I
Kanske ingen dum idé, då skadar de förhoppningsvis inte sig själva, då får föräldrar som ger dem ett skylla sig själva. :p
 
Ca 13000 skadar sig av ridning varje år och det ger upphov till 7000 vårddygn, bara fotboll är en värre sport med sina 31000 skador per år.
I artikeln som du hänvisade till står det också att 50% skadas i teräng och där får man ju inte ens köra.
 
Ska man diskutera skaderisk ska man väl åtminstone ha koll på omfattningen av sporten och inte bara antalet skadade...

Inte en enda fyraåring dog i rysk roulette i fjol. Det betyder inte att det är ofarligt.
 
  • Gilla
Dizzy84 och 3 till
  • Laddar…
Det finns väl runt 100 000 atv i sverige och 360 000 pållar.

Det vore kul med fler svar på själva grundfrågan.
 
Våra barn har en 50cc Polaris atv som dom fått köra med på ängarna nedanför vårt hus långt ute på landsbygden där Telia inte ens kan ge oss 3g....
Men efter ha sett 2hjuls körning mm så köpte jag en crosskart också då den har störtbur och 4punktsbälte, och det känns tryggare för oss vuxna, men ungarna tycker den är roligare också!:-D
Den får dom dessutom köra i första snön och i vått gräs som var förbjudet med fyrhjulingen...;-)
 
En crosscart är ju också ett kul alternativ att titta på! Ska söka på sådana också.
 
I
Det handlar väl om typen av skada, det var inte värst länge sedan en tös under 10 år, tror hon blev 9, körde ihjäl sig på en atv.
Sen skriver jag generellt då det varit fler i tråden som mer eller mindre förringat riskerna.
I ditt fall skriver du att du funderar på en atv till din 7-åring.
Jag vet ingenting om ditt barns färdigheter, vad han kommer att framföra eller var och hur. Jag konstaterar bara att fyrhjuling är farligare än tvåhjuling när den har motorkraft.
Min pojk var 7 år när jag byggde en minimoppe till honom, den gick inte mer än i ca 15km/h, (på privat inhägnad mark), under uppsikt och med alla på den tiden tänkbara skydd.
Avsikten var, förutom att han tyckte det var skitkul när det knattrade, att utröna om han gillade motorcyklar så mycket som han sa, för att i så fall ansöka om medlemskap i en motorcrossklubb för honom där han hade kunnat få rätt träning. Han tappade dock intresset ganska snabbt vilket jag faktiskt är glad för.
 
  • Gilla
Thomas59
  • Laddar…
I
r0ffe4u2 skrev:
Våra barn har en 50cc Polaris atv som dom fått köra med på ängarna nedanför vårt hus långt ute på landsbygden där Telia inte ens kan ge oss 3g....
Men efter ha sett 2hjuls körning mm så köpte jag en crosskart också då den har störtbur och 4punktsbälte, och det känns tryggare för oss vuxna, men ungarna tycker den är roligare också!:-D
Den får dom dessutom köra i första snön och i vått gräs som var förbjudet med fyrhjulingen...;-)
Ja en sån skulle t.o.m jag kunna sätta en unge i.
 
j-o75 skrev:
Ca 13000 skadar sig av ridning varje år och det ger upphov till 7000 vårddygn, bara fotboll är en värre sport med sina 31000 skador per år.
I artikeln som du hänvisade till står det också att 50% skadas i teräng och där får man ju inte ens köra.
Hur många är det som rider?
Hur många är det som spelar fotboll?
Hur många är det som kör ATV?

Vad blir procentsatsen per utövad timme på dom olika? Det är det enda man kan jämföra?

(Barn) ungdomar gör olagliga saker ibland. För någon vinter sedan så åkte några ungdomar kälke efter en personbil, dom hade gjort det flera gånger, denna gången slutade det med dödsolycka. Det får ungdomarna, deras föräldrar och den bilist dom mötte leva med i hela sina liv.

För ca tjugofem år sedan körde en bilist på en mopedist som svängde ut rakt framför bilisten, mopedisten dog direkt. Bilisten blev så psykiskt påverkad så den blev sjukskriven ett bra tag, gick i samtal under lång tid. Klasskamraterna tog det väldigt hårt, jag gick i samma skola som mopedisten när det hände. Olyckan hände en/två veckor efter fotograferingen i skolan.

För ca femton år sedan frontalkrockade en 18-årig (hade nästan precis fyllt & tagit körkortet) sommarjobbare påväg till jobbet med fem poliser hem från utekväll/natt. Modern till 18-åringen mådde dåligt länge. En släkting till mig känner den familjen, modern mår dåligt än idag till och från. Det blev en stor utredning om olyckan, stod mycket om det i lokalpressen. En av anledningarna till utredningen var att det var sex personer i en vanlig personbil med fem platser (bälten), det var flickvännen till den ena polisen som körde, hon hade åkt och hämtat dom (hon hade varit hemma).
 
kontorsråttan
j-o75 skrev:
Nu har barnen kommit upp i den åldern att dom vill ha ett motordrivet fordon att leka med. Jag har börjat söka lite på nätet men jag tänkte höra vad ni har för erfarenhet av detta? Vilka märken är bäst? El eller bensin? Vad passar en sjuåring?
ATV har en stor nackdel, barn lär sig gasa före dom lär sig bromsa och med 4-hjul behöver man inte hålla balansen så det kan bli att barnet blir passagerare och ATV tar sikte på närmsta hårda föremål med full gas.
Se till att ha fjärrkontroll med avstängning, hjälper en del.

Själv satsade jag på 2-hjulingar där man får lära sig hålla balansen. Föredrar 4-takt framför 2-takt då när man stryper en 2-taktare enbart med minskat trottelyft kan dom ändå varva ut med en lätt 5-åring och gå fortare än vad man hinner springa bredvid.

Satsa på skydd, Alla skydd som en crossåkare har, inte bara hjälm. Lär barnen att det är OK att vurpa och att man tar sig en funderare på varför man vurpade.

Och ett tips, säg till barnet att man styr med ögonen, dit man tittar dit kommer man. Det gäller alla fordon.

Sedan är det bara att ha kul, det är nyckeln till framgång.

Lycka till.
 
Thomas59
Det är era egna barn så gör vad ni vill. Personligen tycket jag det är både aningslöst, ansvarslöst och helt onödigt att sätta en 4-5åring på en atv. Pratade precis i helgen med en person med mycket god insikt i den typ av olyckor som drabbar barn, på tex atv och kontentan var att riskerna är mycket stora och att de föräldrar som förringar riskerna inte vet vad dom pratar om. Hade en lång diskussion även om andra typer av barnolyckor och det mest skrämmande är inte olyckorna i sig utan föräldrarnas aningslöshet inför att utsätta sina barn för potentiellt dödliga aktiviteter. Att även andra aktiviteter (ridning fotboll etc.) har hög skadefrekvens är föga tröst när ens eget barn blir drabbat. "Det gick ju inte så fort..", "...vi tyckte vi hade uppsyn..." osv var vanliga svar på frågan varför.

Helt OT så avhandlades även motorsågs- och andra verktygsrelaterade skador och även om dödstalen var låga fick jag se ett antal skrämmande bilder av det mera blodiga slaget. "Skulle bara såga lite...", jo tjena!
 
  • Gilla
Micro och 2 till
  • Laddar…
Ytterligare lite OT, dåligt föräldraskap.
Lillbrossan till en av mina klasskamrater fick göra nästan vad han ville, han lånade en trimmad moppe (med föräldrarnas vetskap), den gjorde ca 90 km/h, han skulle åka hem och hämta någonting, i en skymd kurva på en grusväg i anslutning till ladugårdsplan krockade han med en traktor med rundbalsgafflar (flera vassa spjut), tur i oturen så körde han in i sidan på traktorn mellan hjulen, om han hade kommit någon sekund tidigare/senare så hade han blivit spetsad, det slutade med bruten arm och många blåmärken.
 
kontorsråttan
AB(1).jpg
 
I
Barnen är ju ens ögonstenar, man vill ge dem allt. Tyvärr kan det bli helt fel så man skadar dem istället och det går inte att vrida tiden tillbaka. Det finns möjlighet att utöva de flesta aktiviteter under ordnade former i klubbar/föreningar.
När jag jobbade på verkstad var det två fädrar från andra avdelningar som försökte få mig att ändra/tillverka trimdelar till sina söners skotrar så att de kunde köra ifrån sina kompisar, självklart vägrade jag. Ofta ser man de skjutsar och fort går det, är det lagligt? Måste det vara, det sker ju öppet framför näsan på poliserna. Jag tog körkort för lätt mc för många år sedan = bilkörkort (men man slapp fickparkera), då fick man inte skjutsa, inte heller på moped om det inte var ett barn som åkte. Verkar ha blivit rena vilda västern. Mycke OT blev det, men TS vet väl vad han ska satsa på nu. crosskart?

Eller varför inte en åkgräsklippare?;)
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Micro
  • Laddar…
Thomas59
Upp till var och en så klart men jag får en känsla av att den som sätter en (mini-)ATV i händerna på en 4-5åring inte riktigt är medveten om riskerna. Går det bra så är det väl kul ett tag men när olyckan väl är framme skulle jag tro att det blir ett bryskt uppvaknande ur aningslösheten.

Åkgräsklippare låter som ett bra alternativ :wow:!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.