Status
Tråden går ej att kommentera.
A
D Daniel 109 skrev:
Det finns inget generellt krav på att sammfällighetsvägar plogas. Vissa stängs av på vintern. Bidraget medför vissa krav, men vilka de är kan ju variera.
Det finns ett anläggningsbeslut där det står "Vägarna skall hållas farbara för motortrafik året om" Betyder inte det att vägen ska plogas?? Vägverket har dragit in bidraget för den aktuella vägsträckan så föreningen förlorar bidragspengarna tills vägen sköts igen.
 
  • Gilla
matsgran och 2 till
  • Laddar…
Jo, det innebär krav på plogning.
 
Känns som att detta med vägen är uttryck för något annat.
 
  • Gilla
matsgran och 5 till
  • Laddar…
Det låter som att det finns flera frågor i detta. Hot och skadegörelse mot er är givetvis oacceptabelt. Det får inte förekomma oavsett vad som händer i vägföreningen. Sådant skall du polisanmäla. Men det enda sätt som det påverkar frågan om vägföreningen är att du uppenbart inte kommer att kunna komma överens med dem. Då återstår att ta hjälp av lantmäteriet. En dyr hjälp att komma överens som alla får betala för.

En annan fråga är vad du har för förväntningar på vägen och vägföreningen. Jag kan se ett par alternativ. I det ena fallet anses vägen nödvändig. Då måste du ställa in dig på att en grundförutsättning är att vägen finns kvar och är öppen för allmänheten. Däremot kan det komma på tal att delvis dra om den så att den lämnar mer utrymme till er trapp.

Det andra alternativet är att ni och endast ni bedöms ha behov av vägen. Då kan den kanske exkluderas från vägföreningen och ni får själva rätten att spärra av den och ansvaret för att underhålla och ploga den.

Alternativet att vägen underhålls av vägföreningen utan att vara öppen för allmänheten tror jag är svårt att få till utan att vara bra kompis med vägföreningen.
 
A
T tgr_se skrev:
Fast det finns väl gräns på alla sidor? Är alla byggnaderna era?
Ja självklart finns det tomtgräns runt hela fastigheten. Fastighetsskiss som visar tomtgränser och föreslagna förändringar av vägbredd enligt vägföreningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mniku och 4 till
  • Laddar…
A
Robert63 Robert63 skrev:
Känns som att detta med vägen är uttryck för något annat.
Jaså, vad då? Och från vem?
 
A
harry73 harry73 skrev:
För det första tycker jag att ni sitter i en besvärlig sits. Inte kul med väg på gårdsplanen. Framföralkt när den har lite flytande gränser.

Hur länge bor ni där och när blev det jobbigt för er?
Vi har bott här i lite mer än 3 år och när vi kom med första flyttlasset och stannade framför trappan för att bära in möbler kom en av grannarna och skällde ut oss av värsta graden för att vi blockerade vägen! Det var ca 1 m med snö och höga snöplogkanten och den plogade vägen var bara 2,5 m bred så det gick inte att stanna någon annanstans nära huset. Ett par dagar senare fick vi besök och de hann inte ens kliva ur bilen för att fråga vart de kunde parkera så stod samma granne där och skrek riktigt otäcka saker åt våra gäster. Vi hade en byggfirma här och första gången de kom stannade de utanför och det dröjde bara några sekunder så började det banka på dörren, det var en annan granne som bor på ett annat ställe och har mycket längre att åka förbi oss och han gapade och skrek om att brandkåren inte kunde komma fram! Byggubbarna frågade vart det brann men grabben var så ilsken så han hörde ingenting, han bara skrek rakt ut. Byggubbarna skakade på huvudet och frågade vad i hel...et vi har för grannar, dom hade aldrig varit med om något liknande.
 
  • Gilla
Hullefar och 2 till
  • Laddar…
A
D Daniel 109 skrev:
Jo, det innebär krav på plogning.
Tack!
 
Alsbo skrev:
Jaså, vad då? Och från vem?
Det har jag ingen aning om, men det finns ingen sans och balans i agerandet, så nog handlar väl detta egentligen om något annat än vägen? Alla grannar gapar och skriker på dig utan anledning? Köp en container och ställ där de sniker ditt hus.
 
  • Gilla
matsgran och 4 till
  • Laddar…
Robert63 Robert63 skrev:
Köp en container och ställ där de sniker ditt hus.
Det torde vara olagligt pga krav på sikt.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Att stanna mitt på vägen med ett flyttlass är ju ingen bra lösning. Du måste ha hittat snabba hantverkare om de hinner in och stänga dörren på några sekunder.
 
D Daniel 109 skrev:
Att stanna mitt på vägen med ett flyttlass är ju ingen bra lösning. Du måste ha hittat snabba hantverkare om de hinner in och stänga dörren på några sekunder.
Du låter nästan som om du är en av grannarna?
 
  • Gilla
TRJBerg och 7 till
  • Laddar…
För att jag inte tycker att det är bra att man blockerar en väg med ett flyttlass. Det är ju inte direkt så att de har för liten gårdsplan....
 
A
D Daniel 109 skrev:
Att stanna mitt på vägen med ett flyttlass är ju ingen bra lösning. Du måste ha hittat snabba hantverkare om de hinner in och stänga dörren på några sekunder.
Som jag skrev, det är en slinga, alla har MINST 2 utfartsvägar och den som skrek måste åka en lång omväg för att köra över vår tomt. Och vad skulle du göra när det inte är plogat så det går att parkera någonstans?
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 4 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
För att jag inte tycker att det är bra att man blockerar en väg med ett flyttlass. Det är ju inte direkt så att de har för liten gårdsplan....
Nej, det är klart, det första man gör innan man flyttar in är ju att se till att ploga sin gårdsplan. Eller vänta nu, det är väl gårdsplanen som grannarna påstår är vägen? Och att det är där de inte får parkera?
 
  • Gilla
TRJBerg och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.