Hej alla
Har nu kommit sålångt i trådgården att det snart är dax att påbörja bygget av en mur. Jag hade tänkte anlägg aen mur ca 80 cm hög längs med vägen. Då vägen lutar något så måste jag ju gärva ur så jag får det rakt.

Frågan är vad ska jag bygga muren av?? Lecia, betongblock?? Vad blir bäst och billigast?

Sen har jag en fundering åxå kring själva sulan som muren ska stå på. Om jag gräver ut och väger av och sen fyllar hålet med betong och lite armeringsjärn så bör ju detta bli stabilt som attans. Ska jag dra upp några järn till muren åxå kanske??
Hade åxå tänkt mig någon "pelare" som avslut och början på mur för att det ska se lite mer elegant och massivt ut. Har åxå lite funderingar på om man sk dra in några lampor i muren...
När blocken är på plats så ska dessa putsat och ha en ruggad yta. Sen vet jag inte om målning eller kalk är bäst???


På bilfogad bild (hade ingen bättre) så ser ni vart jag tänkt bygga muren, längs vägen alltså.


Tacksam för massa tipps och ideér !!
 
  • DSC05334.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mercafreak skrev:
Frågan är vad ska jag bygga muren av?
Det är lätt. Du hat ju bygglovet och ritningar. Bara läs on vad det står där om material och kontsruktion.
 
Pjohan skrev:
Det är lätt. Du hat ju bygglovet och ritningar. Bara läs on vad det står där om material och kontsruktion.
ÖÖhhh, va? :)
 
Pjohan skrev:
Det är lätt. Du hat ju bygglovet och ritningar. Bara läs on vad det står där om material och kontsruktion.

Du verkar ju va en smart kille så du kanske kan berätta hur jag ska göra?
 
Bror skrev:
Själv har jag gjort ett par murar av Bender Megawall, jobbet var enkelt och det blev snyggt. Betongblock eller leca blir säkert billigare, men knappast lika beständig och jobbet blir svårare och och mer omfattande.
[länk]

Det var snyggt men jag misstänker att de kostar en del. Ska bygga ca 35 meter mur så "blockkostnaden" får inte bli alltför stor.

Var inne på Bauhaus idag å kollade lite.

Finns det inga större leciablock än 19*19 cm.... jag skulle gärna vilja ha muren något bredare, typ 25 cm kanske...
 
finns 19X25 leca att ta till :)

Nu är jag inte alls säker på vad en lecamur kräver av armering och stöd för att klara jordmassorna men det finns det säkert någon som snart fyller på med :)

Ett av dina andra alternativ är betongelement av L-typ. De är inte så snygga men ack så stadiga. Vill man så kan man göra dem själv och spara en bra slant även om det är ett redigt jobb att bygga dem
 
Tack Mats...

hittade 19*25 lecia idag på k-rauta istället, 36kr st tror jag det var. Någon armering att borra ner är nog inte fel samt man kan ju köpa lecia med sånna räffler i och där kan man ju åxå lägga armeringsjärn så det går nog bra,
Jag kommer inte ha mer än max 3dm jord på insidan av muren så jag är inte jätteorolig över trycket som kan bli.

Fick hem en katalog igår i reklamhögen där de murat upp en vanlig mur och sen klätt den med sten (sån klinkers man har på nät), när detta var gjort så såg det ut som om den var uppmurad av sten istället. Det var verkligen skitläckert.... iaf på bild...
 
Hemmakatten
Du måste ha bygglov för en mur. Vad står det i det? Om det står tex vitputsad mur 60 cm hög så måste du hålla dig till det, i annat fall får du begära ändring av bygglovet. Om du inte lämnat in om bygglov ännu är det hög tid att göra det.
 
Att bygga i leca är både enkelt och kul. Kolla på Maxits hemdsida för GDS-instruktioner. Leca har en fördel i att det är lätt att göra infällda "pelare" och tjockare hörnstolpar genom att addera på murblock eller putsa ut. Gjut en sula som du murar upp från. Det är betydligt enklare att väga av en betongform än lösa block på en grusbädd. Glöm inte att göra grundläggningen rätt. Gräv ut, lägg duk, grusa, väg av, vibba, väg av. Armera rikligt, även i Lecavarven. Se till att ha en god överlappning, både med armering och block.
Som vanligt är det den tråkiga 70% delen av jobbet som inte kommer att synas. Men, gör du det rätt så står muren länge. OCH, kraven på en väl utförd grundläggning är lika oavsett mursystem. En hängande megawall är precis lika vacker som en sprucken lecamur.
 
Hemmakatten skrev:
Du måste ha bygglov för en mur. Vad står det i det? Om det står tex vitputsad mur 60 cm hög så måste du hålla dig till det, i annat fall får du begära ändring av bygglovet. Om du inte lämnat in om bygglov ännu är det hög tid att göra det.
Bygglov är på G, nästan iaf. Har inte bestämt hur hög den ska bli ännu. Ca 80 cm tror jag blir lagom...

Tack för alla svar ...

Ska i helgen börja med att sätta upp en "snickerboa" å ha lite gräsklippare å skit i :)
 
SÅdär nu har jag handlat hem prylar. (årets dump av tråd kanske :). Det blir en leca mur, bredd 19 cm med pelare som jag tänkt från början.
Den ska bli vit puttsad och på toppen av pelarna så blir det förmodligen svart granut med nån beylsning på.
ska låna en minigrävare i helgen å börja gräva och förbereda för gjutning.. spännande.

Ska försöka ta en del bilder åxå
 
Hej murbyggare

Har ni något tips på vad jag ska använda för att fästa skiffer på en mur av lecablock? Tack på förhand

Peter
 
Om skiffern är nyköpt (dvs helt slät på undersidan) så funkar frostbetsändigt klinker/kakelfix. Är skiffern gammal - dvs väldigt ojämn på undersidan - så får du köra med jordfuktat bruk. Visst, det _GÅR_ med klinkerfix även i det senare fallet, men man får bygga en hel del, och fix kostar pengar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.