96 279 läst · 330 svar
96k läst
330 svar
Att ha vägföreningen som fiende
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Just det, jag hade bilen parkerad 20 m in från vägkanten och blev utskälld för att jag parkerat på vägen. Då känner man sig välkommen....Anna_H skrev:
Jag tror att det är något gammalt med gamla ägaren som bara fortsatt med er.
Kan det vara därför de sålde huset?
Vi får hoppas att vägen över gårdsplanen påverkade priset. Då har ni lite möjligheter för att betala för en lösning.
Kommer att skriva mer men behöver fundera lite. Plus att det är så varmt att ja ska bada en stund
Kan det vara därför de sålde huset?
Vi får hoppas att vägen över gårdsplanen påverkade priset. Då har ni lite möjligheter för att betala för en lösning.
Kommer att skriva mer men behöver fundera lite. Plus att det är så varmt att ja ska bada en stund
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 569 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 569 inlägg
Ja, vore bättre ni gräver ett rejält dike längs vägen i stället, se bara till att det blir så nära vägen som möjligt så de fordon som kör ner i diket inte skadar ert hus, då kommer ju brandkåren och sådana fram, staket och sådant kan hindra brandkåren.Anna_H skrev:
Har för mig det var ett program på TV Aschberg - Grannfejden
Där gick de igenom reglerna, att det ska vara fritt en meter utanför vägen typ, de i programmet hade satt upp staket och ställt bilen intill vägen, så kolla det programmet, har för mig snöplogen förstörde staketet och sådant. Där verkar det vara vägsamfälligheten som har vettiga och lagliga krav, så i programmet så är förhållandet tvärtom mot ert, men de klagande har en innerkurva som ni har.
Redigerat:
Att stänga en väg för genomfar hindrar inte att den är öppen för allmänheten, det finns massor med vägar där genomfar är förbjuden men som är öppen för allmänheten.A Avemo skrev:Missade du någon bild? Jag ser bara ett flygfoto med och utan redigering. Jag tror att det är ett villkor för att få statsbidrag att vägen hålls öppen för allmänheten. Så det är nog inte möjligt att både få vägen plogad och underhållen av vägföreningen och få den avstängd för genomfart. Men det kanske går att komma överens om farthinder och eventuellt en något ändrad sträckning.
Det finns även både kommunala och statliga vägar där genomfart är förbjuden men som vem som helst för köra på.
Att vi skulle gräva ett dike var det första vi föreslog men det får vi ABSOLUT INTE göra! Det är bara vägföreningen som får gräva diken på hela området och även sätta upp staket. Det idiotiska är att det finns flera ställen där det är mycket värre än här med vägbredd, uppsatta plank som skymmer sikten osv men när jag påpekade det för Trafikverket ville dom inte svara. Hur mycket sikt tror ni det är vid denna stora lada oavsett vilket håll man kommer från och det är på samma sträcka som vår del av vägen.Snailman skrev:Ja, vore bättre ni gräver ett rejält dike längs vägen i stället, se bara till att det blir så nära vägen som möjligt så de fordon som kör ner i diket inte skadar ert hus, då kommer ju brandkåren och sådana fram, staket och sådant kan hindra brandkåren.
Har för mig det var ett program på TV Aschberg Och nåt med grann....
Där gick de igenom reglerna, att det ska vara fritt en meter utanför vägen typ, de i programmet hade satt upp staket och ställt bilen intill vägen, så kolla det programmet, har för mig snöplogen förstörde staketet och sådant.
Att vi skulle gräva ett dike var det första vi föreslog men det får vi ABSOLUT INTE göra! Det är bara vägföreningen som får gräva diken på hela området och även sätta upp staket. Det idiotiska är att det finns flera ställen där det är mycket värre än här med vägbredd, uppsatta plank som skymmer sikten osv men när jag påpekade det för Trafikverket ville dom inte svara. Hur mycket sikt tror ni det är vid denna stora lada oavsett vilket håll man kommer från och det är på samma sträcka som vår del av vägen.
Ja det är också en möjlighet, att skylta för genomfart förbjuden men det är inget som vägföreningen går med på.Demmpa skrev:
Jag tror att det skulle vara välinvesterade pengar om du tar en kurs i konflikthantering eller lågaffektivt bemötande. Det finns kanske möjligheter att gå sån kurs på jobbet?
Om din beskrivning av grannarna stämmer, är det extra viktigt att ta det varsamt. Å ena sidan kan det vara bra att prata om att ni har problem, och att du gärna hittar en lösning.
På en konfliktshanteringskurs kan du säkert få bra tips om hur du ska lägga upp det.
Om din beskrivning av grannarna stämmer, är det extra viktigt att ta det varsamt. Å ena sidan kan det vara bra att prata om att ni har problem, och att du gärna hittar en lösning.
På en konfliktshanteringskurs kan du säkert få bra tips om hur du ska lägga upp det.
Jag har arbetat i 30 år med personer med autism, hjärnskador och utvecklingsstörning så jag tror nog att jag vet hur man hanterar en konflikt utom när det gäller att möta en människa som jag inte vet vem det är, inte känner överhuvudtaget och inte vet något om och den personen skriker att han ska döda mig. Du kanske kan hjälpa mig med lite vägledning hur man gör då? Jag är dessutom rörelsehindrad själv numera och satt i rullstol vid det tillfälle jag beskriver ovan.harry73 skrev:Jag tror att det skulle vara välinvesterade pengar om du tar en kurs i konflikthantering eller lågaffektivt bemötande. Det finns kanske möjligheter att gå sån kurs på jobbet?
Min man och jag har funderat på om det finns någon särskild anledning till att ingen av de som bor här köpt huset. Alla här är släkt med varandra eller gifta med grannens barn och inget annat hus har varit till salu på decennier så varför köpte ingen den här fastigheten när all mark delades upp mellan grannarna? Det var 1987. Sedan dess har fastigheten varit till salu minst 5 gånger, 7 gånger säger några. De som ägde huset före oss bodde här i 2-3 år, sen stod huset tomt i minst 2 år innan de fick det sålt, till oss...
Redigerat av moderator:
Om alla är släkt så du inte har en chans att få majoritet för dina motioner får du istället sikta in dig på att se till att markera formellt för minsta fel som styrelsen begår så de förstår att de inte kan köra sitt eget race. Att de sjabblat bort bidraget från vägverket kan du gott markera genom att rösta för att de inte ska få ansvarsfrihet. Du kan också begära att det förs till protokollet att du reserverar dig mot beslutet om de ändå får ansvarsfrihet.
Överklaga årsmötet till domstol om det inte går rätt till och var öppen med att du avser göra det om de inte håller årsmötet korrekt. En ordförande kan inte avslå en motion själv, det kan bara årsmötet/stämman göra. Se bara till att motionen är inlämnad i tid. Läs stadgarna. För logg och ha all kommunikation skriftligt.
Når du inte framgång ändå så ställ in dig på att begära en Lantmäteriförättning. Det kan vem som helst begära. Kostnaden kommer fördelas på alla fastigheter och kan variera stort och om det är konflikter inblandat blir det dyrare. Det börjar på 10-15 tkr för en enkel förrättning.
Lycka till!
Överklaga årsmötet till domstol om det inte går rätt till och var öppen med att du avser göra det om de inte håller årsmötet korrekt. En ordförande kan inte avslå en motion själv, det kan bara årsmötet/stämman göra. Se bara till att motionen är inlämnad i tid. Läs stadgarna. För logg och ha all kommunikation skriftligt.
Når du inte framgång ändå så ställ in dig på att begära en Lantmäteriförättning. Det kan vem som helst begära. Kostnaden kommer fördelas på alla fastigheter och kan variera stort och om det är konflikter inblandat blir det dyrare. Det börjar på 10-15 tkr för en enkel förrättning.
Lycka till!
Om föreningen skulle gå med på att stänga av vägen för allmänheten lär statsbidraget ryka direkt.D Daniel 109 skrev:
Plogas dom andra delarna av vägen av vägföreningen? Ingår plogning i vägavgiften?