hsd
I dag med källsortering och kompostpåsar är avfallskvarnen en onödig energislukare
 
  • Wow
Peter2400
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Egen kompost är nog mer miljövänligt
Då missar man möjligheten att göra miljövänlig biogas, det är ju lite synd.
 
BirgitS
Peter2400 Peter2400 skrev:
Då missar man möjligheten att göra miljövänlig biogas, det är ju lite synd.
Fast å andra sidan behöver man inte köpa lika mycket gödsel till den egna trädgården och det minskar mängden transporter.
 
F
Anfallskvarn är det bästa sen skivat bröd.
Har ytterst svårt att tänka mig en tillvaro utan.
Aldrig sunkig soplukt under diskbänken eller promenader till soptunnan.

Allt matavfall med undantag för långfibriga och hårda saker går att mala ner.
Saker som ej är bra att köra:
-Bananskal
-Laxskinn
-Djurben (med undantag från fågel och fiskben som går utmärkt att mala ner)
-Otärnad selleri och rabarber.
-stora hårda kärnor typ avokado (det går men låter inte kul)
- stenar
- bestick

Vår källsortering resulterar i kanske 1kg ”restavfall” i månaden och består i allt väsentligt av några torkade hushållspapper och ovan nämnda artiklar som inte är bra att mala ner. Tro btw att även hushållspapper kan malas ner, men är inte mentalt där ännu.

Det mesta avfallet är faktiskt återvinningsplast i vårt hushåll.

Ja, kvarnen drar ström, men inte så att det märks på förbrukningen. Sopbilen drar förmodligen mer.

De motargument som ser ovan verkar dåligt uppbackade med fakta.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
C
F FC_Bygg skrev:
De motargument som ser ovan verkar dåligt uppbackade med fakta.
Kom med lite bättre fakta då :rofl:
Utöver bekvämlighetsaspekten, alltså. Den förstår nog de flesta.
 
F
Är ödmjuk och säger att jag tror att endast enstaka personer på detta forum är tillräckligt insatta för att kunna bedöma huruvida avfallskvarnen är en miljöbov eller inte. Jag är inte en av dem.

Men det jag kan säga är att kvarnen iallafall inte drar en massa ström. En elmotor som går på låglast under korta tillfällen kanske 3-5ggr per dag.

Undrar jag hur mycket energi som går åt för att tillverka de bruna påsarna? Förmodligen mer än energin som behövs för att driva kvarnen.
Men det går ju åt energi för att tillverka kvarnen. Tillverkning av sopbilar och bruna matavfalls kärl tarvar också energi... osv osv
 
Redigerat:
  • Gilla
kest och 1 till
  • Laddar…
Skulle aldrig använda avfallskvar. Känns som att avloppet kan klägga igen.
Men bor man i lägenhet och har långt till soptunnan kan jag se att det är bekvämt.
Tror dock inte det är tillåtet alls där jag bor, iaf har jag för mig läst det för flera år sen.
 
Vasyd säger nej till avfallskvarn eftersom platta skåne gör att det, generellt, är för lite fall på ledningen.
 
F
Ser inte problemet.
Skulle folk helt plötsligt bara för att de skaffar avfallskvarn börja hälla ut stora mängder olja mm som de inte hällt ut för tidigare?

Som om personer utan avfallskvarn slänger sina oljerester i kompostpåsen eller på annan plats som inte är avloppet. Det har jag mycket svårt att tro.
Utan att sticka ut huvudet för mycket då tror jag även att stora del av alla mat partiklar små nog att inte fastna i bottensilen också passerar där inklusive matolja, kaffe/te-sump, snabbmakaroner, ris, deg upplöst i vatten, potatismos, fettet från baconen i stekpannan, mm mm.

Kvarnen maler åtminstone ner det till mindre partiklar.
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
F FC_Bygg skrev:
Som om personer utan avfallskvarn slänger sina oljerester i kompostpåsen eller på annan plats som inte är avloppet. Det har jag mycket svårt att tro.
Utan att sticka ut huvudet för mycket då tror jag även att stora del av alla mat partiklar små nog att inte fastna i bottensilen också passerar där inklusive matolja, kaffe/te-sump, snabbmakaroner, ris, deg upplöst i vatten, potatismos, fettet från baconen i stekpannan, mm mm.
Det kanske är skillnad om man har kommunalt avlopp, men i vårat enskilda kommer inget sånt ner i alla fall.
 
F
Absolut, enskilda avlopp är en annan historia.
 
hsd
Kom ihåg att det som spolas i avloppet inte försvinner, det ska tas om hand i andra änden också
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Precis det tas om hand i andra änden och blir biogas där. Stockholm vill att fler skaffar avfallskvarn för att kunna producera mer biogas till sina bussarna.

Jag har funderat på avfallskvarn i sommarstugan där det är enskillt avlopp med trekammarbrunn och infiltration. Skulle vara väldigt skönt att slippa matresterna som står och stinker i den bruna tunnan på sommaren när det är tvåveckors tömning och ännu bättre på vintern när vi inte har tömning alls utan tar hem skräpet.

Slammet töms i alla fall och tas om hand. Hela trekammarbrunne sugs tom så om det är vatten eller matavfall i den spelar ingen roll för tömningens storlek. Däremot antar jag att det kan bli en del gaser från förruttnelsen som inte kommer till nytta utan går ut i atmosfären istället
 
T toolman77 skrev:
Precis det tas om hand i andra änden och blir biogas där. Stockholm vill att fler skaffar avfallskvarn för att kunna producera mer biogas till sina bussarna.

Jag har funderat på avfallskvarn i sommarstugan där det är enskillt avlopp med trekammarbrunn och infiltration. Skulle vara väldigt skönt att slippa matresterna som står och stinker i den bruna tunnan på sommaren när det är tvåveckors tömning och ännu bättre på vintern när vi inte har tömning alls utan tar hem skräpet.

Slammet töms i alla fall och tas om hand. Hela trekammarbrunne sugs tom så om det är vatten eller matavfall i den spelar ingen roll för tömningens storlek. Däremot antar jag att det kan bli en del gaser från förruttnelsen som inte kommer till nytta utan går ut i atmosfären istället
Är det inte risk att rören sätter igen?
 
C
T toolman77 skrev:
Däremot antar jag att det kan bli en del gaser från förruttnelsen som inte kommer till nytta utan går ut i atmosfären istället
Ja, det är inte vara något kvar efter att det legat och ruttnat ett år. Skaffa en kompostbehållare istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.