Status
Inte öppen för fler kommentarer.
A
Jag anser:
1. Det handlar inte om att elektrikern ska sätta dit lågprisgrejor. Utan han ska sätta dit exakt det som han brukar sätta dit. Men han ska inte lägga på hutlöst mycket jämfört med vad konsumenten kan köpa denna pryl för i butik.

2. Elektrikern ska självklart ha ersättning för att han hanterar grejorna, men det ska vara ett rimligt pålägg (ur kundens perspektiv). Han ska inte använda materialpålägget som ett substitut för taskig timpenning.

Varför? Jo av den anledning som jag skrivit tidigare, jag vill betala elektrikern för hans kompetens och de antalet timmar han arbetar, inte för hur mycket och för vilka prylar jag behöver i mitt bygge.
 
Redigerat av moderator:
Resttid ca halva ordinarie timkostnaden. Detta för resor utanför ordinarie arbetstid.
Resor under ordinarie arbetstid fullt timpris.
30-40:-/mil
 
bra-byggare skrev:
Jag anser:
1. Det handlar inte om att elektrikern ska sätta dit lågprisgrejor. Utan han ska sätta dit exakt det som han brukar sätta dit. Men han ska inte lägga på flera hundra procent på vad konsumenten kan köpa denna pryl för i butik.

2. Elektrikern ska självklart ha ersättning för att han hanterar grejorna, men det ska vara ett rimligt pålägg (ur kundens perspektiv). Han ska inte använda materialpålägget som ett substitut för taskig timpenning.

Varför? Jo av den anledning som jag skrivit tidigare, jag vill betala elektrikern för hans kompetens och de antalet timmar han arbetar, inte för hur mycket och för vilka prylar jag behöver i mitt bygge.

Håller med fullständigt men det är väl också så det ser ut i verkligheten hos dom flesta firmor. Tror det e ytterst ovanligt med flera 100% påslag.
 
E
bra_byggare
vore intressant att veta vilka som slår å flrea hundra procent
jag har i princip samma pris som en järnaffär å som säljer samma märke
han har dock utgående modeller å tjänar mer än mig på sitt elmtrl då
han handlar via son kedja å har mkt högre rabbatter å jag som är solo å inte
har så stora rabatter
du får gärna ge ex på vad ett utanpåliggande två vägs uttag med snabbkopplind av märeket Elko kostar hos din elinstallatör

mape
tar de samma timpenning då de kör bil som monterar?
acc du det?
å inte begär att få restiden för det som det kostar
montören får ju eg. lägre timpenning då har kör bil -ska vara så iaf
sen inom samma ort får man ta en fast summa framkörnigsavg. 25-35 :-
 
A
Smile.75 skrev:
Håller med fullständigt men det är väl också så det ser ut i verkligheten hos dom flesta firmor. Tror det e ytterst ovanligt med flera 100% påslag.
Tillåt mig små-le :). Jag har själv konto hos elgrossist och för att ge ett exempel så på vanlig FK-kabel så är bruttopriset, dvs det pris som jag förväntas ta av slutkund, 5 ggr högre än det pris jag själv får betala för kabeln. Kundpriset jag förväntas ta är för övrigt skyhögt över det pris man kan köpa kabeln för på vanlig byggmarknad.
 
E
mikael
det var inte så jag mena att ta betalt eftre deras jobb utan mer i jämföreelse
sen så undrar jag vad undersköterskan hr för utg. röntgen kamera lager hyra m.m.
jag fick pris idag på en tand som skall lagas 5000:- å de tar ca en timme å
görs med billigaste fyllningen
jag menar att det är mer kostnad än att bara betala ut lön..............soc.avg. m.m
 
E
bra-byggare
mitt kabelpris -tex Ekrk Ekk-har jag inkluderat klammer å ser högre ut än gnppriset
det du fick 5 ggr högre var det inte med nått mer -wago tex var det separat specat?
 
A
Nope, vanlig simpel FK brun 1,5mm2, fabrikat Draka. 5 ggr dyrare för kund än vad jag själv betalar tycker min elgrossist att jag ska ta av kunden. Och då har jag ändå ganska dålig rabatt.

Fast det ska jag väl tillägga att jag inte vet om det är någon elektriker som har mage att ta detta rövarpris av en stackars kund. Många elektriker brukar ju vara oerhört generösa att ge slutkund en 5-10% rabatt på bruttoprislistan och då blir det bara 4,5 ggr så dyrt.

Lager- och hanteringskostnader, my ass!
 
bra-byggare skrev:
Tillåt mig små-le :). Jag har själv konto hos elgrossist och för att ge ett exempel så på vanlig FK-kabel så är bruttopriset, dvs det pris som jag förväntas ta av slutkund, 5 ggr högre än det pris jag själv får betala för kabeln. Kundpriset jag förväntas ta är för övrigt skyhögt över det pris man kan köpa kabeln för på vanlig byggmarknad.

Jag har också konto och jag har aldrig uppfattat den prislistan som något jag förväntas att ta betalt. Kikar faktiskt aldrig öht på listpriset då det helt saknar reevans då den har spelat ut sin roll för länge sen.

Tror fortfarande att det är väldigt ovanligt med flera hundra% påslag på det du betalar ute i fackhamdeln eller hos elbutik eller liknande.
 
A
Det är inte min uppfattning. Jag vet att bruttoprislistorna från grossisterna används av hantverkare gentemot sina kunder.

Jag vet också att priserna som anges på bruttoprislistona är högre jämfört med priserna hos t.ex byggvaruhusen, ibland så mycket som flera hundra procent över butikspriserna.
 
Elinstallatören:
Nu var det inte jag som anlitade installatören utan en kollega.
Han fick "anbudet" munltligt i förra veckan. Och tyckte det lät väldigt märkligt men sa att han skulle hem och fundera. Ska konfrontera installatören under veckan och ifrågasätta anbudet.
Både han och jag gör ganska många offentliga upphandlingar och jag kan bara säga att ett sådant anbud som han lämnade muntligt skulle åka all världens väg i en ordentlig upphandling. Förrutom att någon annan säkerligen skulle lämna ett lägre anbud så skulle den här installatören ses som oseriös.
Det är ju precis som du säger, installatören får en helt annan ersättning vid restid.
Vill man få lite mer underlag kan man ju alltid läsa elektrikerförbundets löneavtal. Okej det kan skilja i olika företag men det ger en fingervisning.

Sen vore det intressant att få ta del av de ackordsprislistor som finns bla för elektriker för att se vad arbetsgivare och fack har kommit överens om att olika jobb skall ta i tid och matriel.
Vore enklare för mig som beställare att kunna se hur realistiskt anbudet är. Sen måste man dock tänka på att varje jobb är unikt, men det är ett bra utgångsläge.

Såg tex ett utdrag på att klassrum hur det skall utrustas och vad det kostar, just för den varianten (6:003) var matrielkostnaden ca 59000 (största post lysrörsarmaturer, AV-panel och närvarodetektor) och arbetstiden 21timmar.
Arbetskostnad inkl omkostnadspålägg(arbetsgivaravgifter, pensioner, övr omkostnader i företaget etc) runt 8500:- moms tillkommer.

/m
 
Redigerat:
Jag läser era inlägg och funderar. Anses det ok att skinna sin kund på materialet? Är det ok att låta kunden betala 100:- för en grej som du själv betalar 20 spänn för? Jag som husrenoverare kan inte hålla reda på alla priser högt och lågt och risken att man blir generallurad är ju otroligt stor vilket skrämmer mig. Jag har svårt att få mitt byggprojekt att gå ihop och får vända på slantarna kategoriskt. Då känns det knappast kul att veta att man får betala 500:- för nått elektrikern betalt 100:- för. Finns det inga spärrar på att tillskansa sig pengar nu längre? ÄR devisen att betalar idioterna (kunderna) så är det ok??

Varför inte vända på det istället. Om elektrikern säger att eftersom jag anlitar honom så kan jag utnyttja hans rabatt. Säg då att en byggmarknad säljer en artikel för 10:-, de köper in den för 6:-, Istället för att handla själv köper jag via elektrikerna för 9:- och han köper den för 7.50:- Då vore det i paritet med vad folk kan tänka sig att betala tror jag. Då skaffar sig elisen lite goodwill och får använda det material han önskar. Alla är nöjda och glada? Folk tittar på priser idag, så är det på gott och ont. Möjligen kan det vara så att det i viss mån finns skillnader mellan olika materiel och den frågan har jag tidigare ställt men ännu har ingen, vad jag kunnat se, kastat något ljus på. En förklaring till VARFÖR jag inte borde köpa dosor på Biltema vore fint? Varför är kabeln på Jula sämre än den Ahlsell har? Om man får svar på sånt är det nog betydligt enklare att acceptera det som sägs, eller hur?

Att det finns folk som avskyr Biltema, Jula, Clas Ohlsson, K-Rauta, Hornbach, Bauhaus mfl, det är helt ok för min del, ni måste inte svara i tråden. Dock vore det väldigt intressant om vad som skiljer på att köpa en grön dosa från Biltema mot en från en "proffsbutik".
 
En allmän fråga ang timpriser för elektriker och andra hantverkare.

Används differensierade timpriser i någon större omfattning?

Inom tex IT-konsultområdet är det inte helt ovanligt att en och samma person har olika timpriser beroende på vilket arbete som utförs.
För en och samma person kan spridningen vara så pass stor som 500-900.

Något motsvarande skulle säkert kunna fungera även inom hantverkarområdet.
Tex enklare volymarbete=lägre timpris, mer kvalificerat arbete=högre timpris.
Ska det vara samma timpris på att sätta upp VP-rör/slang som att installera en central eller felsökning i en elanläggning som beter sig konstigt?



/m
 
hilife skrev:
Dock vore det väldigt intressant om vad som skiljer på att köpa en grön dosa från Biltema mot en från en "proffsbutik".
Inget. Jag kontaktade Elko och frågade deras försäljningschef förra gången någon här försökte påstå att det var skillnad! ;)
 
mape17 skrev:
En allmän fråga ang timpriser för elektriker och andra hantverkare.

Används differensierade timpriser i någon större omfattning?

Inom tex IT-konsultområdet är det inte helt ovanligt att en och samma person har olika timpriser beroende på vilket arbete som utförs.
För en och samma person kan spridningen vara så pass stor som 500-900.

Något motsvarande skulle säkert kunna fungera även inom hantverkarområdet.
Tex enklare volymarbete=lägre timpris, mer kvalificerat arbete=högre timpris.
Ska det vara samma timpris på att sätta upp VP-rör/slang som att installera en central eller felsökning i en elanläggning som beter sig konstigt?



/m

Detta används av en del firmor men inte för att dela på den typen av jobb utan då brukar det handla om programering av televäxlar/ vissa larmjobb tex. Alla eljobb brukar dock ha samma taxa och det tycker jag är rätt också det är absolut inte svårare att koppla en central än att dra rör snarare tvärt om.(förutsatt att man jobbat ett tag)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.