Hej!

Min automower 220 av signalerar att slingan är av någonstans. Den gröna lampan blinkar. Känns riktigt konstigt eftersom jag inte grävt eller gjort något annat i trädgården när det hände. Eftersom slingan har 2 år på nacken och både är nedgrävd och överväxt vill jag hitta felet (brottet) på enklast sätt.

Nu till det konstiga:

Går jag in i min klippare under Trädgård - Inställningar - Avancerat finns följande: Kontrollera slingan och Kör över slingan.

I manualen står det att det skall finnas följande: Kör över slingan samt Hastighet

Klickar jag på Kontrollera slingan så kommer en intressant bild upp. Denna hoppas jag kunna säga var brottet är nånstans, om jag hade kunnat tolka den. Jag bifogar två bilder på vad jag menar.

Någon som vet vad Af, G1, F, N, Kvalitet och Omstarter står för?

IMG_3488.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_3489.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
I manualen från 2013 finns följande:
(hämtad från Husqvarna.se)

Avancerat (3-4)
• Kontrollera slingan (3-4-1)
Med denna funktion kan du dels kontrollera
klipparens mottagning av signalen från
begränsningsslingan, dels bestämma exakt var i
gräsmattan begränsningskabeln ligger.
Sensorn som används i denna funktion sitter
dold rakt under spärrknappen till luckan för
klipphöjdsjustering. Sensorn känner vilket läge
Automower har till slingan. På displayen visas
Innanför, Utanför eller Ingen slingsignal. Är
klipparen innanför slingan, visas Innanför och så
vidare. Om klipparen är inställd med ljud på, hörs
även ett konstant pip när klipparen är utanför och
ett pulserande pip när den inte känner någon
signal. Om klipparen är innanför slingan hörs
inget pip alls.
För att:
• Kontrollera mottagningen av signalen: Ställ
markören på Kontrollera slingan och tryck YES.
• Söka kabel: För Automower över ytterkanten av
arbetsområdet och välj Kontrollera slingan.
Upprepa tills du hittat gränsen mellan Innanför
och Utanför. Då vet du var kabeln ligger.


Hade slingavbrott för ett par veckor sedan och köpte då en "tongenerator" från Kjell & co som jag kunde använda för att ta reda på var avbrottet var någonstans, enligt tips från forumet.
tex här: http://www.byggahus.se/forum/robotgrasklippare/217083-buggigt-beteende-pa-hq-am.html

Vår slinga är drygt 4 år och inget grävande hade orsakat avbrottet, såg mer ut som den "dragits" av.

Värdena kan man tex läsa om här: http://www.byggahus.se/forum/robotgrasklippare/144555-husqvarna-automower-42.html

Lycka till!
 
Börja med att sätta en kort kabel mellan stiften på stationen för att utesluta att det är kretskortet i laddningsstationen som inte fungerar.
Det har åskat en hel del i vissa delar av landet, och har blixten slagit ner i närheten kan det ha skadat stationen.
 
Kom precis på ett tips till: har du guidekabel kan du testa att dra ur den och koppla in den istället för ena slingkontakten, så får du en kortare slinga att felsöka - dessutom borde ju ett av alternativen fungera som slinga (om du inte har 2 brott då...) och du vet om laddstationen fungerar.
 
Tack för snabba svar! Hade redan köpt en tongenerator men innan jag började testade jag Nonkans tips om kort kabel för att testa stationen. Mycket riktigt, det verkar som att kretskortet är paj....m:( Lämnar jag in stationen till en ÅF då? Hur lång tid och ungefär hur mycket kostar det....? Såg att en ny laddstation kostar hutlösa 3600 kr.
 
Det går att byta bara kretskortet i. Kostar lite under tusenlappen, lite över med montering och test. Hur lång tid det tar beror på om det är kö eller inte, själva jobbet går snabbt.

Är det en äldre maskin så kan man behöva byta även själva antennplattan p.g.a ändrad konstruktion, då blir det några hundralappar till.

Stationen kan verka dyr, men i den sitter mycket av tekniken som gör att klipparen fungerar, men allt finns som lösa komponenter.
 
  • Gilla
dali
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.