B bakterie skrev:
Jag länkade nyligen till nedanstående artikel i en annan tråd, men eftersom frågan om självförsörjning dykt upp även här, länkar jag igen:

[länk]
Jo, och i slänten utanför har ett antal gastankar för vätgas grävts ner för att lagra vätgasen från sommar till vinter när bränslecellen skall göra tillbaka elen. Elektrolysatorn som på sommaren sönderdelar salt vatten till vätgas (och syrgas) står i källaren, och ger trycket för att lagra gasen i tankarna med effektivitet.

Dessutom står det en diesel-generator bredvid, i samma källare som blybatteriet för dag/vecko-lagring.

Vill dock framhålla att när jag besökte såg verkligen inte dieseln ut att ha jobbat mycket, men rent miljömässigt vore det sundare med reserv i form av en ledning från elnätet än att bära in dunkar med dieselolja...

Dock känns det väl mer "off grid" på det här sättet.

Innehavaren själv säger rakt ut att detta är "forskning" och experiment, långt från ekonomi med dagens utrustning och förutsättningar.

Dock är det ett mycket intressant studiefall, och jag skulle önska att någon (högskolestudent ?) kunde göra kanske ett examensarbete och dokumentera vad som gjorts och hur förbrukning, produktion och lagring fördelar sig över dygn, månader och årstider. Givetvis ta upp kostnader, men mer som sidoinformation, där tekniksidan / möjligheten får stå i centrum och resten mer kan uppskattas vad som skulle bli fallet vid större installerad volym.

Jag tycke deras hus var väldigt "rimligt" - inte alls extremt i någon riktning varken i installation eller användning (exempelvis elspar), men vist var det modern standard, med mycket led-belysning. När jag var där var vätgasproduktionen ännu inte på plats/i drift, varför vätgas köpes in från gasleverantör, tror inte de körde med sol-el i sin produktion.
 
jonastroms
C cpalm skrev:
Hur gör man när solen inte lyser då? För att få någon sorts ekonomi i en solanläggning krävs dessutom att du kan sälja överskottet = kräver ett dyrt nätabonnemang.
Det är det. Batteri som alternativ verkar inte vara för alla och inte solceller det är fortfarande väldigt dyrt men vart skönt att slippa beroende av elbolag med avgifter man får gissa sig till eller fråga byggahus.se då :ok:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.