Status
Inte öppen för fler kommentarer.
E
sen tycker jag att Ni som anser att lagen är fel.......
Engagera Er politiskt och se till att det ändras.
 
pellefant skrev:
nu är det ju så att du INTE får göra tex rördragningen själv, hur mycket du än kan det- så det är ju upp till elektrikern om han låter dej göra vissa delar av installationen själv och sen blir det på hans ansvar/ hans elbehörighet som kan sitta löst om det nu mot all förmodan skulle bli en kontroll av elektrikern (det görs slumpvisa stickkontroller av elsäkerhetsverket) och det visar sej att han (du) gjort något tokigt i installationen. dom elektriker du frågat orkar kanske inte med att ha en "lärling" som dom ska visa och förklara för och sen behöva rätta till och påpeka fel, det kanske känns enklare att göra allt själv eller så väljer dom hellre en annan kund som inte vill "lägga sej i och själv installera"?
Självklart. Men nu är det ju knappast att dessa elektriker aldrig bryter mot några lagar (finns nog väldigt få som är så laglydiga) och att de på riktigt är rädda för att "åka dit" på det. Jag menar, vad ska elsäkerhetsverket göra? De kan ju knappast komma hem till privatpersoner och riva ner väggarna för att kontrollera installationerna. Och att det skulle vara jobbigt att ha en "lärling"? Jag är inte dum i huvudet. Och det är inte raketvetenskap vi pratar om. Jag ville att elektrikern skulle göra allt jag känner mig osäker på. Att jag sedan gör det mesta av det menlösa grovjobbet borde knappast vara ett problem. Dock verkar samtliga dessa främst vara intresserade av att skydda sin rättighet att godtyckligt debitera mig bara för att jag är tvingad till det.

Elinstallatören skrev:
tycker du det är det största problemet är att du känner dig tvingad att lejja nått företag?
Ja, just så tycker jag. Jag tycker aldrig att man ska tvingas köpa en vara eller tjänst. En tjänst ska vara tillräckligt bra och nödvändig för kunden att kunden själv ska vilja köpa den. Är den inte det så har tjänsten inget på marknaden att göra.

Nu har dock det hela löst sig genom att jag har en anställd med behörighet som jag skrev om i en annan tråd. Så jag är officiellt fri från överförmynderi i denna frågan.

sen tycker jag att Ni som anser att lagen är fel.......
Engagera Er politiskt och se till att det ändras.
Nu är det ju så att de flesta inte vill offra massa annat i sitt liv för att bli riksdagspolitiker. Att informera om saken och varför man anser att det är fel är dock att göra något genom att väcka opinion. De flesta jag pratar med tror dock knappt på mig när jag säger att de inte ens får spika upp tomrör själva, utan tycker att det är självklart att man får göra sådant själv bara man låter elektrikern inspektera och koppla centralen.
 
mycke_nu skrev:
Där tror jag du är onödigt pessimistisk. När Wikin kommer igång här på forumet tycker jag att vi alla här skall bidra med att göra den till en lärobok för elinstallatörer.
"lärobok för elinstallatörer"

Är det en felskrivning är den underbar, är den medveten är den ännu bättre ; )

Om 3-6 månader får vi se om tillgängligheten på resurser inom hantverksskråerna ökar.
 
Freudian slip kallas väl sånt! :D
 
E
bobby
det kan räcka med om du får tag i nån etablerad politiker som vil driva den här frågan
kanske vi kan ha tex nån kvarters polis och nån som bor där i kvarteret, då det är för lite poliser
eller turas o å köra buss på långfärd -det är ju bara gasa å styra
varför behlöver vi egentligen nån som utbildar sig överhuvudtaget
jo kanske läkare men annars kör hårt å gör det du vill själv...............
nä låt alla göra vad de tycker själv de kan........
 
Elinstallatören skrev:
bobby
det kan räcka med om du får tag i nån etablerad politiker som vil driva den här frågan
kanske vi kan ha tex nån kvarters polis och nån som bor där i kvarteret, då det är för lite poliser
eller turas o å köra buss på långfärd -det är ju bara gasa å styra
varför behlöver vi egentligen nån som utbildar sig överhuvudtaget
jo kanske läkare men annars kör hårt å gör det du vill själv...............
nä låt alla göra vad de tycker själv de kan........
Elinstallatören: Vad barnslig du är. Vågar du inte ta en offentlig diskussion om ditt och din branschs värde och erbjudande?
 
Vi har och har haft en oändlig massa tråda med i stort sett samma innehåll som utvecklas i denna tråd. Jag stänger.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.