen så strömmen far när trafikverket sätter plogpinnar.

Utsättning är nödvändigt för att säkert veta var kablar går. Handgräva 1 meter från utsatt ledning? Det kan bli mycket handgrävande det. Använder de slagruta vid utmärkningen?
 
  • Gilla
Robert_W och 2 till
  • Laddar…
Som noterats tidigare, Ledningskollen är bara en portal för att hamna hos ledningsägare.
Har inget med det material som ni sedan får eller beslut om på platsen utsättning, det görs av berörda ledningsägare.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Johanna 87 Johanna 87 skrev:
Misstänker att frågan kan ha ställts tidigare på sidan men jag hoppas att det i så fall är okej att jag skriver igen.
Det var nämligen så att vi skulle gräva ner en häck på våran tomt i helgen, och vi hade rätt bra koll på vart fibret gick, enligt uppgift från dom som anlagt fibret så skulle kabeln ligga på 30 cm djup. Så vi började gräva av svålen på gräsmattan, 10 cm djupt. Och därefter skulle vi lokalisera märkbandet, men på 10 cm djup så hugger vi av fibret, märkbandet låg på samma djup, alltså precis ihop med kabeln. Nu har vi kontaktat våran bredbandsleverantör och det ska skickas hit tekniker.
Frågan är ju bara om vi verkligen ska behöva stå för kostnaden för detta när det är dom som lagt den alldeles för grunt, och enligt vad som är sagt?
Jag vet att man brukar normalt sett brukar lägga fiber på ca 30-40cm djup, och att märkbandet ska ligga 10 cm ovanför kabeln. Så det är ju helt galet att dom har lagt den enbart ca 10 cm ner.
Hej Johanna....
I ditt fall skall du hävda att fiberkanalisationen inte ligger på rätt djup enligt riktlinjerna för Robust Fiber, vilket är 30 cm inom tomtmark. Kräv att förläggningen på din tomt görs om. Bestrid alla eventuella krav från nätägaren. Får du problem, vänd dig till organisationen Robust Fiber och be att dom tar upp ärendet.
MVH
Lars Söderlund
Ordf Hoga Fiber
 
  • Gilla
civilingenjören och 6 till
  • Laddar…
Hej
Jobbat med fiber i drygt 10 år. Man lägger ner dukten på ca 30cm djup om det inte är berg, sten eller annat i vägen (skall dokumenteras isf)
Du har i ditt fall all rätt till åtgärd utan att du betalar något. Var på dem å be om kontaktuppgifter till entreprenören som grävde på din tomt. Hota med domstol, du har rätt enl ditt avtal.
 
  • Gilla
civilingenjören och 3 till
  • Laddar…
Jag upptäckte att kabeln hos oss också låg typ 10cm från ytan och helt omärkt (inga band heller). Funderar på om det finns någon slags skydd typ rör som man kan trä över röret? Tips mottages gärna!
 
  • Gilla
Självlärd
  • Laddar…
AlexKa1973 AlexKa1973 skrev:
Jag upptäckte att kabeln hos oss också låg typ 10cm från ytan och helt omärkt (inga band heller). Funderar på om det finns någon slags skydd typ rör som man kan trä över röret? Tips mottages gärna!
Du kan ju gräva ner ett kabelskydd/nät men enklast är nog att lägga ett hönsnät på gräsmattan och låta det växa in.
 
  • Gilla
AlexKa1973
  • Laddar…
  • Gilla
AlexKa1973
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Wavin har delningsbara skyddrör: [länk]
Tack för tipset! perfekt!
 
Johanna 87 Johanna 87 skrev:
Misstänker att frågan kan ha ställts tidigare på sidan men jag hoppas att det i så fall är okej att jag skriver igen.
Det var nämligen så att vi skulle gräva ner en häck på våran tomt i helgen, och vi hade rätt bra koll på vart fibret gick, enligt uppgift från dom som anlagt fibret så skulle kabeln ligga på 30 cm djup. Så vi började gräva av svålen på gräsmattan, 10 cm djupt. Och därefter skulle vi lokalisera märkbandet, men på 10 cm djup så hugger vi av fibret, märkbandet låg på samma djup, alltså precis ihop med kabeln. Nu har vi kontaktat våran bredbandsleverantör och det ska skickas hit tekniker.
Frågan är ju bara om vi verkligen ska behöva stå för kostnaden för detta när det är dom som lagt den alldeles för grunt, och enligt vad som är sagt?
Jag vet att man brukar normalt sett brukar lägga fiber på ca 30-40cm djup, och att märkbandet ska ligga 10 cm ovanför kabeln. Så det är ju helt galet att dom har lagt den enbart ca 10 cm ner.
Johanna 87 Johanna 87 skrev:
Misstänker att frågan kan ha ställts tidigare på sidan men jag hoppas att det i så fall är okej att jag skriver igen.
Det var nämligen så att vi skulle gräva ner en häck på våran tomt i helgen, och vi hade rätt bra koll på vart fibret gick, enligt uppgift från dom som anlagt fibret så skulle kabeln ligga på 30 cm djup. Så vi började gräva av svålen på gräsmattan, 10 cm djupt. Och därefter skulle vi lokalisera märkbandet, men på 10 cm djup så hugger vi av fibret, märkbandet låg på samma djup, alltså precis ihop med kabeln. Nu har vi kontaktat våran bredbandsleverantör och det ska skickas hit tekniker.
Frågan är ju bara om vi verkligen ska behöva stå för kostnaden för detta när det är dom som lagt den alldeles för grunt, och enligt vad som är sagt?
Jag vet att man brukar normalt sett brukar lägga fiber på ca 30-40cm djup, och att märkbandet ska ligga 10 cm ovanför kabeln. Så det är ju helt galet att dom har lagt den enbart ca 10 cm ner.

Det är inte du som ska stå för det, vi har gjort likadant. Dom står för allt. Ser inte på bilden, men ligger den i en skyddsslang ? För det ska den göra
 
N Nils2018 skrev:
Ledningskollen säger inte var kabeln går exakt. Entreprenören som fått jobbet är starkt prispressad och gräver där de tycker det passar. Exempelvis 12 kv ledning i vägkroppen så strömmen far när trafikverket sätter plogpinnar.

Utsättning är nödvändigt för att säkert veta var kablar går. Handgräva 1 meter från utsatt ledning? Det kan bli mycket handgrävande det. Använder de slagruta vid utmärkningen?
Visningsnoggrannheten av kabels läge är beroende på om den finns inmätt i modern tid. Gamla kablar är i regel bara schematiskt inritade. Vi som gör kabelinmätningar har en noggrannhet som varierar beroende på om kabeln mäts in i öppen grav eller ej. Just när det gäller optokabel är det ofta fyllt efter grävningen eller så är kabeln plöjd ner. De som gräver ska då märka ut läget men det är ofta bristfälligt gjort. Om ni visste hur många grävlag som håller på... Vi har haft 30 stycken samtidigt i vår kommun Det är långt ifrån alla som sköter sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.