Hejsan.


Jag har en Automover 230 Acx sen ett år tillbaka. Den här säsongen har den börjat strula på ett märkligt sätt. Mitt under klippning så stannar den och meddelar slingsignalfel. Det står på klipparens display och den gröna lampan i laddaren blinkar. Om jag drar ut strömmen och låter den stå över natten så funkar den igen morgonen därpå. Jag sätter i kontakten i vägguttaget och klipparen börjar klippa. Efter någon eller ett par timmar är det samma visa igen. Klipparen stannar mitt ute på gräsmattan, långt från någon begränsingsslinga och meddelar att slingan är av.


Jag har ägnat en hel del tid åt att leta efter kabelbrott men hittar inget. Och eftersom klipparen stannar mitt på gräset rör det sig inte om att den råkat klippa av slingan. Jag har också bytt ut delar av slingan som var sliten och hade flera skarvkopplingar.


Jag har ganska många hundra meter slinga, delvis nedgrävd och delvis fastsatt med plastspiken. Två guidekablar från laddstationen ut till olika delar av trädgården samt en förstärkare på slingan, eftersom den är så pass lång.


Någon som har någon teori om vad problemet kan vara? Hur ska jag göra för att fixa detta?
 
Har själv haft problem med just skarvar efter 1 säsong i backen.
Jag skulle tro att det är en skarv som ger dålig kontakt .
Det räcker att motståndet i slingan blir lite för högt för att den gröna lampan skall blinka, förmodligen ligger det på gränsen just nu pga att det fungerar ibland.

Jag skulle mäta motståndet med ett mätinstrument för att se hur stort motstånd du har .

Detta var i alla fall problemet för mig :)
Först så sökte jag efter kabelbrott med en tongenerator men det visade ju helt ok eftersom det inte var något kabelbrott i sig ,
Hoppas det kan vara ett tips i alla fall :)
 
Om man använder tongenerator för att söka fel, så kom ihåg att signalen inte försvinner där ett brott finns, den minskar bara i styrka snabbare efter brottet.

För att hitta skador på tråden så kör man tongenerator mellan tråd och jordspett. Här är det ännu svårare att söka, då man måste få bra kontakt och det bör vara blött i marken när man söker. Samma gäller dock här, det handlar om när signalen börjar avta snabbare, den försvinner inte. Dessutom så blir det vid skador på tråden ofta inte ett rent läckage, utan bara delvis vilket gör att man måste vara ytterst noggrann.

Jag har själv bytt ut 70% av mina trådar i år just för att det i höstas, när det regnade och var blött i gräset, blev många olika fenomen. Nu fungerar det perfekt, men då har jag tagit bort trådar med diverse skavskador. Hittade också en tråd som var av sånär som på en ynka ledare. Jag rekommenderar att gräva upp skarvar och tvinna in anslutningar där för att enklare kunna sektionera och felsöka delar av slingan.
 
Stort tack för era tips. Extremt deprimerande att behöva gå igenom slingan igen :)
 
pacman42 skrev:
För att hitta skador på tråden så kör man tongenerator mellan tråd och jordspett. Här är det ännu svårare att söka, då man måste få bra kontakt och det bör vara blött i marken när man söker.
.
Går även att sätta en klämma på jorden i eluttag
 
pacman42 skrev:
Om man använder tongenerator för att söka fel, så kom ihåg att signalen inte försvinner där ett brott finns, den minskar bara i styrka snabbare efter brottet.

För att hitta skador på tråden så kör man tongenerator mellan tråd och jordspett. Här är det ännu svårare att söka, då man måste få bra kontakt och det bör vara blött i marken när man söker. Samma gäller dock här, det handlar om när signalen börjar avta snabbare, den försvinner inte. Dessutom så blir det vid skador på tråden ofta inte ett rent läckage, utan bara delvis vilket gör att man måste vara ytterst noggrann.

Jag har själv bytt ut 70% av mina trådar i år just för att det i höstas, när det regnade och var blött i gräset, blev många olika fenomen. Nu fungerar det perfekt, men då har jag tagit bort trådar med diverse skavskador. Hittade också en tråd som var av sånär som på en ynka ledare. Jag rekommenderar att gräva upp skarvar och tvinna in anslutningar där för att enklare kunna sektionera och felsöka delar av slingan.
Mkt bra genomgång. Tack för det. Jag har tongenerator med krokodilklämmor och funderar på hur man ska fästa den klämma som inte sitter i jord. Jag antar att slingan ska vara inkopplad i laddstationen, och de begriper jag inte riktigt hur man rent fysiskt/praktiskt ska sätta dit krokodilen. Någon som har tips?
 
jorgeli skrev:
Går även att sätta en klämma på jorden i eluttag
Smart!
 
Slingan ska inte vara inkopplad i stationen..
 
Nonkan skrev:
Slingan ska inte vara inkopplad i stationen..
Aaah :) tack
jag är verkligen analfabet när det rör sig om elektronik.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.