B Broken arrow skrev:
Jag tycker dock det inte är helt rätt att kunderna ska bekosta detta på detta vis som det görs nu. Borde ju ha buffert och inte skicka hela vinsten till ledningen/aktie ägarna.
Det är kanske lite unikt där jag bor.
Elnätetägaren är en ekonomisk förening vars medlemmar är kunderna/abonnenterna.
Inte en spänn går till EON, vattenfall eller Fortum.
 
  • Gilla
jonastroms
  • Laddar…
MultiMan MultiManOriginal skrev:
Jag betalar efter senaste höjningen 6540kr i årlig avgift för 16A och över 20 öre i rörlig avgift per kWh. Inga delar har förbättrats utan jag har fortfarande återkommande dippar till 185V och korta avbrott varje månad. EOn gör trots påtryckningar ingenting, annat än höjer priserna oavbrutet. Två gånger hittills i år.
Jag har vattenfall, och enligt deras "kvalités löfte" så tar de inte ut någon avgift från att man anmält problemet tills de åtgärdat det.
Så fort jag anmälde att jag hade problem så slutade de dra nätavgiften.
 
  • Gilla
jonastroms
  • Laddar…
jonastroms
B Broken arrow skrev:
Jag tycker dock det inte är helt rätt att kunderna ska bekosta detta på detta vis som det görs nu. Borde ju ha buffert och inte skicka hela vinsten till ledningen/aktie ägarna.

Sen kommer det inte bli roligt om kärnkraftverken stängs ner, vi lär få köpa in mer el.
Lite utanför ämnet kanske men jag tänkte på en sak jag läste att vi använder allt mer el ändå säger vi att vi drar ner på förbrukningen, jag får inte detta att gå ihop riktigt. Visst är saker mer snåla på energi idag men allt mer saker går på el och kontakt uttagen har aldrig varit så fullproppade som nu. Som du säger behöver vi nog mer el om kärnkra
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det är kanske lite unikt där jag bor.
Elnätetägaren är en ekonomisk förening vars medlemmar är kunderna/abonnenterna.
Inte en spänn går till EON, vattenfall eller Fortum.
Var kommer elen ifrån för er förening?
 
Det är naturligtvis samma el som för alla andra. Det är lokalnätet som ägs av en förening istället för tex Vattenfall.
 
Redigerat:
Får nätägaren sätta vilket pris som helst?
Förmodligen inte... det är väl inte lokala monopol?

Vilka ”lagar och regler” behöver nätägaren förhålla sig till i prissättningen av överföring..?
 
jonastroms jonastroms skrev:
Var kommer elen ifrån för er förening?
Du bestämmer ju alltid själv vem du vill köpa el-energin från.
Och tecknar ett separat avtal med leverantören om detta.
 
Peter1986 Peter1986 skrev:
Får nätägaren sätta vilket pris som helst?
Förmodligen inte... det är väl inte lokala monopol?

Vilka ”lagar och regler” behöver nätägaren förhålla sig till i prissättningen av överföring..?
Jo det är just det det är. Lokala monopol. Däremot finns det ett regelverk på hur de får prissätta. Men det regelverket är ju omdiskuterat.
 
jonastroms
Hade tänkt att byta leverantör men enligt elkollen jag testade så skiljer sig inte el-leveransen mycket åt kanske circus 50kr / mån med fast pris.
 
Problemet är att svenska staten liksom den finska har privatiserat en monopolmarknad. Man låter utländska riskkapitalister köpa elnätet trots att det är skyddat från konkurrens. Klart att nätägaren höjer priset så mycket den täcks när det går. Vad ska kunden göra liksom, sluta använda el helt och hållet?

Det är inte frågan om nån marknadsekonomi, på en sån tillåts konkurrens. Det som kunde göras är att man förstatligar elnätet och låter elproducenterna betala självkostnadspris för elnätet i proportion till den egna försäljningen av el. Då kan elbolagen istället konkurrera fritt om elpriserna. Tyvärr är dom inte intresserade av konkurrens eftersom det gynnar konsumenten och inte dom själva.

Stendumma politiker (till det yrket finns inga kompetenskrav) har tyvärr blivit lurade att denna modell skulle handla om att kunden får rätt att konkurrensutsätta. Nått sånt var det aldrig frågan om eftersom nätägarna och bolagen som säljer elen är samma skrot och korn. De kan fast ge bort elen gratis, vinsten tas ifrån elnätet.

Genom att ta enorma lån från utländska bolag, så kan man flytta bort vinsterna från elbolaget och motivera de sjuka priserna med "förbättringar av infrastrukturen". Lånen amorteras inte, istället betalar man 20-30% räntor till det utländska bolaget som sedan tar ut dessa som vinst och delar ut dividender till sina ägare som alla råkar sitta i styrelsen för elbolaget som tog lånet.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Du blandar ihop saker. Lokalnäten har inte varit statliga, det är inte staten som sålt ut något. Det är inte heller någon som inbillat sig att det finns någon konkurens bland nätbolagen.
 
  • Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Kan man erhålla nätkoncession på ett område idag, tro? :thinking:

Eller är Sverige uppdelat och klart redan, för all framtid?
 
Synd man inte kan bli självförsörjande på el. Nätavgiften har ju höjts galet mycket det senaste
 
koncession kan du få om du hittar nått område som saknar el och gör för troligt att du vill bygga ut ett elnät.
 
Ska snart flytta inom samma kommun, blir då byte från kommunalt elnätsbolag till Vattenfall. Elnätsavgift går då från 2085 Kr/år till 4330 kr/år och överföringsavgiften från drygt 23 öre/kwh till 34 öre/kwh.
 
Det är för uselt:(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.